Mine hemmeligheder
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Jeg har haft menstruation i noget tid, for nylig sagde jeg det til en veninde!
Men min veninde er så dårlig til at holde på hemmeligheder, hun sladrer og bagtaler folk.
Så er jeg så bange for at hun siger det til hele klassen, det vil ikke være så rart at alle ved at jeg har menstruation!
Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig,
Jeg synes, at du skal prøve at fortælle din veninde, at du gerne vil have, at hun ikke fortæller andre, at du har fået menstruation.
Fortæl hende, at det vil skuffe dig og gøre dig ked af det, hvis hun fortæller det til andre.
Det er vigtigt at kunne stole på sine venner og veninder, og jeg synes, at det vil være synd, hvis du ikke kan tale med din veninde om ting, som hun ikke skal fortælle videre til andre.
I det hele taget bagtaler en rigtig god veninde ikke til andre. Det gør altid ondt at blive bagtalt, og du skal måske derfor, passe lidt på med at fortælle din veninde nogle ting, som du ikke har lyst til at andre ved noget om.
Måske kan du finde en anden sød pige eller dreng, som du kan være fortrolig med og tale sammen med om ting, som andre ikke skal vide?
Hvis din veninde allerede har fortalt andre i klassen, at du har fået menstruation, så husk bare på, at alle piger får menstruation på et tidspunkt. Det er slet ikke noget at være flov over.
Håber du kan bruge mine svar og at du og din veninde finder ud af det sammen.
Hilsner fra Line