Min terapeut kan slet ikke se på sig selv- del 3
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Jeg vil meget gerne skrive og få støtte her af jer. For jeg var hos terapeuten igen igår. Jeg synes hun taler ned til mig, og jeg siger så ikke noget om det. Men der sker så det, at jeg slet ikke føler, at jeg kan tale frit med hende, fordi jeg er bange for kritik. Hun har jo skældt mig ud i telefonen. Vi havde aftalt, at jeg måtte ringe en eftermiddag. Og så siger hun i samtalen: "Nu synes jeg, at du skal høre efter hvad jeg siger". Jeg havde jo lyst til at smide røret på. Men det gjorde jeg ikke. Når jeg så fik forklaringen var det sådan, at hun sagde, at hun havde haft klient samtaler hele dagen og var træt og taget hjem. Men hvorfor skal hun blive sur på mig? Hun siger så, at hun IKKE var sur. Men hun lød sur og når jeg skriver om det, så mener jeg fortsat, at hun var sur men ikke vil indrømme det, den stolthed igen og at hun så igår sagde: "Du har en tendens til at misforstå meget jeg siger". Hun tror, at tillid er noget man kan "aftale" og det er det jo ikke, i min optik. Igen, så har jeg fortalt hende, hvad hendes opførselv gør ved mig, Igår fortalte jeg så noget, hvor jeg var ved at græde. Fordi det er noget der er hårdt for mig. Men så sidder hun bare og ser "tomt" på mig og der er INGEN medføelse overhovedet! Hun sidder bare tavst og venter på at man stopper med at græde. Så man føler sig meget "alene" i rummet. Man føler ikke hun er der MED en , i det svære med at man er til besvær! Giver det mening?
Men igen, jeg har sagt så meget om det, på en pæn måde, så nu har jeg opgivet. Jeg er som sagt nød til at gå der , et par måneder, og det vil skabe mange problemer, ift sagen, hvis jeg skifter, som jeg skrev om.
Men, jeg er nu HELT sikker på at hun "holder på mig" fordi det er et nederlag, hvis jeg siger fra. Og hun vil så igen bruge det mod mig, hvis jeg siger eller skriver, at jeg vil stoppe. Så vil hun sige, at det er mig den er gal med.
Det er grotesk, at hun er så dårlig til at skabe kontakt til en klient, mig, og jeg synes det er uhyggeligt, at en psykolog kan være så "kold". Hun er også leder af klinikken, så det er ikke så let for mig. Hun er som sagt et stort navn indefor kognitiv terapi i DK og bare psykologer hører navnet, så ved de hvem hun er, tror jeg.
Men det forvirrer mig også. For hun siger jo til mig direkte, og indirekte, at det jeg føler er forkert og det var jo det hun skulle hjælpe mig med, fordi efter overfaldet, så er mit selvværd smadret og jeg er i tvivl, om jeg kan stole på min mavefornemmelse, som fra start ikke har været god mht hende her, og jeg føler, at det at komme der, det jo gør mig i "tvivl" om det er mig der er forkert eller om mine grænser og fornemmelser ( det jeg mærker når jeg er i rummet med hende) det er ok.
Hun er på en måde "uhyggelig", fordi hun er så "teoretisk" og bliver utilpas, hvis jeg ikke gør som hun forventer, ønsker eller vil have. Men altså, jeg MÅ blive i det.
Jeg har bare brug for jeres støtte.

Svar:
Kære dig
Som jeg allerede har skrevet i de tidligere svar (del 1 og del 2), så lyder til virkelig ikke til at du får noget ud af den terapi som hun tilbyder, og jeg vil endnu engang anbefale dig at finde et andet behandlingstilbud. De følelser du oplever giver rigtig god mening ud fra hvad du fortæller, og jeg kan nemt forstå at du føler dig misforstået og ikke mødt. Som du selv skriver, så får hun dig til at føle at det du føler er forkert - og det er ikke i orden. Som jeg allerede har nævnt, så er det forskelligt fra person til person hvilken terapi der virker, og det er helt OK når man accepterer at den terapi der er valgt, bare ikke fungerer/er gavnligt. Når det så er sagt, så vil der selvfølgelig være omstændigheder ved din situation som jeg ikke kan kende, og jeg kan derfor ikke med sikkerhed vide om det reelt er en mulighed for dig at vælge noget andet. Det er også derfor at jeg har anbefalet dig at finde et sideløbende rådgivningsforløb fx gennem din kommune eller gennem et gratis tilbud (fx headspace).
