Min veninde har brudt kontakten
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg har et problem, som jeg håber i kan hjælpe mig med, at få løst. Min bedste veninde, igennem 10 år, har altid været ensom og lidt af en enspænder. Men en dag fik hun en kæreste, som hun selv mente var "the one" - som så var en pige. Det tog mig lidt tid, at finde ud af hvordan jeg skulle håndtere det med, at hun nu var lesbisk. Men jeg fandt ud af det, og alt var som før. Men pigen hun kom sammen med, slog op og min veninde var knust. Hun begyndte at drikke, skære i sig selv. Og det hele gik ud over mig. Det ene tidspunkt var hun super glad, det andet tidspunkt var hun helt nede og ville bare have fred. Hun forsøgte også at begå selvmord flere gange. Vi bor et godt stykke fra hinanden, så vi ser ikke hinanden særlig tit. Hun forklarede mig flere gange, at hun var skuffet over at jeg ikke var der for hende, når hun mest havde brug for mig. Men så begyndte hun at sige, at alt var hendes skyld, at hun ville søge hjælp, fordi hun var ked af at hun sårede mig over sine humørsvingninger. Men det blev ikke til noget, fordi hun selv mente, at ingen gad at hjælpe hende, fordi hun var lesbisk. Nu har hun brudt kontakten og hendes undskyldning for det er, at hun ikke vil såre mig. Hvad skal jeg gøre for at støtte hende mest muligt? Er det' det rigtige for os, at bryde kontakten? Vær' søde at hjælpe mig. Den ulykkelige veninde

Svar:
Hej med dig..
Jeg synes det er rigtig godt at du har skrevet til brevkassen, fordi du står i en vanskelig situation og jeg synes du har brug for nogle råd fra en voksen.
Det kan nemlig være ret svært at være veninde med en pige som har det svært med sig selv. Og ud fra det du skriver til mig, så lyder det til at din veninde har det svært og at hendes humørsvingninger faktisk går ud over dig. Og det lyder til at hun godt ved det og har lidt dårlig samvittighed over det.
Jeg synes du har været en rigtig god veninde og jeg kan godt forstå at du på den ene side gerne vil hjælpe og på den anden side er usikker på om det er det bedste at afbryde venskabet.
Selvom hun har det svært inden i, skal hun stadig behandle dig ordentligt og det er ikke okay at lade det hele gå ud over dig. På den måde ødelægger hun jeres venskab, fordi det kan ingen, og heller ikke dig, holde til.
Nu har hun brudt kontakten med dig og sagt det er fordi hun ikke vil såre dig mere. Og jeg kan sagtens forstå at du tænker meget over om det nu er slut og om hvordan du bedst kan hjælpe din veninde.
Din veninde har brug for hjælp fra voksne og det er meget vigtigt for dig at forstå. Ud fra det du fortæller, så har din veninde brug for at snakke med sine forældre og en psykolog, fordi det lyder til at hun har en masse følelser inden i som gør ondt.
Det kan du ikke hjælpe hende med, fordi det kræver noget erfaring at kunne hjælpe hende på den måde og derfor skal det være en voksen. Det vil sige, at du kan ikke få hende til at få det bedre inden i.
Det er svært for mig at sige, om det er det rigtige at bryde kontakten, fordi det kender jeg jer ikke godt nok til. Derfor har jeg forestillet to situationer og skrevet lidt om begge to:
1. Hvis i bryder kontakten.
Ja, det kan sommetider være nødvendigt at bryde kontakten. Lige nu har din veninde brug for hjælp fra en voksen og det kan være hårdt for både hende og dig at være veninder, specielt hvis hun kommer til at såre dig hele tiden.
Derfor behøver du ikke at have dårlig samvittighed eller føle at du burde gøre noget for at hjælpe din veninde. Det er din mavefornemmelse og dit liv. Du er kun 14 år og derfor skal du først og fremmest tænke over hvad der gør dig glad.
Men jeg synes du skal tage fat i dine forældre alligevel, fordi jeg tror det er godt for dig at snakke det her igennem med nogle voksne som kender dig rigtig godt. Og det må man jo sige dine forældre gør :)
Det kan også være at din venskab er på pause og at i kan mødes igen, når hun har fået noget professionel hjælp.
2. Hvis du tager kontakt til hende
Hvis du kan mærke, at du gerne vil være veninder med hende, selvom det godt kan være lidt svært engang imellem, så kan du tage kontakt til hende igen. Men så er der noget du skal tænke over synes jeg:
- Du skal vide, at du kan ikke hjælpe hende med hendes problemer, så hun får det bedre inden i og du skal ikke føle ansvar for at du skal hjælpe hende på den måde. Du kan tilbyde dit venskab og at i kan hygge jer sammen og måske kunne det være godt at få sagt til hende. På den måde er i begge to enige om hvad jeres venskab går ud på og hvad i begge to kan forvente af det.
-  Som jeg har skrevet før, så kan det være hårdt at se en veninde have det svært. Derfor er det vigtigt at du får snakket tingene igennem med dine forældre. Det er vigtigt at de er med på sidelinjen, fordi de skal støtte dig hvis hun ikke behandler dig ordentligt og hvis du sommetider synes det er svært.
- Hvis du for eksempel vil skrive et brev til hende, så snak det igennem med din mor og far først. Så er de klar over hvad der sker, men det kunne også være rart lige at høre deres holdning til hvad du kan skrive.
Jeg håber du finder den rigtige løsning for dig, og hvis du har brug for at vende det med en helt anden voksen, så prøv vores chatrrådgivning her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen mandag til torsdag kl. 14-19..
Kan du have det godt..