Min mor er sur
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej jeg har spist under 300 kalorier om ugen i ca 2 måneder og er begyndt at spise lidt mere men hver gang jeg tager noget mad så bliver min mor sur og siger jeg æder alt hun har.. Hun ved ikke at jeg ikke har spist så meget i et stykke tid og jeg kan ikke fortælle det for så bliver hun mere sur.. Hvad skal jeh gøre?

Svar:
Kære du
Det lyder rigtig ubehageligt, at din mor bliver sur, når du tager noget mad. Og jeg kan godt forstå, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej.
Jeg vil lige starte med det, du skriver omkring dit madindtag. Du fortæller, at du spiser for under 300 kalorier om ugen. En pige på din alder skal helst have mellem 1400 og 2400 kalorier om dagen, så det er langt under det, din krop behøver. Derfor er det rigtig godt, at du er begyndt at spise mere. Du skriver ikke, hvorfor du ikke har spist så meget de sidste måneder? Er der mon sket noget her de sidste par måneder, som har fået dig til at spise mindre? Nogen gange kan ens mad- og sovevaner godt ændre sig, hvis man er ked af det, presset eller andet, og det kan gøre, at man spiser/sover meget mere eller mindre, end man ellers havde gjort. Det er rigtig godt at være opmærksom på, om det fortsætter, og forsøge at finde ud af, hvad der er grunden til det. Måske du oplever, at det er lidt svært derhjemme eller i skolen?
Du skriver, at din mor bliver sur, når du tager noget mad. Kan der mon være en grund til, at din mor er sur lige nu, tror du? Det betyder ikke at det hun gør er okay, fordi det tænker jeg ikke det er, men det kan være en forklaring på, hvorfor hun gør, som hun gør. Du skriver, at du ikke kan fortælle det, fordi så vil hun blive mere sur. Tror du, at grunden til at hun ville blive sur, måske egentlig er fordi, at hun ville blive lidt bekymret? Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du alligevel forsøger at snakke med din mor om det. Måske kan du prøve at finde et tidspunkt, hvor du er alene med hende, og hvor I har god tid. Her kan du fortælle hende, hvordan du har haft det med mad de sidste par måneder, og at det gør dig ked af det, at hun bliver sur, når du vil spise noget mad. Hvis det er sådan, du har det. Hvis du oplever, at du ikke rigtig vil kunne snakke med din mor om det, tænker jeg, at det er vigtigt, at du snakker med en anden voksen, som du har tillid til. Både omkring at du har spist meget lidt den sidste tid og dit forhold til din mor. Måske kan du snakke med en lærer på din skole? Eller din venindes mor?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive herind igen eller skrive med en rådgiver i vores 1-1 chat.
De bedste hilsener,
Pernille