Du kan også prøve at snakke med din advokat (som også har tavshedspligt) for at finde ud af præcist hvilke rammer der er sat omkring dit behandlingsforløb - altså hvad reglerne er. Hvis du ikke har lyst til at snakke med ham/hende, så kan du måske tage kontakt til den person som henviste dig til psykologen. Du skrev at det var gennem psykiatrien, så du må have navn/mail/telefonnummer på en person der, og så fortæl dem om din oplevelse. Du kan, hvis det er for svært at sige højt, skrive det til dem. Måske kan du endda overveje at vise dem de her breve du har skrevet ind til os, fordi de beskriver din oplevelse rigtig godt.
Jeg skrev også at du var velkommen til at skrive her i brevkassen, og det er du selvfølgelig også. Jeg er dog bare nødt til at rette mig selv, fordi jeg vist er kommet til at give udtryk for at det altid vil være mig der svarer. Det er ikke sikkert at det vil være mig, fordi vi er mange rådgivere tilknyttet Cyberhus. Det lyder også til at det du ønsker er et sideløbende støtteforløb (og det kan jeg godt forstå), og der virker brevkassen ikke. Brevkasser er per definition et sted hvor man stiller et spørgsmål og får et svar, og det er ikke et medie som er godt til længere forløb. Når det så er sagt, så betyder det ikke at du ikke må skrive. Jeg vil bare opfordre dig til at bruge vores 1-1 chat frem for brevkassen. I 1-1 chatten vil du møde en rådgiver som kan give dig støtte og rådgivning direkte. Igen skal du vide at 1-1 chatten heller ikke kan fungere som et sammenhængende forløb, fordi du vil møde en ny rådgiver hver gang. Så når du bruger 1-1 chatten (eller gruppechatten) vil du blive mødt, hørt og støttet, men du vil være nødt til at starte "forfra" hver gang. Du kan vælge at sige til rådgiveren at du har været her før, og opridse hvad du tidligere har snakket om, eller du kan vælge at få et nyt perspektiv på dit problem. Vores rådgivere har forskellige faglige baggrunde, men de har alle det til fælles at de lytter til dig og tager dig alvorligt.
For at opsummere, så er du altså meget velkommen her på Cyberhus, men det vil være mere gavnligt for dig at bruge vores 1-1 chat end vores brevkasse, fordi det virker til at du har brug for mere end hvad vi kan give dig her i brevkassen. Uanset hvad du vælger, så vil det være tilfældigt hvilken rådgiver du får, alt efter hvem der har tid. Så hverken brevkassen eller chatten kan fungere som et sammenhængende rådgivningsforløb, og det virker til at det netop er det som du har brug for. Jeg håber derfor du vil prøve at gøre brug af nogle af de muligheder jeg har skrevet om i de tidligere svar. Og ellers vil jeg klart anbefale dig at bruge vores 1-1 chat frem for brevkassen, fordi i 1-1 chatten kan du få den støtte som du har brug for, indtil du har mulighed for at komme videre til et andet psykolog/rådgivningsforløb i det fysiske rum når retsagen er slut - ligesom du allerede har planlagt.
Jeg håber at du forstår det her på en god måde, og ikke føler at vi vender ryggen til dig. Vi ønsker at rådgive dig på den bedst mulige måde, og jeg mener ikke at brevkassen er det bedste sted for dig lige nu. Jeg tror at 1-1 chatten eller et sideløbende fysisk rådgivningsforløb vil være meget mere gavnligt for dig - faktisk tror jeg at det allerbedste ville være hvis du fandt en anden psykolog, men hvis det ikke er muligt, så må det næstbedste (1-1 chat/gratis rådgivning, ikke brevkasse) være en støtte for dig indtil det andet er muligt.
Her til sidst vil jeg lige gentage at det ikke er dig der er problemet. Du har været igennem noget meget svært, og din tillid til verden er blevet skadet. Man kan ikke (som din psykolog siger) bare aftale at have tillid. Tillid er noget der skal opbygges, og det er noget man skal gøre sig fortjent til. Husk at du er vigtig, at du betyder noget og at din mening tæller! Din psykolog kan hjælpe dig med at finde ud af hvordan du kan få det bedre, men hun kan hverken tvinge det bedre eller trylle det bedre med f.eks. eksponering. Det er kun dig der i sidste ende har ansvar for dit eget helbred, og det er også derfor at det er vigtigt at du siger fra når noget ikke er gavnligt. Så hold fast i at du gør det der er bedst for dig, og ikke det er der er bedst for hendes ego.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber at du vil gøre brug af vores 1-1 chat fremover. Jeg håber også at du vil tage kontakt til et andet rådgivningstilbud, høre din advokat om dine muligheder/snakke med din kontaktperson i psykiatrien eller snakke med din læge, som jeg nævnte i et tidligere svar. Du har ret til en behandling som du kan lide at være i, og ikke nøjes med en behandling hvor du er nødt til at få yderligere støtte for at kunne være i det.
Kærlig Hilsen
Signe