Min værdag

brevkassespørgsmål

Min værdag

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år

Ok, jeg har et problem fordi min far er meget tit sur over at jeg godt kan lide a spille pc. Jeg cykler i skole og når jeg er hjemme men han siger at det får dårligt at jeg ikke er så meget sammen med mine venner, i fritiden. men prøver de kan bare aldrig. hvad skal jeg gøre, føler mig ensom

Svar:

Hej med dig

Det er rigtig flot, du skriver til os, når du har nogle problemer, du går og tænker på. Da jeg læste dit brev, kunne jeg se, at du har to problemer, du tænker på. Et problem med, at din far er sur og et problem med at være ensom. Jeg vil prøve at give dig et svar på hvert problem.

Din far:
Du skriver, at din far er sur, fordi du kan lide at spille PC. Det er aldrig rart når ens forælder er sur. Måske synes din far, at du spiller for meget PC, selvom du også er aktiv og cykler. En ide kunne være, at snakke med din far om, hvorfor du godt kan lide at spille PC, hvad for nogle spil du spiller og måske vise ham spillene. Måske kan han se det sjove i at spille PC, hvis han ved, hvad det går ud på. Hvis han synes, du spiller for meget, kunne I lave en aftale om, hvor længe du må spille om dagen.
Du skriver også, at din far synes det er for dårligt, at du ikke er mere sammen med dine venner i fritiden. Har du fortalt ham, at det er fordi de aldrig kan? Måske tror din far, at det er fordi du ikke gider at være sammen med dine venner, men hvis du snakker med ham om, at du faktisk prøver at spørge dine venner, om de vil være sammen, burde han kunne forstå det. Jeg tænker, at din far ikke er sur på dig, fordi du ikke ses mere med dine venner, men mere bekymret. Han er jo din far, og ønsker mest af alt, at du har det godt. Måske er det fordi, han er bange for, om du er ensom?

At være ensom:
Du skriver, at du er ensom, og ikke ved hvad du skal gøre. Jeg kan godt forstå, at det ikke føles særlig rart, at gå og være ensom. Men der er nogle ting, du kan gøre.
Jeg tænker, at din far måske har på fornemmelsen, at du føler dig ensom, da han ikke synes, du ser dine venner nok. Hvis du tør, så fortæl din far, at du føler dig ensom, fordi dine venner aldrig kan ses efter skole. Hvis du ikke tør fortælle ham det, kan du måske vise ham, det brev du har skrevet til mig. Det vil være en god start, at få fortalt, hvad man føler, til en voksen man kender.

Hvad laver dine venner efter skole, siden de aldrig har tid? Jeg tænker, at det kan være de går til sport eller i en klub i deres fritid. Hvis du gerne vil være sammen med andre drenge og piger på din alder, så synes jeg du skal overveje, at begynde at gå til en sport. Sammen med din far kunne I finde ud af hvilke muligheder, der er i den by du bor i. Det lyder til, at du er en aktiv dreng, der cykler en masse, så måske du kan finde nogle andre at cykle med i en cykelklub?

Det kan også være, at der er en ungdomsklub i den by, hvor du bor? Der kan du være sammen med andre på din alder, hvor I kan spille PC sammen, snakke, hygge, spille fodbold og hvad man ellers har lyst til. Det er også en god måde, at få nye venner på, så du ikke behøver at gå rundt og føle dig ensom. Du kan også prøve at snakke med dine venner om, hvad de laver efter skole, og spørge om du kunne komme med en dag.

Jeg håber, du får snakket med din far eller en anden voksen om, at du føler dig ensom. Dette kan blive starten på, at du begynder, at gå til en sport eller i en klub efter skole, hvor du vil få en masse nye venner, så du ikke længere skal gå og føle dig ensom.

Venlig hilsen Mette