Min mor hader alt hvad jeg køber! ;(
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kære Cyberhus Jeg har et problem. Min mor kritiserer alt hvad jeg køber. Her den anden dag var jeg med min veninde i Horsens for at shoppe. Jeg havde 400 kr med. Jeg købte en sommerhat, to neglelak, og to bluser i en pakke for 250kr. Da jeg kom hjem med min veninde, blev min mor mega sur, og sagde jeg kunne få mange flere bluser for samme pris i H&M. Hun sagde at jeg ingen forstand havde på penge, og ikke fik lov at bruge flere foreløbig. Jeg blev vildt ked af det. Hun sagde også at jeg ikke bruger hovedet ordenligt. Min veninde sagde at hendes tøj havde været dyrere, og at hun havde mange samsøe samsøe bluser, men det er jo også langt bedre kvalitet. Hjælp mig, hvad skal jeg gøre, jeg er så ked af det. Kh Ea

Svar:
Hej du.
Åh ja, det er rigtig træls at være uenig med sine forældre om, hvad man bruger penge til, og jeg forstår godt, du er rigtig ked af det.
Nu kan jeg kan jo ikke afgøre, om den "pakke" du købte, var nødvendig eller fornuftig at investere i, men jeg kan give dig det råd at prøve at lave nogle klare aftaler med din mor om, hvad du må og ikke må bruge dine penge på.
Allerførst: Var det dine egne penge (som du selv har tjent, fået som gave eller lommepenge) eller var det tøjpenge, din mor havde givet dig med for at købe noget bestemt? Det er jo ret afgørende for, hvor meget din mor bør blande sig i, hvad du gør.
Hvis din mor giver dig penge til at købe tøj for, tror jeg, det vil være klogt på forhånd at være fuldstændig enige om, HVAD du må købe og for hvor meget.
Hvis du f.eks får 600 kroner til at købe vinterstøvler for, er det jo ikke rimeligt, hvis du køber neglelak for dem allesammen - og står uden varme støvler til vinter.
Hvis du omvendt får 200 kroner til en bluse OG hvad du selv ellers har lyst til - så er det vel rimeligt, at du køber en bluse - og hvad du så ellers vil.
Tror du ikke, du kan snakke med din mor om at aftale nogle faste linier? Og hvis hun ikke vil være med til det, fordi hun ikke mener, du har forstand på penge, kunne I måske aftale, at hun går med og I sammen køber det tøj, du SKAL have...... og du så selv disponerer over resten af pengene.
Faktisk forstår jeg godt både dig og din mor. Jeg har også haft forældre, der overhovedet ikke kunne se, det var NØDVENDIGT at jeg købte sjov neglelak, skægge bælter eller smarte hatte for mine penge.
Men omvendt har jeg også set unge piger, der i løbet af ganske få måneder har "klat-shoppet" for mange mange tusinde kroner, som de havde fået i konfirmationsgave eller børneopsparing - og var meget kede af det, når de bagefter stod med en bunke neglelak i sjove farver, mærkelige hatte, som overhovedet ikke var smarte længere - og ikke kunne huske, hvor mange pizzaer og burgers, de "lige" havde fået lyst til på vej gennem byen.
Jeg har hørt flere af dem sige, at de ville ønske, at deres forældre IKKE havde givet dem fri adgang til de penge - for de kunne åbenbart ikke selv styre det.
Umiddelbart synes jeg ikke, dit indkøb lyder særlig "vildt" - men måske er din mor bange for, du er ved at udvikle "shopaholism" - det er, når man simpelthen er afhængig af at købe og købe og købe. Adskillige af os har jo en lille snert af den tendens - men faktisk er det en ret tung sygdom, som mange må have regulær behandling for.
Allervigtigst er selvfølgelig, at du har det så godt som muligt med din mor, så prøv at bede hende om en snak om, hvordan du må og ikke må gøre fremover. Se om I ikke kan finde en løsning I begge kan være tilfredse med.
Mange hilsener og held og lykke Lotte