Mine tre problemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kære brevkasse... Jeg er en pige på 14 år, og jeg har tre problemer: 1. For et halvt år siden, blev jeg ven med en jeg har kendt længe. Det var fint nok de første par måneder, men her på det sidste har han opført sig som om jeg var hans kæreste, men det er jeg altså ikke. Han er ikke særlig køn, og så er han mega irreterne og opfører sig som et pattebarn for at komme i nærheden af mig. Hvad kan jeg sige til han så han stopper? 2. Jeg tror jeg har fundet den eneste ene. Problemet er at jeg går i syvende klasse og han går i femte klasse. Men alder betyder ikke noget for mig, for hver gang jeg ser ham, snakker om ham, eller bare tænker på ham flyver jeg rundt på en lyserød sky og smiler hele tiden. Men alle mine venner synes at han er for ung til mig, og på en måde føler jeg mig ret pædofil fordi jeg godt kan li' ham. Hvad skal jeg gøre? Jeg havde faktisk tænk mig at fortælle ham at jeg godt kan li' ham, men skal jeg det? 3. K (drengen jeg godt kan li') er bedste venner med en af mine gode venner, og jeg er bange for at han tror vi er mere end bare venner, for vi skriver hele tiden sammen, men vi er bare venner! Er der noget man kan gøre så han ikke tror vi er mere end venner? Please svar på mine spørgsmål..! Hilsen M.

Svar:
Kære M
Alt det med kærlighed kan godt være svært at finde ud af, og jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål. Jeg tager dem lige en af gangen:
1. Når ham din ven opfører sig som om I er kærester, tænker jeg at han nok er lidt vild med dig.. Men når du ikke føler det samme og bare vil være venner, så synes jeg, du skal være ærlig overfor ham og sige, at du ikke synes det er sjovt at han opfører sig som om I er kærester, fordi du kun vil være venner og at du synes det er træls at han opfører sig mærkeligt for at komme i nærheden af dig. Jeg tænker at det burde få ham til at stoppe, at du direkte beder ham om at lade være...
2. Du er forelsket i en der går to klasser under dig, og jeg har lige lyst til at fortælle dig at det gør dig på ingen måde pædofil! Pædofili er når man er seksuelt tiltrukket af børn, og det er en diagnose der kun kan gives til voksne.. De to år betyder altså ikke at det er forkert, for man kan sagtens være lige modne alligevel. Hvor meget fylder det mon i dig, at dine venner synes han er for ung? Jeg synes du skal lytte til dig selv, og hvis I har det godt sammen, så er de to år ligemeget..
Ved du om han kan lide dig også? Måske kan du prøve at høre jeres fælles ven ad, om hvad K føler for dig? Måske kan du også få K's telefonnummer (hvis du ikke allerede har det) fra ham, og prøve at sms'e lidt med ham...?
Jeg synes godt du kan fortælle ham at du godt kan lide ham, men du skal være forberedt på at han måske ikke kan lide dig på samme måde, og så kan det godt gøre lidt ondt.. men måske er det bedre at vide, så du kan komme videre og finde en anden sød fyr, hvis nu K kun vil være venner?
3. Jeg forstår det som at du ikke vil have at K tror at dig og jeres fælles ven (jeg kalder ham lige X fra nu af) er mere end venner, det håber jeg er rigtig forstået? Den hænger lidt sammen med spørgsmål nummer 2. Det er dejligt at du er så gode venner med X. Jeg tror det bliver klart for K, at du kun er gode venner med X, hvis du fortæller K at du kan lide K. Men du kan måske også bede X om at gøre det klart for K, at I altså kun er venner, eller du kan selv fortælle K det i en sms, hvis I begynder at sms'e sammen. Evt. hvis I skriver om X, så fortælle K at du er glad for at have X som ven...
Jeg håber du kan bruge mine svar til noget, og så vil jeg ønske dig held og lykke med K – jeg håber at han også kan lide dig. Bliver det ikke til noget mellem jer, så husk at der er andre søde fyre, som bare venter på at møde dig...:)
De bedste hilsner fra Heidi