Min veninde kan kun have en ven af gangen
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej. Jeg skriver til jer da jeg står og mangler det gode råd til hvordan jeg skal komme videre med mit dilemma. Der skal tilføjes at jeg er en pige der lider af angst knyttet til mit OCD, og har derfor meget svært ved selv til tider at bestemme hvor meget tid og energi jeg vil bruge på dilemmaer i mit liv, derfor søger jeg lidt hjælp til hvad jeg skal gøre nu for at kunne komme til igen at bruge det meste af min energi på andre og bedre tanker/ting i hverdagen. Jeg har en veninde som jeg har kendt en del år efterhånden - vi plejer at lave alt sammen og at ses hver dag faktisk. Allerede for et par år tilbage mødte min veninde en pige i hendes gymnasie klasse som hun begyndte at ses meget med - og det er ikke at jeg er jaloux der er problemet. Allerede dengang svingede deres nye venskab op og ned og jeg skulle ofte ligge øre til alle de frygtelige ting hende den nye veninde nu havde gjort min veninde, men hver gang de fik løst problemet gik der noget tid før jeg igen kunne bruges (ofte når de så blev uvenner igen). Nu har hendes ´nye veninde´ været på en 6 mdr lang tur og i den periode var min veninde og jeg sammen ofte og havde det rigtig godt sammen, men de 6 mdr er gået. Nu er vi (igen) havnet i den situration at jeg ikke længere kan bruges og alle de ting vi plejede at lave sammen laver hun med hende nu. Vi snakker faktisk ikke rigtig sammen og jeg har faktisk én gang prøvet at konfrontere hende med problemet, men hun vendte den om og sagde at det var mig der ikke havde virket interesseret i hende længere - men det også svært at virke interesseret når man ikke længere er velkommen eller inviteret med til de samme ting længere, jeg føler mig faktisk udskiftet. I perioden hvor hende ´nye veninde´var afsted snakked min veninde ofte om hvor dejligt hun syntes det var at henden den ´nye veninde´ikke længere var der i hendes liv og at det var dejligt ikke at blive manipuleret med. Dertil tilføjed jeg at jeg havde syntes det havde været rigtig dejligt, da min veninde havde haft tid til mig og at jeg ikke skulle bruges som trækæsel for deres problemer og at jeg kun var god nok når hende den ´nye veninde´var dum. Min veninde loved mig at tingene ikke ville falde til bare til de gamle rutiner hvor jeg blev glemt og den ´nye veninde´skulle "styre festen". Dog er det jo så som om at alt netop er belvet som før og jeg er klar over at det er længe siden de rigtig har ses, men den ´nye veninde´har været hjemme længe nu og det er som om hun er den eneste der duer. Jeg har tænkt lidt over om min veninde simpelthen kun kan magte at have én veninde af gangen og om jeg så kan bruges igen når de to blever uvenner, men skal jeg finde mig i det? Jeg har talt med to andre af vores fælles bekendte, der nævner at de har oplevet det samme, de hverken ser eller høre ret meget fra hende mere heller. Men ja; hvad skal jeg stille op? Skal jeg konfrontere hende igen og risikere uvenskab eller sure miner, skal jeg bare ignorer hende og bruge min tid på andre venner eller måske endda bare droppe hende helt? På forhånd tak. Mvh Inna

Svar:
Kære Inna.
Det er en rigtig træls og svær situation du står i og jeg synes det er rigtig godt, at du deler dine tanker her. Dit brev beskriver meget fint, hvordan du har det og hvad du oplever og jeg vil forsøge, at komme med mine tanker om det hele og give et råd til hvad jeg tænker du kan gøre.
Jeg kan godt høre på dig, at det er svært for dig det her og at du ikke har det specielt godt sammen med dine veninde lige nu, når du føler hun ikke længere vil dig, eller ihvertfald hellere vil hendes anden veninde. Det forstår jeg virkelig godt, for det er bestemt ikke rart at føle sig udenfor og jeg synes ikke, det er ok at du skal gå rundt og have det sådan.
Jeg synes det er rigtig godt, at du har prøvet at få snakket med hende om, hvordan du har det, men desværre lyder det ikke til, at det har ændret så meget. Det kan være en rigtig god løsning at snakke med hende igen, men jeg synes det er vigtigt, at du først gør op med dig selv, hvordan du ønsker at være venner med hende og om du vil give hende en chance mere. Det er kun noget som du selv kan kan finde ud af. Hvis du beslutter at give hende en chance mere, kan det være en hjælp, at du har besluttet dig for, at der skal ske nogle ændringer og at du ellers ikke kan være gode veninder med hende mere.
Det kan være din veninde synes, at du er super hyggelig at være sammen med og at hun sammen med dig, kan være sig selv. Det kan også betyde, at hun føler hun kan være egoistisk, fordi hun altid har dig, når hun har brug for dig. Måske har hun ikke helt forstået, hvor meget det faktisk går dig på, så hun tror måske, at det er helt i orden at være venner med dig på den måde. Derfor er det også vigtigt, hvis du beslutter at give jeres venskab en chance mere, at du får snakket med hende og virkelig får fortalt om alle dine tanker. Det er også meget vigtigt, at du får sat nogle grænser for hvad du vil være med til. Det er vigtigt at i er alene når i tager snakken og så synes jeg, at du skal lægge vægt på, hvor ked af det du bliver når du føler, at du bliver valgt fra og hvor svært du synes det er.
Du kan også sige, at du holder meget af hende og gerne vil blive ved med at være venner med hende men, at det er for hårdt for dig, at fortsætte jeres venskab som det er nu. Jeg tænker, at i er kommet ind i en ond cirkel, hvor din veninde måske ikke tænker over, hvordan hun behandler dig og derfor tænker jeg også, at det nok er dig der bliver nødt til at sætte grænserne i jeres venskab. Det er vigtigt, at i er venner, fordi i begge to har lyst til det. Det er aldrig rart, at føle sig tvunget til at skulle være sammen og det er heller ikke rart, at være den der hele tiden sidder og venter på den anden. Derfor må i sammen sætte jer ned og snakke om, hvad i kan gøre for, at du ikke har det sådan længere og for at jeres venskab bliver som i begge ønsker det og har det godt med.
Når man har en veninde som man holder rigtig meget af, kan man godt have løst til at dele alt med hende og bruge meget af sin tid sammen. Men måske kan det være en god ide, at se nærmere på dine andre veninder og se om de har noget forskelligt i sig. På den måde kan du have flere gode veninder til forskellige anledninger; én til sport, en at tale fortroligt med, en at feste med osv. Så fordeler du dine veninder, og bliver på den måde ikke afhængig af én bestemt veninde. Du skal selvfølgelig stadig have det godt med dine veninder og føle at de respekterer dig.
Det er vigtigt, at du bevare troen på, at du kan tilbyde rigtig meget og sundt til et godt venskab og at du fortjener, at blive tager seriøst som veninde. Det er nogle rigtig gode tanker du gør dig her i brevet og der er intet galt i at forlange at blive taget seriøst og respekteret i et venskab.
Venlig hilsen Katrine