Mine venner har svigtet mig.

brevkassespørgsmål

Mine venner har svigtet mig.

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej. Jeg er en 16 årig pige, der har gået og haft det dårligt de sidste 2 uger. Det hele startede med at jeg skulle på lejrskole med min klasse. På vej hjem fra lejren i toget, falder jeg i søvn, da jeg var træt og var på noget medicin pga. en cyste jeg har i min tand, og det gjorde mig rigtig træt. Jeg falder så i søvn, og det var slet ikke meningen, men da jeg vågner kan jeg mærke noget i min mund. Min tunge svirre og jeg bliver forskrækket og forvirret, kan ikke rigtig forstå hvad det var? Jeg tygger det og kigger rundt. Mine veninder kigger mærkeligt på mig. Jeg spørger hvad der er sket, hvorefter de fortæller mig at jeg faldte i søvn og de havde proppet mad i munden på mig. Jeg griner af det, og troede bare det var en vingummi, da jeg finder ud af at det var 5 slags ting og at de havde prøvet at tygge det i munden på mig, taget billeder af mig og hele vognen havde stået og grint af mig, SELV MIN LÆRER! Jeg blev rigtig sur og ked af det, og sagde til mine veninder at de ikke kunne være det bekendt at de ikke vækkede mig, men bare kiggede på og grinte med! Jeg bryder sammen da jeg kommer ud af toget, sætter mig på en bænk og tårene triller bare ned af kinderne på mig. Min veninde råber og skriger mig ind i hovedet at hun ikke havde noget at gøre med det, hvorefter jeg svare at fordi hun ikke havde det, skulle hun også vække mig! Hun sad lige ved siden af mig. Jeg ringer til min mor og hun tager en alvorlig snak med min lærer på banegårdspladsen. Siden den dag har alle pigerne vendt mig ryggen, de vil ikke snakke med mig, kendes ved mig og når jeg prøver at deltage i gruppearbejd, kigger de dumt på mig og vender hovederne mod hinanden. Min lærer er ligeglad og har ikke taget det videre.. Jeg har ikke været i skole hele sidste uge, og nu tror pigerne at jeg vil skifte skole og har spurgt mig om det.. I dag besluttede jeg mig for at skrive en fælles besked til alle pigerne på facebook og undskylde, og prøve at gøre det hele godt igen, for at jeg kan få et godt og sidste år på skolen (9.klasse) - jeg har det rigtig svært med at skrive det til dem, da jeg ikke mener det, og jeg føler ikke jeg har gjort noget forkert, men at det er dem! Jeg føler at de burde tage det næste skridt og undskylde.. 2 af mine veninder har svaret på min besked og sagt at vores venskab aldrig bliver det samme?! Hvad kan jeg bruge det til! De tænker kun på sig selv! Jeg har intet gjort! Jeg har siddet derhjemme og TUDET!!!!!! De skreg mig ind i hovedet og har vendt mig ryggen, bagtaler og hvisker om mig, også fortæller de mig at vores venskab aldrig bliver det samme og de ikke kan tilgive mig??? Jeg sidder og tuder nu! Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? Jeg har aldrig haft en ægte veninde, der har støttet mig i alt! De eneste venner jeg har jeg stoler på er mine drenge venner, også har jeg min mor, som støtter mig i alt.. Hjælp mig? Hvad skal jeg gøre? Jeg ved det virkelig ikke! Kan ikke holde denne her sommer ud og et år i den klasse.. Men jeg orker virkelig ikke at skifte.. :-( Jeg føler mig krænket, skuffet og tom indeni.. Jeg er så forvirret for tiden. Jeg sådan en god veninde, der behandler mig med respekt og støtter mig, og ikke vender ryggen til mig :'-(

Svar:

Kære Dig,

Hvor lyder det modbydeligt at nogle der skulle forestille at være dine veninder, har puttet mad i munden på dig mens du sov, og at de har taget billeder af det og grinet. Jeg kan godt forstå du føler dig krænket og skuffet. Og især over at din veninde råber og skriger ad dig bagefter. Du har al ret til at være sur og ked af det! Og nej, det er overhovedet ikke ok at behandle en veninde på den måde!

Og jeg synes heller ikke det er ok at din lærer har grinet med. Og slet ikke at han/ hun ikke har taget fat i problemet efterfølgende, når der er kommet så store problemer. Jeg synes det er rigtig godt at du har snakket med din mor om det hele og at hun støtter dig! - og også rigtig godt at hun har snakket med din lærer, selvom det ikke har hjulpet noget. Jeg synes du skal fortælle episoden, og hvordan pigerne i klassen behandler dig nu, til en anden lærer. Er der en lærer du stoler på, som du kunne snakke med? Så kan han/ hun måske tage det op med klassen. Som det er nu, går det jo også ud over dit skolearbejde, når de ikke giver dig lov til at deltage i gruppearbejdet.

Med hensyn til din besked til pigerne på facebook, så kan jeg godt forstå du syntes det var svært at skrive til dem. Det er jo slet ikke dig der burde sige undskyld - men dem!! Jeg synes de lyder som nogle rigtig dårlige veninder, der ikke er til at stole på. De lyder som nogle der bare tænker på sig selv og på at være populære, og som bare skal bruge en syndebuk - og nu blev det så dig. Og egentlig har jeg mest lyst til at sige til dig, at du skal finde nogle andre veninder - nogle du kan stole på. Evt. fra en anden klasse, eller en fritidsaktivitet? Jeg ved dog også godt at det kan være uudholdeligt at være udenfor i klassen, og forstår godt at du gerne vil være gode venner med pigerne igen.

Selvom det ikke var dig der burde undskylde, synes jeg at det var rigtig flot at du prøvede at gøre noget ved problemet. Hvad med hende der var din gode veninde, kan du måske snakke med hende alene, og stille og roligt fortælle hende hvor ked af det, det hele gjorde dig?

 Du er meget velkommen til at logge dig på vores chatrådgivning, hvis du har brug for at snakke lidt mere om det hele! Og selvfølgelig til at skrive igen.

Jeg håber på det bedste for dig! Mange tanker Helle.