mine forældre tænker kun på sig selv, skal jeg tage dem med mig, kæreste i Toronto, ulovligt eller ej
brevkassespørgsmål af
B
17 år
hey Cyberhus
Først vi jeg gerne lige sige at jeg ikke aner hvor dette spørgsmål hører til henne, og så er jeg fra C og  bor i DK på grund af mine forældre og arbejde osv.
Jeg flyttede til Danmark for ca. 9 månedner siden. Jeg går i 3g på gymnasiet, men trives virkelig ikke der. For folk kalder mig rich kid, og bitch og sådan nogle ting bare fordi mine forældre måske har mange penge. Og de siger at jeg får alt hvad jeg peger på, men det gør jeg virkelig ikke. Fx. havde jeg min taske med første skole dag og der kalde nogle af pigerne mig en bitch og rich kid og sådan noget, men det jo bare en taske ligesom alle andre taser og jeg havde jo ikke gjordt dem noget. Har også to små søstre som er 7 og 9  de går på en skole næsten lige ved siden af det gymnasie jeg går på, og jeg ved de er blevet kaldet noget af det samme som jeg er blevet kaldt især 7 og 8 klasserne er virkelig hårde ved dem.
Men det egentlig ikke det største problem, for der noget jeg går og tænker på hele tiden og ved faktisk ikke om det ulovligt, men nu får i bare hele historien... Mine forældre er lort de tænker kun på sig selv og ikke os børn, de snakker kun om sig selv. Og de rev os væk fra vores liv i C bare fordi min far kunne tjene flere penge på hans arbejde, hvis han boede i Danmark. (Vi er mig og mine søstre). Vi havde et liv i C,  jeg har en kæreste i C, vi havde venner i C der respekterede os som vi var, vi dansede fro et af de mest præstisfyldte danske kompanier i hele C men de tænkte kun på sig selv og hvad de ville, men det ikke noget nyt. Hver gang jeg går over og henter mine søstre fra skole er de kede af det, og det jeg egentlig også. Og når vi kommer hjem går vi over i vores afdeling i huset med det samme, det eneste tidspunkt vi egentlig ser/snakker med vores forældre er ved aftensmaden. Vi sidder næsten altid på mit værelse og ser netflix eller danser på vores værelser, ellers liger jeg med dem, eller bare snakker med dem. Vi har altid haft et rigtig godt bånd allesammen og det faktisk sjældent vi er sure på hinanden, og vi snakker om alt. Lige for tiden snakker vi rigtig meget om skolen og og vores mor og far. For ingen af os kan lide dem, de skælder os ud for bare den mindste ting især mig, og hvis jeg kommer 5 minutter senere til aftensmad fordi jeg har snakket med min kæreste som mine forældre i øvrigt har revet mig væk fra, eller en af mine gamle venner så bliver de pisse sure, og min far har også engang slået mig. De vil ikke have vi har nogen kontakt med vores familie, venner og min kæreste som mine søstre også har det rigtig godt med. Og det føles som et fængsel, hvor du bliver overvåget 24/7, men hvor politier er lige glade med dig, det sådan det føles hjemme hos os og jeg er træt af det. Jeg vil væk, og nu kommer vi til den del jeg måske tror er ulovlig...Jeg har snakket rigtig meget med min kæreste om det her og vi tror vi har fundet på en plan, så vi kan komme tilbage til C. Jeg fylder 18 den 27 december og når jeg gør det har vi tænkt på noget vi tror er ulovligt fordi at mine søstre kun er 9 og 7. Men det vi har tænkt på er, at... Når jeg er fyldt 18 efter jul, og min kæreste så kommer til Danmark uden mine forældre ved det, også hjælper han os med at pakke alle vores ting ned, også tager vi til C uden vores forældre ved det. Min kæreste bor stadig hjemme, han blev 18 i sommers. Og de har et rigtig