Min mor har ingen andre end mig!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej.
jeg er en pige på 16 år og bor hos min mor, med 2 mindre halv-søskende på 9 og 11.
Jeg er lige startet på gymnasiet og det er rigtig rart at præve noget nyt.
min mor og far er skilt, så jeg ser kun min far når jeg selv har lyst til at tage op til ham.
Min mor har efter hun blev skilt fra hendes ex-mand (ikke min far) brugt mig som en "veninde" hun kunne komme til og brokke sig, når der var noget i vejen med hendes ex-mand eller når der var noget hun var utilfreds med!
det er nu 4 år siden de blev skilt og jeg kan simpelthen ikke klare det mere! Jeg har fortalt min mor flere gange at jeg ikke syntes hun skal komme til mig med hendes problemer og at hun måske skal finde sig en mere voksen person at klage til!
Mine to halv-søskende er nu kommet i den irriterende alder hvor min søster på 9 opfører sig som en teenager, som råber og skriger som en sindssyg heletiden. Og min bror på 11 diskuterer heletiden med min søster, fordi han ikke kan klarer at omgåes hende mere!
Jeg begynder automatisk også at skændes med dem og jeg hader virkelig at skændes! Så det har påvirket mig rigtig meget de sidste 2 år.
jeg er også begyndt at besøge min far rigtig meget og hans familie, hvor jeg har en pap-mor og 3 halv-søskende på 6,10 og 13 år. Når jeg er i deres selskab har jeg det bare meget bedre, jeg er rolig, der er ingen skænderier og jeg savner at være der når jeg ikke er!
min mor bor til leje og får boligstøtte fra mig og min søster, da min bror har adresse hos sin far. Hvis jeg flytter så har hun ikke råd til at bo hvor vi bor, hun mister også sin problemløser!
jeg ved heller ikke hvordan jeg skal få det her flytterri til at fungere, hvad med mit gymnasie? Ja min får bor i middelfart og gymnasiet ligger i glamsbjerg, men det er også en svær tur med tog og busser!
min fars hus har ikke et rum ekstra til hvis jeg skulle flytte ind....
hvordan spørg jeg hvis jeg (hvis jeg nu flytter ind) om han vil købe bind osn. (Pinligt)
Hvad med min telefon regninger og mit buskort så jeg kan komme i skole.....
Det er lidt meget at spørge om!
Jeg elsker min mor, men jeg kan simpelthen ikke klare denne her hverdag mere ! Jeg vil ikke sårer hende og jeg aner ikke hvordan jeg skal spørge Hende om jeg kan flytte over til min far...
min morfar har lige fået kræft, hun kæmper en kamp med hendes ex-mand om at få min halv-søskende .. Jeg tror ikke hun har brug for at jeg også flytter!
hjælp hvad skal jeg gøre??
hilsen pigen i nød!

Svar:
Kære "pige i nød".
Det lyder til, at du har mange tanker, som fylder hos dig lige nu. Derfor kan jeg sagtens forstå, at du har brug for nogle råd, og jeg vil se hvad jeg kan gøre, for at hjælpe dig på vej.
Når du fortæller, at din mor bruger dig som veninde, og at du ikke har lyst til, at hun kommer til dig med sine problemer - så forstår jeg dig sagtens. Det er rigtig flot af dig, at du har fortalt din mor, at hun ikke skal gå til dig med sine problemer. Du har nemlig helt ret i, at hun ikke bør inddrage sine børn i hendes "voksenproblemer". Hvis du har mod på det, så synes jeg du skal fortælle hende om dine tanker igen. Nu ved jeg ikke, hvordan du har sagt det tidligere - men måske kan du fortælle det igen på en mere uddybende måde? Du kan måske også fortælle hende, hvad det gør ved dig, og hvordan du kommer til at føle? Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal gribe det an - kan du måske også spørge en god veninde, din far eller et andet familiemedlem til råds?
Det lyder til også til, at det kan være hårdt at være hos din mor, når I søskende skændes. Hvis du har mod på det, synes jeg du skal prøve at snakke med din mor om, at det påvirker dig. Måske kan du forklare, hvordan det er hjemme hos din far, og hvad det er der gør, at du bedre kan lide at være der? Du kan også lave din egen strategi for, hvad du kan gøre, for at skænderierne bliver mindre. Måske kan du gå en tur, lukke døren eller tage over til en veninde, når skænderierne bliver for meget for dig?
Jeg kan godt forstå, du tænker på, at flytte op til din far, når du har det bedre og bliver mere rolig af at være der. Samtidig, så kan jeg godt se, at der er en række praktiske ting, som gør det svært for dig at flytte. Du skriver, at du er startet i gymnasiet, og at det er rart at prøve noget nyt - på den måde, lyder det til, at du er glad for at gå i gymnasiet? Hvis du er det, synes jeg også, det er værd at tage med i dine overvejelser. Måske kan du give det hele lidt tid og prøve noget af det - som vi har skrevet om? Det kan også være, at du bliver mere og mere glad for at gå i gymnasiet, så det opvejer noget af det hjemme hos din mor. Hvis det ikke viser sig at være tilfældet, synes jeg, du skal snakke med din far om, at du gerne vil flytte op til ham. Så vil han med stor sandsynlighed hjælpe dig med dine spørgsmål omkring transport, værelse, telefon og buskort. Det er bekymringer, som du ikke skal gå alene med - det bør din far tage hånd om.
Hvis det ender med, at du flytter op til din far - tænker jeg sagtens, du kan snakke med ham (eller din fars kæreste) om, at der skal købes bind. De er voksne, så de vil synes, det er helt naturligt, at du skal bruge bind. Måske vil de allerede have nogle i huset, for bruger din fars kæreste ikke nogle?
Til sidst, skriver du, at du ikke tror din mor har brug for, at du også flytter, fordi hun har meget at tænke på. Jeg kan sagtens forstå, at du ikke har lyst til at såre hende og voksne kan nemt komme til at "læsse af" på deres børn, når de har mange bekymringer eller problemer- uden at det er med vilje. Derfor, er et af mine bedste råd, at du prøver at snakke med din mor, så hun selv tager sig af sine problemer. På den måde, kan du også komme til at fokusere mest på dig selv og på hvordan, du får det godt igen, som du fortjener.
Jeg håber, du kan bruge mine tanker.
De bedste hilsner Signe.