At miste og sorgen der følger med...

brevkassespørgsmål

At miste og sorgen der følger med...

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

hej Cyberhus.. dette er en meget lang historie, som virkelig VIRKELIG går mig på. men jeg vil forsøge at beskrive det så godt jeg nu kan.. håber i forstår det jeg skriver, for det er ikke til at komme igennem ved jeres chat..

mig og min eks kom sammen i næsten 2 år.. jeg har skrevet flere indlæg ind omkring hvordan man får et bedre sexliv, for det var ikke så godt.. Vi havde tit skænderier om alt muligt, og hans forældre kunne ikke fordrage mig, og de lagde ikke skjul på det.. Mathias og jeg skændtedes tit.. sådan meget tit.. og til min fars fødselsdag blev Mathias sur over en småting, som han godt selv kunne se var en lille ting. også kørte den længere ud længere ud, og da det jo var min fars fødselsdag var min brors kæreste jo også inviteret. og min eks og min brors kæreste er tilfældigvis søskende, så da mig og mathias's  skænderi blev kørt helt ud i den tynde tråd, begyndte hans søster at blande sig, hun skubbede til mig, og sagde at jeg ikke skulle tale sådan til hendes bror.. så blandede min mor sig fordi alt gik op imod mig, og det var Mathias der startede det hele ved at blive sur over en småting.. også bliver min mor kaldt for en "tyk stor fed doven kælling!" og da min familie betyder ALT for mig, forsvarede jeg jo min mor..

den blev kørt længere og længere ud, og Mathias valgte at tage hjem, og det samme gjorde hans søster og min bror.. mathias og jeg valgte at få tingene talt igennem, og han fik sagt undskyld til mine forældre og ikke mindst mig. og vi aftalte at da det jo ikke var første gang vi havde haft skænderier som gik ud på at råbe af hinanden, så skulle vi slutte forholdet hvis det skete igen indenfor en uges tid til en måned.

og hvad går der.. 4 dage tror jeg, også skulle jeg til århus med min mor og min lillebror. og da min mobil gik ud for strøm kunne jeg ikke svare ham, og vi havde en times kørsel på vej hjem. jeg svarede ham ikke før kl 23.40 ca om aftenen og der var han gået i seng. og da jeg stod op om morgenen havde han stilt 100 spørgsmål om hvad jeg lige lavede ude så sent, og hvem jeg lige var sammen med, og hvad jeg lige fik at spise siden det tog halvanden time at spise det, og hvorfor i alverden jeg ikke bare ladede min telefon op inden jeg kørte.. sådan nogen VIRKELIG afhørende spørgsmål.. også blev jeg lidt ked af at han afhørte mig på den måde, også svarede han bare lige pludselig ikke.. også spørger jeg hvad han laver og han siger at han er ved at lave aftensmad og at det er derfor han ikke svarer. også logger jeg på skpe, for at skrive med en af mine venner, også ser jeg han er online.. og han er ikke online medmindre han snakker med nogen, det var han aldrig! også skriver jeg til ham at jeg nu godt vidste hvorfor han ikke svarede, også siger han hvorfor så?, også skriver jeg at det er fordi han snakker med hans venner og sidder med ørebøffer på. også skriver han "ja og det er forbudt fordi??" også blev jeg bare ked fordi han løj for mig! også slog han op...

jeg var en forpuled gås, det bare skulle dø i helvede, og jeg havde alligevel aldrig respekteret ham som han var (og med det tror jeg han mente at jeg ikke støttede op om at han røg, altså at jeg godt kunne tænke mig han stoppede) også sagde han at jeg aldrig kommer til at finde en der gider finde sig i mit pis som han gjorde, og jeg forsvarede ham aldrig ligeså meget som han gjorde når hans familie talte dårligt om mig, og jeg kommer til at dø ene og alene "fuck dig, rend mig i røven"...

og så blev jeg jo ked af det..

jeg blev gode venner med en der hedder Daniel, og det så Mathias på facebook, og nu begyndte han at sige rundt ude i byen at jeg havde været utro i størstedelen af vores forhold, og at jeg har hacket hans facebook konto... jeg har ikke gjort nogen af delene.. og som tiden gik begyndte Daniel at falde for mig, men jeg var bare ikke klar til at have en nyt forhold med en, og jeg havde samtidig ikke følelser for ham. så han begyndte at sende blomster og chokolade og hanskæder og det ene og det andet.. også spørger han en dag hvordan jeg har det med ham , også vare jeg jo nødt til at sige at jeg ikke var klar og jeg ikke har de samme følelser for ham..