stort hus i T, så vi har fået lov at få en etage for os selv mig, mine søstre og min kæreste. Også på etagen nedenunder er hans mor og far, lillebror og lillesøstre. Så vi har fået lov at bo hos hans familie og de har plads og sådan noget, men vi er i tvivl om det er lovligt eller ej. Og jeg ved godt at der altid er den risiko at mig og min kæreste slår op, men vi har været sammen siden maj 15 og vi har det rigtig godt sammen. Ved godt de ter risikabelt, men vi kan bare ikke klate det mere, de tænker kun på dem selv og de pisse ligeglade med deres børn. Jeg er bare så træt af at trøste mine søskende hver dag pga. enten mine forældre eller dem i deres skole. Er træt af at blive råbt efter, og blive skældt ud. Er træt af at jeg skal spille glad, når jeg er ved at gå i stykker indeni. Er bare så træt af ikke at kunne være glad, at mine søskende ikke er glade. Og jeg er den store,  at det mig der skal tage beslutningerne for DERES fremtid og de ikke selv lan gøre det. Jeg ved hvad de ønsker, og hvad det er de vil, men hvad hvis det er ulovligt det jeg vil gøre og det jeg er ved at gøre. Der er bare så mange beslutninger at tage, og er bare så bange for hvad de siger når de hører det her. For jeg siger det først til dem når i har svaret mig om det ulovligt eller ej, for kunne jo godt tage af sted selv, men har ikke lyst til at lade dem i stikken, og lade dem rådne op hjemme hos vores forældre. Vil bare gerne være glad igen, og have at mine søskende bliver glade igen. Og at min kæreste ikke skal gå og tænke på hvad der sker vi det er ulovligt, at han bare kan være glad igen og vi får det godt igen allesammen. For dengang jeg boede i T var jeg alligevel ovre hos dem nærmest hele tiden, og det var mine søstre også. Vi kunne ikke lide at være hjemme, fordi at hvergang vi er hjemme bliver vi bare behandlet som lort....
Er det ulovligt eller ej?
kh B <3

Svar:
Kære B
Tusind tak fordi du har skrevet ind til vores brevkasse. Som du nok kan se i dit spørgsmål, så har jeg fjernet navne og steder som kan påvirke din anonymitet. Det er noget vi gør for at passe på jer unge, så at I kan få lov til at snakke om de ting som I gerne vil, uden at være bange for om nogen kan genkende jer.
Jeg kan forstå på dit brev at både dig og dine søstre oplever at de andre børn driller jer i skolen, og siger grimme ting til jer. Du skriver også at du oplever at dine forældre ikke gider jer, og at de kun tænker på sig selv. Jeg kan også forstå at du savner C rigtig meget, og at du rigtig gerne vil tilbage til din kæreste og dine venner der. Nu har du så lagt en plan sammen med din kæreste, hvor I har planlagt at rejse tilbage til C sammen med dine søstre, uden at dine forældre ved det. Og du vil gerne vide om det er ulovligt.
Først og fremmest synes jeg at du skal vide at det er virkelig sejt af dig at du passer på dine søstre. Du skriver at I leger sammen og bruger en masse tid sammen, og du skriver også at du ikke har lyst til at forlade dem. Det synes jeg er rigtig flot af dig, og jeg håber at du ved at du er en rigtig sød storesøster. Jeg forestiller mig også at det måske kan være lidt svært nogle gange at skulle passe på dem, når du selv har en masse ubehagelige oplevelser i skolen, og måske ikke oplever at der er nogen som passer på dig. I den forbindelse skriver du også at det er dig der er den store, og som skal tage beslutninger for dine små søstres liv. Det er en meget hård opgave som du har givet dig selv, og du skal vide at det ikke er dit ansvar.
Det er dine forældres opgave at passe på jer børn, sørger for at I har det godt og være der når I har brug for dem. Jeg kan forstå at du oplever at dine forældre overhovedet ikke tager det ansvar alvorligt, og det er nu blevet så svært for dig at du allerhelst vil så langt væk fra dine forældre som muligt. Når det så er sagt, så skal du vide at det som I planlægger er ulovligt. Når du bliver 18 år, så er du myndig. Det betyder at dine forældre ikke længere bestemmer over dig rent juridisk (du har de samme rettigheder som dem, og betragtes som voksen), og du er fri til at gøre hvad du vil - med dit liv. Og selvom du måske allermest har lyst til at tage dine søstre med tilbage til C, så er de stadig mindreårige og derfor er det stadig dine forældre der bestemmer over dem. Hvis du vælger at tage dem alligevel, så kan de melde det til politiet som en kidnapning. Og fordi at du er blevet 18 år, vil du blive dømt som en voksen.
Der er dog nogle ting som du kan prøve:
1. Du kan prøve at snakke med dine forældre. Allerede nu kan det være en god idé at tage en snak med dine forældre. Det vil måske være svært, så derfor er det en god idé at finde nogen som kan tage med dig, og hjælpe dig med at sige de ting som du ønsker at sige. Hvis du nu oplever at der ikke er nogen som du kan tage med, så er der mulighed for at du (gratis) kan få en professionel mægler med. En mægler er på en måde en person som sørger for at alle bliver hørt, og bliver ofte brugt når man står i en konflikt som man ikke selv kan komme ud af. Du kan læse mere her. Det kan også være en lærer, eller måske din kærestes forældre, som også kender jer. Du har også mulighed for at få gratis og anonym rådgivning hos noget som hedder Center for Konfliktløsning. De kan hjælpe dig med at finde ud af hvordan du bedst snakker med dine forældre.
2. En underretning på dine forældre - allerede nu har du mulighed for at lave en underretning til kommunen. Mange tror at en underretning ender med at man bliver tvangsfjernet fra sine forældre, men det sker kun i meget sjældne tilfælde. Ofte vil en underretning betyde at kommunen hjælper familien, i form af f.eks. rådgivende familiesamtaler, lektiehjælp, en støtteperson eller familieterapi. Du skriver at din far tidligere har slået dig, og at I bliver behandlet som lort. Det kan måske godt tyde på at der er nogle ting som ikke fungerer som de skal, hjemme hos jer, og nogle gange er det en god idé at få hjælp fra andre voksne, f.eks. kommunen. En underretning kan også skrives anonymt. Du kan læse mere om en underretning her
3. Blive værge for dine søstre - den her mulighed er meget vanskelig og jeg er også lidt usikker på om det overhovedet er en mulighed. Men umiddelbart, så vil det være muligt for dig at søge om forældremyndighed over dine søstre når du bliver 18. Det vil betyde at du bliver værge for dine søstre og dermed får ansvaret for deres liv og trivsel indtil de bliver 18 år. Det er en lovlig udgave af det som I har planlagt, men det er mindst lige så alvorligt for dig. Det betyder nemlig at du pludselig, som 18-årig, skal være som en forælder for dine søste. Du skal betale for deres tøj, deres ting, deres uddannelse, deres mad og sørge for at de trives. Det er et enormt stort ansvar, som man sjældent er moden eller klar til når man er 18 år, og selve retssagen vil nok tage rigtig lang tid - særligt hvis dine forældre ikke ønsker at give forældremyndigheden fra sig. Som jeg startede med at skrive, så er jeg i tvivl om, om det overhovedet er en mulighed, men du kan søge råd hos noget der hedder Den Mobile Retshjælp. De tilbyder gratis rådgivning i juridiske sager, og vil kunne fortælle dig om det rent faktisk er en mulighed eller om det er helt umuligt.
Som du nok kan forstå så er der ikke nogen nem løsning her. Når du bliver 18 år, så er du fri til at forlade Danmark og rejse tilbage til Canada. Men du må ikke tage dine søstre med uden at have fået dine forældres tilladelse. Jeg vil foreslå dig at du starter med at snakke med dine forældre, og at du tager en person med til samtalen som kan støtte dig, og sørge for at I snakker ordentligt om tingene.
Jeg håber at det har givet dig svar på dit spørgsmål. Ellers er du meget velkommen til at skrive herind igen eller besøge vores 1-1 chat.
Venlig Hilsen
Signe