Min søster er gravid
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg har en søster, som er 17 ½ år gammel. Hun er sådan er rigtig typisk teengaer, som godt kan lide at sove, sidde foran comuteren, feste, drikke ryge og sådan noget; Og hun har aldrig haft et godt forhold til vores forældre. Hun har ikke anoreksi, men er tæt på det, og så har hun også svær deperission, og får medicin for det. For cirka en måned siden, fik min søster en kæreste, og jeg skal beskrive ham lidt her: Han er 20-årig gammel, for et år siden fik han en søn sammen med en 16-årig pige, og det var uplanlagt. Da min søsters kæreste mødte min søster, begyndte han være utro mod sin kæreste, og efter lidt tid, blev de så kærester. For tre uger siden, tog min søster en graviditettest, og den var negativ, så for en uge siden tog så ien en test, og den var positiv. Hun er ikke sammen med sin kæreste mere, fordi at hun har det rigtig svært af deperassionen, og hun siger at det går meget ud over sin kæreste. Samme aften som at hun fortalte til sin eks-kæreste at hun var gravid, fortalte hun også, at hun havde kysset med en anden dreng. Hendes eks-kæreste sagde bare "okay", og han var kun overrasket over at hun havde kysset en anden dreng. Jeg og min søster er bedste veninder og fortæller hinanden alt, og støtter altid hinanden 100%, men nu er jeg og hendes andre tre bedste veninder på et ophold i udlandet, så hun har ingen af os indtil sommer, og det er svært for hende. Og hun har ikke et godt forhold til mine forældre. Hun har drukket meget i weekenden, fordi at hun tror at barnet så dør, så fortalte jeg hende, at tre de første uger, påvirker det ingenting. Hun siger at hun vil på abort, men det er ikke lov i dette land, som jeg bor i, og så siger hun at hun bare tager til Danmark, for at få det lavet. Hun har ikke så mange penge. Jeg vil rigtig gerne hjælpe min søster, hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå hvis du gerne vil hjælpe din søster. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med, hvad du kan gøre.
Sådan som jeg forstår det du skriver, så er din søster hjemme i Danmark mens du er ude at rejse med nogle veninder. Hvis du gerne vil hjælpe din søster, så synes jeg du skal sige til hende at hun skal tage til sin egen læge. Din søster skal fortælle lægen at hun gerne vil have en abort og så skal lægen nok fortælle din søster hvad hun skal gøre. Det koster ikke noget at gå til lægen eller at få en abort, så det gør ikke noget, hvis ikke hun har så mange penge.
Ellers vil jeg gerne sige, at jeg synes det er rigtig godt at du er opmærksom din søster og at du gerne  vil hjælpe hende. Ud fra det du skriver, kunne det godt lyde som om din søster har det svært med flere ting end bare graviditeten. Det er faktisk også noget hun kan snakke med sin læge om. Det synes jeg godt kan du prøve at fortælle til hende.
Jeg tænker også på, om der en anden voksen hun kan snakke med, hvis det er svært for hende at snakke med jeres forældre? Jeg synes det kunne være godt, hvis hun kunne fortælle en voksen om, hvordan hun går at har det, så hun ikke skal gå med det alene.
Jeg håber at jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt og givet et svar du kan bruge til noget, ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner Sine