Min mor sidder i fængsel.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Ked af min mor sidder i fængsel, for noget med narko. Det er jo ikke det man ønsker at ens mor skal. Hun er der jo ikke for mig. Hvor pinligt er det lige for mig, at ens mor sidder i fængsel, fordi hun har lavet nogen ulovligt. Alle i klassen, har lovet at lade vær med at spørge mere til det, end det jeg har fortalt. Det er jeg rigtig glad for. Nu har hun siddet i fængsel i 7 måneder, prøv og tænk 7 måneder uden sin mor, fordi jeg har valgt jeg ikke vil se hende. Men det er jo ikke ondt ment, det er bare fordi jeg er så vred på hende, at jeg ikke ønsker det. Hun hader mig sikkert også totalt meget for det. Det er hendes skyld at jeg er kommet på en institution, fordi hun ikke kunne passe på mig. Jeg behøves ikke flytte hjem til hende igen, når hun kommer ud for fængselet af ?. Hvis jeg ikke har lyst vel. Hilsen Fra L.

Svar:
Kære L.
Tak  for din mail. jeg kan godt forstå du trænger til at tale med nogen om din situation.
Du har valgt ikke at besøge din mor i fængslet og jeg kan godt forstå du har forskellige følelser inden i lige nu. Du skal vide at det er ok at være vred på hende, det er meget naturligt.
Jeg synes det er godt, at du i skolen har været åben om at din mor er i fængsel og at dine kammerater accepterer, at du har det svært med det og ikke ønsker det diskuteret hele tiden.
Om du skal flytte hjem til din mor igen, når hun kommer ud af fængslet, afhænger af mange forhold, som jeg ikke kan tage stilling til, da jeg ikke kender dig og din familie godt nok. Prøv at snakke med en af pædagogerne eller din sagsbehandler. Det er nok dem der bedst kan hjælpe dig med det spørgsmål.
Du har skrevet til mig og fortalt hvordan du har det og det er super godt. Jeg tror det er en rigtig god måde at få dine følelser ud på og måske hjælper det dig lidt. Jeg synes også det er vigtigt at du finder en voksen som du har tillid til og hvor du kan fortælle om din vrede og skuffede føleleser. Det kunne være en lærer, pædagog eller måske en fra din familie. På den måde kan du få sat flere ord på det og måske kan den voksne som du snakker med også hjælpe dig, så det bliver lidt nemmere at være dig.
Jeg synes også du skal overveje at skrive et brev til din mor og fortælle om dine følelser. Jeg tror ikke hun hader dig, og måske kunne det hjælpe dig at kende til hendes tanker og følelser lige nu. Måske kunne i skrive sammen, nu hvor du ikke er klar til at skulle se hende.
Jeg vil også anbefale dig at besøge chatten her i Cyberhus. Her kan du mandag til torsdag 15-19.00 chatte med en voksen. Måske kan det bare være rart at chatte om det og få sat flere ord på det.
venlig hilsen Anne-Marie.