Mister venner

brevkassespørgsmål

Mister venner

brevkassespørgsmål af
Ida
22 år
Oprettet 7 år 2 måneder siden

Hej.

Jeg er en pige på 22 og har efterhånden snart mistet alle mine venner, enten fordi de gav mig problemer eller rejste til et andet sted i DK (kommer fra Bornholm). Så mit spørgsmål er: hvordan får jeg flere venner? Jeg er ikke egnet til at tage en uddannelse grundet forskellige psykiske lidelser og når jeg går til fest og møder nogen der varer det oftest kun 1 uge eller 2. Så hvor og hvordan kan jeg få flere venner nær mig? Hilsen den ensomme

Svar:

Kære dig...

Mange tak for dit brev.

Det lyder til, at du savner nogle veninder og venner omkring dig. Det er ærgerligt, at de fleste er flyttet eller har givet dig problemer. Så jeg kan godt forstå, at du føler dig ensom lige nu. Alle har brug for en ven, en der kan lytte og som man kan betro sig til.

Først og fremmest vil jeg sige, at det er super flot, du har skrevet dette brev. Det er svært at indse, at man føler sig ensom. Især som ung. Det er oftes et overset emne og et stort tabu at snakke om. Ofte vil man forsøge at skjule sin ensomhed, man kan være flov over det og man søger sjældent om hjælp til at komme ud af sin ensomhed. Så mega thumbs up til dig, for at skrive dette brev og bede om råd til at komme ensomheden til livs!

Du spørg hvor og hvordan du kan få flere venner nær dig. Oplagte steder at møde nye mennesker er fx igennem forskellige aktiviteter. Det kan være, der er en bestemt slags sport, som du synes, du kunne være interessant at kaste dig ud i. Der findes mange forskellige hold indenfor alt slags sport, så man behøves ikke at være professionel for at melde sig på et hold. Det kan også være, du synes, det kunne være spændende at starte i fitness center, hvor der er mange slags holdtræning. Der kan man også komme i kontakt med andre. Det kræver selvfølgelig lidt af en selv, og det kan være, du slet ikke er interesseret i at dyrke sport, og derfor passer dette måske ikke til dig. Så måske du har andre interesser, som du godt kan lide. Du kan undersøge, om der findes et sted nær dig, hvor man kan mødes, hvis man har de interesser, som du har. Der findes måske et fysisk mødested, en klub eller forening, eller rmåske man kan mødes på nettet. Især på Facebook findes der mange forskellige grupper for alverdens interesser.

At komme ud af sin ensomhed kræver en del fra egen side af. Du skriver, at du ofte går til fest og møder mennekser der. Desværre holder kontakten ikke mere end en uge eller to. Har du gjort dig nogle tanker om, hvorfor disse bekendtskaber ikke varer længere? Det kræver nemlig nogle gange, at man gør lidt for at holde fast i kontakten. For venskaber kommer ikke altid bare af sig selv. Man bliver nødt til at gøre noget for det. Det kræver, at man har en interesse for de andre og vise nygerrighed for det, som interesserer dem. Ikke at du behøves, at synes det samme som andre, men at du gør en indsats for at vise interesse, spørge ind til andre, høre hvad de sybes, der er fedt osv. På den måde vil du også opleve en gensindighed og at der vil blive spurgt ind til dig. På den måde kommer man til at lære hinanden at kende og man vil føle sig interessant og vellidt.

Jeg kan godt forstå, hvis det virker uoverskueligt lige nu at skulle ud og finde nye venner. Og det kommer også til at tage lidt tid. Men giv endelig ikke op! Du virker til at være en pige, som virkelig gerne vil gøre noget for at komme ud af din ensomhed. Bare det at du har skrevet dette brev er første skridt på vej ud af ensomheden. Du har fortjent en tilværelse med nære og gode venner, som behandler dig godt og giver glæde i din hverdag. Hvis du har brug for at snakke med nogen, så skal du vide, at du altid er velkommen på vores 1-1 chat, som har åben mandag-onsdag kl. 14-17 og tirsdag-torsdag kl. 18-21.

Jeg håber, du kan bruge nogle af mine råd.
Jeg vil ønske dig held og lykke på din vej. Du skal nok finde dig nogle gode venner.

Kærlig hilsen

Anna

AnnaIMs billede
Anna fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål