Minder :(Og knuste hjerter.
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Kære cyberhus. Jeg har haft store minder efter den gang jeg midstede min bedste veninde. Men nu er det sket igen, jeg har grædt flere uger nu. Prøvt at få hende til at fåstå jeg ik kan leve uden hende, men vær gang, vil hun ik' høre på mig. Fordi jeg ik' er en af de ''populære'' i klassen. Og jeg har tit sagt til mig selv flere gange : Jeg kan ikke leve mer!. Jeg her tit overvejet at begå selvmord, men jeg vil altid prøve vidre, mit hjerte er knust uden hende. Mine andre veinder jeg stadig har, prøver at få mig op på over laden igen.Jeg er glad for deres støtte , men det virkere ikke . Hvad kan jeg gøre for måske ikke dø, og få min veninde tilbage ? Hilsen den grædene pige...

Svar:
Hej grædende pige!
For det første vil jeg sige til dig, at det gør mig ondt, at du har mistet din bedste veninde for det kan gøre rigtig ondt. Og du skriver selv, at det gør så ondt, at du faktisk har tænkt på selvmord. Det er godt, at du har skrevet til brevkassen, for jeg vil gerne prøve at give dig nogle råd, så du igen kan blive en glad pige.
Du fortæller, at du har prøvet at snakke med din veninde om, hvordan du har det -  det er virkelig flot, at du har prøvet det! Desværre forstår hun ikke hvordan du har det lige nu. Vi kan kke kan bestemme over hvad andre mennesker skal gøre og føle. Og derfor kan du heller ikke tvinge din veninde til at være sammen med dig.
Venskaber kan nogle gange være svære at forstå. I en lang periode kan man have en bedste veninde, som man hele tiden er sammen med - og så kan der pludselig komme et tidspunkt, hvor man så slet ikke er sammen mere. Der kan være forskellige grunde til, at venskabet enten slutter eller står på pause. Nogle gange vokser man fra hinanden og får forskellige interesser eller også møder man nye mennesker, som i en periode er mere interessante. Nogle gange betyder det, at venskabet aldrig bliver som før - og andre gange bliver man igen bedste veninde efter noget tid. Men uanset hvad så kan det gøre rigtig ondt, at miste en bedste veninde.
Jeg kan ikke fortælle dig, om du får din bedste veninde tilbage, for hun kan ikke tvinges. Men jeg tror det er vigtigt, at du husker på, at selvom I ikke er bedste veninde lige nu, så var det en god tid i havde sammen - og det minde vil du altid have!
Du fortæller, at du har andre veninder som støtter dig lige nu - og det fortæller mig, at du er en dejlig pige, som andre har lyst til at være sammen med. Du skriver, at du er glad for deres støtte, men at det ikke virker. Selvom det gør rigtig ondt på dig lige nu, så tror jeg, at det er vigtigt, at du prøver at tænke på de gode ting, som du har sammen med dine veninder. For selvom det ikke er som at være sammen med din bedste veninde, så har du noget andet sammen med dine andre veninde - det skal du huske at nyde.
Måske vil du en dag blive bedste veninde med hende igen - måske ikke. Men hvis I to ikke bliver bedste veninde igen, så er jeg sikker på, at du vil møde en anden fantastisk veninde. Jeg ved det kan synes ligemeget lige nu - men det er vigtigt, at du bevare håbet, for det skal nok lykkes dig, at blive en glad pige igen.
Du fortæller, at du har tænkt på selvmord, men at du vil leve videre. Hvis du seriøst overvejer at gøre skade på dig selv eller slå dig selv ihjel, så er det vigtigt, at du fortælle det til dine forældre eller en anden voksen, så de kan hjælpe dig. Problemet med selvmord er, at så slutter det hele bare - og så har du ikke muligheden for at finde ud af, om du igen bliver bedste veninde med din veninde og du vil miste chance for at møde andre helt fantastiske veninder.
Så mit bedste råd til dig lige nu er, at du skal holde ud og nyd dine andre veninder!
Hvis du har brug for at snakke mere kan du altid kigge for chatrådgivningen her i Cyberhus. Chatten er åben mandag til torsdag kl. 14-19 og fredag kl. 13-16.
Held og lykke med det hele.
De bedste hilsner
Marianne