min veninde ;(
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Min veninde vil gerne have "Forsjov" sex med mig. Hun kan finde på at tage på mig eller hvis man sidder i en sofa, så kan hun pludselig gå over til mig, og lægge sig på mig, og lave de der bevægelser. Hun siger at hun er en dreng, og så leger vi kærester, og det er virkelig ubehageligt! Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre, jeg har bare lyst til at forsvinde helt væk! Hvordan skal jeg få hende ud af mit liv? Mille

Svar:
Hej Mille
Det er bare slet ikke i orden at din veninde gør sådan når du ikke bryder dig om det, og jeg synes det er godt at du skriver herind når du er i tvivl om hvad du skal gøre.
Måske synes din veninde bare at det er en vild sjov måde at lege på eller måske kan din veninde godt lide at være tæt på dig på den måde fordi hun faktisk gerne vil være mere end veninder med dig. Måske er der en helt tredje eller fjerde grund til at hun gør det. Men lige meget hvad grunden er det vigtigt at hun ikke overskrider dine grænser ligesom hun helt tydeligt gør lige nu.
Ud fra det du skriver kan jeg ikke rigtig læse om du har sagt til hende at du ikke bryder dig om det og at du vil have hun skal stoppe. Hvis ikke du allerede har gjort det synes jeg i hvert fald det er vigtigt at du får det gjort så hun har muligheden for at forstå hvad det gør ved dig når hun "overfalder" dig med "forssjov-sex".
Hvis du allerede har forklaret hende at du virkelig ikke bryder dig om det eller hvis hun ikke stopper når du har sagt det til hende synes jeg helt klart du skal overveje at bryde forbindelsen med hende...i hvert fald et stykke tid. Det er ikke rimeligt at du skal have det dårligt når du er sammen med hende, og hvis hun ikke kan eller vil lave om på den måde hun opfører sig på når i er sammen, kan jeg ikke se andre udveje end at du må stoppe med at være sammen med hende.
Jeg ved ikke om du har det sådan at du egentlig er okay med hende hvis nu hun vil stoppe med de her ting, eller om du føler at hun allerede har overskredet dine grænser så meget at Jeres venskab er gået i stykker. Hvis du ønsker helt at bryde med hende er du selvfølgelig ikke forpligtet til at fortælle hende hvorfor du ikke har lyst til at være sammen med hende mere, men på den anden side tror jeg det kunne være godt for dig selv at fortælle hende hvorfor du  ønsker hende ud af dit liv.
Selvom det måske er svært at skulle sige direkte til hende mener jeg det vil være godt fordi du på den måde øver dig i at sige fra og give tydeligt udtryk for dine grænser overfor andre, og det er en rigtig god og sund ting at kunne, for der vil komme mange gange i livet hvor du i en eller anden sammenhæng vil føle du har brug for at sige fra.
Prøv at fortælle hende så direkte og præcist som du kan hvorfor du ikke ønsker at være sammen med hende. Du kunne eksempelvis sige: Jeg bliver ked af det og jeg føler du overskrider mine grænser når du siger du er en dreng og laver"knalde-bevægelser" på mig, og derfor kan jeg bare ikke være sammen med dig mere.
Du skal selvfølgelig finde dine egne ord og din måde at sige det på, men jeg skriver eksemplet for at gøre det klart hvor tydeligt og præcist jeg mener du skal sige det til hende.
Hvis du siger det til hende kunne det også være meget godt for din veninde at forstå hvordan hendes opførsel har haft betydning for Jeres venskab. Den erfaring kan hun så forhåbentligt tage med sig videre i livet, så hun ikke laver samme fejl næste gang.
Lige meget om du vælger at give Jeres venskab en chance mere, eller om du helt vælger at bryde med hende nu og her er det vigtigste at du handler og siger fra overfor din veninde, så de her overgreb ikke fortsætter, jeg håber du finder ud af den bedste løsning for dig.
DeBedsteHilsner
Niels-Christian