Min mor far og mig!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en dreng på 13 år... og min mor og far er skildt.. :( min far bor i norge og min mor her sammen med mig jeg har en bamse fra min far når han gav mig den så var jeg 7 6 år jeg sover med den hver gang jeg ser på bamsen tænker jeg kun på min far.. hvis det var min mor der har købt den, så har jeg brændt den! så var min far også vild med rc de der fjernstyrede fly.. så har jeg en propel.. som jeg går hele tide med. og hver gang jeg sær på den tænker jeg også på ham! og min mor og far blev skildt når jeg var 8 år.. og lidt mere, min mor er lidt dum syntes jeg, ja vi er ikke fattige eller noget.. jeg har en god liv men fuck min mor! jeg har ikke været i skole nu i en uge.. fordi jeg har det meget svært. og når hun fandt ud af det var jeg færdig! og idag Forskrækkede min lille søster.. hun råbte bare hvad fanden har du gang i! og bare begyndte at slå mig.. og det gjorde meget ondt... jeg kan ikke leve det her liv længere! kan i ikke finde et hus til mig! eller børnehjem eller hvad det er!!! være sød! jeg vil bare flygte herfra! eller går jeg selvmord hvis jeg ikke kommer ud herfra om 1 uge!

Svar:
Hej med dig..
Jeg svarede dig sidste uge, men det er godt du skriver igen og sætter nogle flere ord på det. I det her spørgsmål skriver du for eksempel om din søster og du spørger mere direkte til hvordan du kan flytte væk hjemmefra og at det haster meget.
Du kan læse dit gamle spørgsmål og mit svar her, men jeg vil også gerne skrive et par ekstra ting til dig nu.
Jeg kan godt høre på dig, at du gerne vil væk hjemmefra nu og du har faktisk et par gode ideer selv. Desværre kan vi i Cyberhus ikke hjælpe dig med det, fordi det er noget din kommune bestemmer og det er dem som kan finde et sted til dig, hvis de også mener at dte er vigtigt du kommer væk hjemmefra. Så nu skal du høre...
Der er tre ting du kan gøre nu:
1. Du kan ringe til din kommune selv og bede om at snakke med en sagsbehandler. Find deres hjemmeside og så står telefonnummeret enten helt nederst på siden eller under "Kontakt". Så skal du fortælle det samme som du har skrevet i brevet til mig og så vil sagsbehandleren fortælle dig hvad der kan lade sig gøre og hvordan.
Hvis du ikke selv kan finde nummeret til din kommunen, så kan du enten komme ind i vores chat og så kan vi hjælpe dig med det. Tjek chattens åbningstider her. Vi kan også ringe til kommunen for dig, men det kræver at du fortæller os hvad du hedder og hvor du bor. Og så er du ikke anonym mere.
2. En anden god ide er, at tage i skole i dag eller efter weekenden og så tage fat i din lærer og sige at der er noget du gerne vil snakke med ham/hende om. Fortæl det samme som du har skrevet her eller vis din lærer dit brev og mit svar, så vil læreren snakke med dig. Din lærer skal fortælle kommunen om at du går med selvmordstanker og ikke vil bo hjemme mere. Din lærer kan også hjælpe dig med at ringe selv til kommunen, hvis du synes det er en god ide.
3. Hvis du kender en anden voksen, så kan du også tage hen til den voksen eller ringe tiil ham/hende, for så kan den voksne hjælpe dig med at ringe til kommunen.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have os i Cyberhus til at hjælpe dig, fordi du jo på en måde kender os lidt. Men du skal vide, at de voksne der arbejder i din kommune også gerne vil hjælpe. Faktisk skal de prøve at hjælpe dig, så det er bare med at få ringet.
Hvis det bare er uoverskueligt og du ikke kan få ringet, eller få snakket med en voksen og hvis du går rundt og tænker på selvmord, så kan du altid ringe 112 og få fat i politiet. Så vil de prøve at hjælpe dig.
Jeg håber alt det bedste for dig og husk på, at selvom det er rigtig svært nu og det hele virker umuligt, så er der masser af muligheder for at få det nemmere, men det kræver at du får fat i en voksen i virkeligheden.
Venlig hilsen
Erroll