Min mor er ikke glad.
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Cyberhus. Jeg har lagt meget mærke til at min mor ikke er glad. Hun skælder mig og min storebror ud, og siger vi tapper hende for energi. Når jeg bringer problemet på bane, bliver hun sur, og siger at jeg hele tiden hakker ned på hende. Jeg holder rigtig meget af hende, og vi har et rigtig godt forhold. - Når vi ikke er i nærheden af hinanden. Min mor og far blev for nogle år siden skilt, og der er et problem med noget økonomi. Jeg ville så gerne have at min mor var ligeså sød og frisk som mine veninders mødre. Hvad skal jeg gøre for at få en ordentlig snak med hende? Hilsen mig.

Svar:
Kære pige 12 år.
Tak for din mail. Jeg har tænkt rigtig meget over, hvad jeg skal svare dig, for det er et stort problem du har!
Du vil rigtig gerne, at din mor skal være glad og du har prøvet at tale med hende om det. Der er et ordssprog der siger at man ikke kan lave andre mennesker om, men man kan ændre på den måde man selv er på og den måde man opfatter og møder andre på!
Din mor har haft nogle sorger og problemer i sit liv. Det kan ingen af jer ændre. Det kan tage tid at leve sig igennem ting som skilsmisse, dårlig økonomi og andre problemer som voksne har. Det er ting som din mor må tale med andre voksne om, og som du er nødt til at indse at du ikke kan hjælpe med.
Det du kan gøre, er at gøre din mor glad med andre ting, hvilket du sikkert allerede gøre. Bare det at du er der sammen med hende, at du holder af hende og viser hende det med mange små ting i hverdagen.
Du fortæller, at det er svært for at dig, at snakke med din mor fordi hun bliver sur på dig. Hvis du meget gerne vil snakke med din mor, kan det måske være en god idé, at skrive et brev til hende.
Fortæl i brevet at du ved, at hun har det svært og at du gerne vil hjælpe hende så godt du kan. Du kan måske også skrive, at du ved at det er voksenproblemer hun har, og at du håber, at hun får hjælp af andre voksne til at løse disse. Du kan også skrive, at du brug for at vide, hvad du kan gøre for at hjæpe hende til at blive mere glad derhjemme. Du kan så sætte dig ned sammen med din mor og lade hende læse brevet inden I snakker om det.
Som udgangspunkt må du prøve at acceptere at din mor har nogle problemer som kun hun kan gøre noget ved. Og så må du stilfærdigt fortælle hende når hun gør dig ked af det.
Jeg er sikker på at I finder ud af det. og håber det bedste for dig.
Venlig hilsen Anne-Marie