Mathias skriver så ligepludselig til mig at han stadig elsker mig, og at han savner mig og at han er inderligt ked af det.. hvor jeg bare var så ked af det at jeg skrev at han var dum hvis han troede han blev tilgivet så nemt..

nu her en måned efter mathias slog op med mig, så har jeg virkelig fået det skidt.. jeg er begyndt at savne nogen ting, men jeg ved ikke om det er ham jeg savner eller om det er trygheden ved at have en man kan stole på 100% ved ens side 24/7. men jeg føler ikke mine venner står bag min ryg mere, og jeg føler ikke jeg kan gå til min familie, og Daniel har bare nemt ved at blive sur på mig, og ja jeg føler bare ikke jeg er noget som helst værd overhovedet.. og jeg føler jeg har fortjent at få de ting afvide som mathias sagde til mig.

det skal lige siges at jeg fik tilsendt nogen beskeder som han skulle have sendt til en af mine venner, hvor der stod at jeg skulle have indrømmet overfor mathias at jeg var ham utro, og at jeg bare var en so.. så det er derfor han tror jeg har hacket hans facebook bruger.. og jeg har bare tænkt at alle andre vil have det bedre hvis jeg nu ikke var her mere :(

jeg ved virkelig ikke hvordan jeg kan komme mig over Mathias, og hvordan jeg i det hele taget kommer videre.. for jeg har det VIRKELIG svært her i tiden :,(

HJÆLP!!

Svar:

Hej med dig

Hvor er det bare godt, du skriver ind til os med alle dine tanker. Det lyder til, du ikke er helt på toppen for tiden, så det er flot, du skriver ind til os.

Sådan som jeg læser dit brev, er dit egentlige spørgsmål, hvordan du kan komme dig over Mathias. Fordi du netop skriver, du gerne vil "komme over" Mathias, tænker jeg, at du faktisk ikke har lyst til at være kærester med ham igen, men bare gerne vil være glad igen. Derfor tror jeg, at det savn du føler, ikke så meget handler om Mathias, men i højere grad handler om at føle dig tryg og elsket. Ud fra det du skriver, lyder det til, I har truffet den rigtige beslutning ved ikke at være kærester. Hvis man er i forhold, hvor man er mere sur og trist end glad, er det ikke et godt forhold at være i.

Der er desværre aldrig en mirakelkur til at komme sig over et forhold, men det allerbedste råd, jeg kan give, må være at give det tid. Der er noget om det, når man siger, at "tiden læger alle sår". Når man som dig står midt i en situation fyldt med triste tanker og svære følelser, kan det være svært at finde rundt i det hele. Derfor er det en god idé, at få tingene lidt på afstand, så man bedre kan overskue det. Og en af de nemmeste måder at gøre det på er simpelthen ved at give det tid. Du bliver ikke glad igen fra den ene dag til den anden, men hvis du tager en enkelt dag af gangen, vil du måske opleve, hvordan du stille og roligt bliver en lille smulere gladere som tiden går. Det kan også være en hjælp for dig at tænke på de ting, der sårede dig og gjorde dig ked af det, og som var skyld i, at I ikke fungerede som kærester. Ikke fordi du skal blive sur på Mathias, men fordi det kan være godt for dig, at tænke på de gode ting der er ved, I ikke længere er sammen. Det må da være en befrielse ikke længere hele tiden at skulle skændes eller bekymre sig om, hvorvidt Mathias nu engang laver det, han siger, han laver, eller at hans familie ikke var gode mod dig. Du er fri fra alt det nu! Nu kan du begynde at fokusere på at være der for den allervigtigste person - nemlig dig selv. Jeg synes, du skal finde ud af, hvad der lige netop gør dig glad. Hvornår smiler du, hvad giver dig energi, og hvad giver dig i overskud i hverdagen. Selvom der i din tid med Mathias selvfølgelig også har været mange gode stunder, har jeres forhold været meget svingende, og det har tæret på dine kræfter. Nu er det tiden, hvor du skal finde glæden i dig selv igen. Kan du lide at være sammen med dine veninder, at dyrke motion, at arbejder eller noget helt fjerde? Det vigtigste er, at du kan mærke, det gør dig glad.

Du skriver, du måske savner en at stole på, og her tænker jeg, om du virkelig stolede på Mathias? Ud fra dit brev lyder det lidt som om, jeres forhold var meget præget af mistillid, og at I netop ikke stolede på hinanden (her tænker jeg på de afhørende spørgsmål, og at han løj om ikke at svare dig). I dit brev skriver du også, du slet ikke føler dig noget værd for tiden, og at du har fortjent de ting, Mathias sagde til dig. Her kan jeg sige, at du på ingen måde har fortjent de ting, Mathias har sagt til dig. Han lyder ikke som en fyr, der behandler dig specielt godt, og ALLE fortjener at blive behandlet med kærlighed og respekt. Jeg synes han behandlede som om, du ikke var noget værd, og derfor tror jeg du også føler, at du ikke er noget værd nu. Det er helt normalt at føle sig lidt mindre værd efter et break-up, fordi en stor del af ens selvværd har været forbundet med den anden person. Når man lige pludselig mister den anden, mister man også noget af sit selvværd, og det tager lang tid at bygge op igen selv. Hvis du skal genfinde troen på, at du er betydnignsfuld, skal du først og fremmest selv tro på det, men du er også nødt til ikke at være sammen med dem, der behandler dig dårligt. Jeg tror, det kunne være rigtig godt for dig at tage en lang pause fra Mathias, hvor du slet ikke har kontakt med ham.

Jeg håber, du kan bruge mit svar

Kærlig hilsen Tanne

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål