Min veninde skær/riser sig selv
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej... Jeg er meget bekymret for min veninde, hun "riser" i sig selv med sakse, pinsætter og sådan noget, hun har også sagt at hun har skåret og at hun ikke ved om hun vil gøre det igen. Hun siger at hun gør det fordi at hun hat mistet sin mormor og at hun har det svært i hverdagen, og når jeg siger til hende at jeg er meget bekyrmeret for hende, siger hun at det skal jeg ikke være. Jeg ved hun også har sagt det til et par andre men, de sagde ikke rigtigt at de var bekymret. Hun siger også at det føles godt at det gør ondt på hende. Vi er beggge 13 år. Jeg er virkelig bange for at det udvikler sig til det være, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg har ikke nogen at snakke med det om. Jeg håber at i/du kan hjælpe mig med hvad jeg kan gøre for at få hende til at stoppe. Hilsen den bekyret veninde.

Svar:
Kære du. Det lyder til at være en svær situation du står i, hvor du gerne vil hjælpe din veninde og derfor synes jeg også, at det er rigtig godt, at du har valgt at skrive her til. Det er rigtig hårdt at se en man holder af nedbryde sig selv på den måde og det kan være svært at forstå hvorfor hun ikke kan se det som andre ser. Jeg synes det er utrolig flot af dig, at du hjælper din veninde så meget som du gør. Din veninde er virkelig heldig, at hun har en veninde som dig og jeg er sikker på, at det betyder rigtig meget for hende, at have en veninde som dig. Jeg kan godt forstå, at du kan føle dig magtesløs og være i tvivl om, hvordan du bedst kan hjælpe hende. Det er ikke let at hjælpe en veninde, der har det så skidt, at hun er begyndt at gøre skade på sig selv og jeg synes det er rigtig godt, at du har besluttet dig for at få hjælp til at finde ud af, hvad du skal gøre. Du skriver, at din veninde også har sagt det til andre end dig. Jeg tænker, at din veninde måske bruger det at hun ridser i sig selv til, at tiltrække sig opmærksomhed. Det betyder ikke, at der ikke er en smerte bag ved - jeg tænker faktisk at det tyder på, at hun har nogle smertefulde ting i sit liv, som hun ikke helt ved, hvordan hun skal håndtere. Det aller bedste du kan gøre for din veninde er, at blive ved med at støtte hende og være den gode veninde som du er. Du skriver, at du har fortalt hende, at du er bekymret for hende men at hun siger, at det skal du ikke være. Grunden til at hun siger det, er måske fordi at hun endnu ikke er helt klar til over, hvordan hun egentlig selv har det. Alligevel synes jeg, at du skal fortsætte med, at sige til hende at du er bekymret og holde fast i, at du synes det er en dum idé at hun gør det. Hvis hun vil ridse i sig selv, når du er tilstede synes jeg også du skal vælge at gå og på den måde vise hende, at du ikke vil bakke op om det at hun gør det. Deruodver vil det være rigtig godt, hvis din veninde fik snakket med en voksen. Du kan forsøge at spørge din veninde, om der ikke er en voksen, som hun kan snakke med, om alle de ting hun går og tænker på. Det kan være en forælder, en bedsteforældre eller en god lære. Den voksne kan så hjælpe din veninde med at finde den rigtige hjælp. Du kan også fortælle din veninde om Cyberhus og så kan hun jo fx. gå ind på vores chat og snakke med en voksen her. Til sidst vil jeg også sige, at det er rigtig vigtigt, at du også er opmærksom på dig selv. I og med at din veninde i øjeblikket ikke kan/vil tage sig selv og sin smerte alvorligt, så risikerer du at komme til at bære rundt på alle hendes problemer. Det du som veninde kan gøre er først og fremmest at være veninde. Jeg tænker at du kan hjælpe hende ved, at være den der støtter hende i også, at tænke på noget andet. Selvfølgelig kan du også fortælle hende, at du er bekymret for hende og snakke med hende om hendes sygdom, men jeg tænker, at du også kan støtte hende ved at gøre hende opmærksom på hvilke værdier hun har og vise hende, at du jo er veninde med hende fordi du sætter pris på den person som hun er. Jeg kan godt forstå, at du rigtig gerne vil hjælpe din veninde, men husk at det ikke er dig der har ansvaret for, hvordan hun har det. Det er en al for stor opgave for dig at stå med. Din veninde er utrolig heldig at have dig og du kan være rigtig stolt af, at være sådan en god veninde. Husk at du også har brug for at snakke med nogle om de svære ting som du oplever og jeg tænker, at det ville være rigtig godt, hvis du får snakket med dine forældre om det. Du er også altid velkommen her på cyberhus, hvis du har brug for at snakke med en voksen. Vh Katrine