Min mor er syg
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
min mor er syg. Jeg kan ikke rigtig koncentrere mig i skolen og alt myldrer rundt indeni. Jeg vil gerne være alene efter skole.
det er som om alt er på pause. Bliver man hurtigere moden og lidt ældre end vennerne, hvis man har en syg forælder?

Svar:
Kære du
Jeg kan sagtens forstå at du har en masse følelser og tanker lige nu og at de påvirker din hverdag. Det er rigtig svært når ens mor pludselig bliver syg og det gør at man får nogle tanker man ikke tidligere har haft. Det kan være at man bliver lidt mere alvorlig, ked af det eller trist og at man begynder at gå mindre op i små ting.
Når man er ked af det og alt myldrer rundt indeni som du beskriver det, så er det en meget naturlig reaktion at man får lyst til at være alene og at det er svært at koncentrere sig. Lige nu handler dine tanker om din mor og derfor fylder det alt. Det gør at mindre vigtige ting som skolen bliver skubbet lidt til side, fordi det ikke virker relevant, når man er ked af det. Når alle de små ting i hverdagen lige pludselig fylder mindre, så kan det godt føles som om at man lige pludselig er blevet voksen. Jeg kan også forestille mig at du har fået tanken at når din mor er syg, så skal du være lidt mere voksen og klare flere ting. Det kan være at du ubevidst tager dig lidt mere af hjemmet og skjuler din ked af det hed over familien. Det er helt forståeligt og en meget almindelig reaktion, men den gør at man får det sværere og sværere.
Det kan føles nemmere at være alene, når man oplever at være ked af det. Ved at være alene skal man nemlig ikke tale om det svære og det der gør ondt. Men som du måske oplever er det også rigtig svært at have alle de her tanker og følelser for dig selv. Når du bærer rundt på ked af det heden selv, så er der ingen til at hjælpe dig med at bære den og det er der ingen der kan klare i længden. Alle mennesker har brug for andre en gang i mellem, til at tale med, læne sig op ad og få støtte fra.
Jeg tænker derfor at det er rigtig vigtigt at du begynder at tale med nogen om hvordan du har det. Det kan være din mor, men det kan også være en anden voksen du er tryg ved, fx en lærer eller noget andet familie. Derudover findes der en forening som hedder Børn, unge og sorg. Her kan du få rådgivning hvis en af dine forældre er syge, både online anonym rådgivning, fx chat, brevkasse og et forum og ansigt til ansigt rådgivning i Århus, København og Odense.
Jeg håber meget at du finder modet til at snakke med en om det du oplever lige nu, så du kan være lidt mindre voksen og lidt mere en datter der er ked af det. Det er nemlig helt i orden at være ked af det, men man bliver nødt til at dele det med andre.
Pas på dig selv,
venlig hilsen Marianne