Min lillebror bestemmer alt...
brevkassespørgsmål af
anonym
16 år
Hej brevkassen.
Jeg har en lillebror på 8 år, jeg er selv 16. Min lillebror er det sidste barn i familien ud af fem børn. Men mine tre andre søskende er flyttet hjemmefra allerede. Så det er kun min lillebror og jeg som er tilbage...
Jeg tror ikke at han var det mest gennemtænkte barn at få, da mine forældre allerede var oppe omkring alderen, og kun et år efter han var blevet født blev min mor meget syg. Hun kunne ikke overskue særlig mange ting, og kan heller ikke den dag i dag. Min far rejser meget, så hun er meget alene omkring opdragelsen på ham.
Men i såfald, bestemmer min lillebror nærmest over min mor. Han bestemmer hvornår han vil i skole, og hvornår han ikke vil. Han har valgt at min mors ipad skal være hans ipad, som han i forvejen sidder med 24/7.
Derudover har det vildeste temperement, han slår, han sparker - men når man så forklarer ham, at det vil man ikke have, lægger han skylden over på andre. Og derudover får han bare generelt alt hvad han peger på.....
Er der intet man kan gøre? Skal man kontakte en psykolog? Han skolelærer?
Kh. Anonym

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du synes det er svært, når din lillebror fylder så meget derhjemme. Ud fra det du fortæller kunne det godt lyde som om dine forældre har brug for at kigge lidt nærmere på hvordan jeres familie hænge lidt bedre sammen for jer alle sammen. Så der altså bliver mere plads og rum til jer alle sammen.
Det er svært, på afstand, at sige noget klogt om hvorfor din lillebror opfører sig som han gør. At være vokset op med en mor der er ramt af sygdom og en far der er meget væk, kan sagtens have en stor betydning. Men det kan også være at din lillebror har andre vanskeligheder der gør at han har lidt "kaos" indeni, der kommer til udtryk i et vildt temperament.
At snakke med skolen eller en psykolog kan være en mulighed, men jeg tænker at det første skridt for dig er at tage en snak med dine forældre. Fortæl dem hvordan du oplever din brors adfærd og fortæl at du er bekymret. Fortæl hvad du synes din brors opførsel betyder for dig, og måske endnu vigtigere hvad hans opførsel betyder for jeres familie.
Måske har dine forældre allerede talt om det, uden at have snakket med dig om det. Måske har de slet ikke tænkt over det, og så kan det være dine tanker der sætter dem igang?
Hvis du synes det er svært at snakke med dine forældre om de her ting, kunne du måske overveje at skrive et brev til dine forældre, med alle dine tanker og overvejelser om din lillebror og jeres familie. Det smarte ved et brev kan være at man får tænkt grundigt over hvad det er man vil sige, når man skal skrive det. Samtidig er man sikker på at dem der læser det, når at "høre" alt det man gerne vil fortælle.
Jeg håber I sammen finder ud af en god løsning for hele jeres familie.
Mange hilsner
Niels-Christian