Min veninde har bulimi
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej piger!
Forleden havde jeg en ret underlig oplevelse.
Jeg har en veninde, der er et rigtig vidunder-barn, INTET ondt ment med det ord. Hun får 12 i stort set alle fag, dyrker sport på højt plan, er sød og gavmild på mange måder.
Hun har et lidt anstrengt forhold til sine forældre - ligesom lidt facade-agtigt. Hun fortæller dem aldrig om hendes problemer, da hun vil "skåne" dem for det. Hun er meget ydmyg, og vil helst ikke bede om hjælp.
Hun har nemt ved at blive lidt stresset, især her i eksamensperioden, hvor hun føler, der bliver stillet store krav til hende. (Hendes forældre, bedsteforældre mv. ringer til hende fem min. efter hver eksamen og spørger, hvordan det er gået)
Når hun bliver stresset, kan hun gå helt i blackout, hvor hun slet ikke er "til stede", og jeg oplevede hende i den situation her forleden. Dét var ikke nyt, men da hun var kommet sig lidt oven på det her blackout, hvor hun bare sidder og ryster, bryder hun grædende sammen og fortæller mig, hvor skidt hun har det og at hun har bulimi.
Hun vil ikke have, at nogen får noget af vide.
Jeg aner ikke, hvordan jeg skal hjælpe hende. Vil det mest korrekte være at gå til hendes forældre?
Hun betroede sig engang til vores lærer om hendes blackouts, og han fortalte det - stik mod hendes vilje - til forældrene. Hun følte sig virkelig svigtet. Hendes forældre satte hu-hej gang i noget behandling, og det følte hun sig ikke parat til. Hun løg om sine fremskridt, for at få behandlingen til at ende, og for at forældrene til at lade hende være i fred. Hun nænnede ikke at fortælle, at hun ikke gjorde fremskridt, som de forventede.
Jeg tør derfor heller ikke fortælle det til vores lærer, men skal jeg bare se stiltiende til??
Jeg har så inderligt ondt af hende!
Hilsen Synnøve

Svar:
Hej Synnøve
Det lyder som om, din veninde virkelig har det rigtig svært og oplever et stort pres fra mange sider i forhold til at skulle præstere og nærmest være perfekt på mange områder. Jeg kan godt forstå, du er bekymret for hende og gerne vil hjælpe. Det er så svært, når dem vi holder af er i vanskeligheder, og det lyder ikke, som om det er let for din veninde at bede om hjælp. Det er så utrolig godt for hende, at hun har en veninde som dig, der bekymrer sig for hende og endda skriver herind efter gode råd til at hjælpe. Det er modigt og omsorgsfuldt af dig.
For at svare helt konkret på dit spørgsmål, om du skal gå til din venindes forældre eller en lærer, synes jeg ikke det lyder til, at hun er klar til at modtage den form for hjælp lige nu. Din veninde skal være klar til at få hjælp og selv ønske den. Hvis nogen skal gribe ind uden hendes tilladelse, skal det være de voksne omkring hende, og det er ikke dit ansvar. Det jeg synes er den vigtigste opgave for dig, som situationen er nu, er at være hendes veninde.
Jeg tænker, at det kunne være godt for din veninde en dag at komme til psykolog og at hun først og fremmest skal have en fornemmelse af, at hjælp og behandling ikke igen er lig med en forventning om at skulle præstere og være på en bestemt måde. Dette kan sagtens hænge sammen med hendes forhold til forældrene, hvor det lyder til, at hun føler de har høje krav og forventninger til hende. Muligvis er forældrene ikke engang selv klar over, hvad deres forventninger gør ved hende, og der tænker jeg, at det ville være godt, hvis en anden voksen kunne tage en snak med forældrene omkring det samt ansvaret for yderligere hjælp. En lærer eller psykolog f.eks.
Din veninde lyder til at skulle have hjælp, ikke kun pga. bulimien, selvom det er alvorligt nok, men også de andre ting som plager hende og som muligvis også er årsagen til bulimi. Bullimi er ofte et symptom på f.eks.  lavt selvværd og dermed et tilhørende umenneskeligt ideal, hun skal leve op til, om at være så perfekt som muligt og ikke fejle, for så er hun ikke god nok. Dette giver et rigtig hård og stresset liv, hvor nogle forsøger at lette presset ved at kontrollere spisningen.
Det er en svær situation, men du gør, hvad du kan. Hovedansvaret ligger hos de voksne omkring din veninde. Det er deres ansvar at respektere hendes ønsker og bevare hendes tillid, samt at have øje for, når en ung ikke trives og sætte ind med den nødvendige hjælp. Du er i gang med at gøre alt, hvad en god veninde kan gøre, og jeg håber meget din veninde får noget hjælp og kommer i kontakt med en fornuftig voksen, der kan hjælpe hende videre. Lige meget hvad er dit venskab så utrolig værdifuldt i denne situation, hun er i.
Derfor har jeg et par konkrete forslag til, hvad du kan gøre:
1. Vær der for hende som du allerede er og snak, lyt og spørg ind til hendes liv. Vær den veninde du har været hele tiden. Men du kan jo tale med hende om, hvordan hun har det, og om hun kunne tænke sig hjælp og hvordan. Og så synes jeg du skal vise hende mit svar, måske kunne det være rart for hende at læse.
2. Jeg synes også du kan foreslå hende at kigge forbi LMS`hjemmeside hvor hun helt anonymt kan chatte og snakke med nogle professionelle voksne, som ved rigtig meget om spiseforstyrrelser.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe og ønsker dig held og lykke.
Hilsen Louise.