Min kæreste har stress og han skubber mig væk
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej med jer
Jeg søger virkelig et godt råd, for jeg er i syv sind og rigtig ked af det.
Min kæreste er igang flytte til Jylland, da han arbejder der fredag-mandag og jeg bor på Sjælland.
I torsdags-fredags var vi sammen og alt gik, som det plejer, rigtig fint. Vi er normalt meget glade for hinanden og elsker ham mere end noget andet!
I fredags tog han til Jylland. Det skal siges at han er begyndt at lide af stress.. han har travlt hele tiden og kan ikke sige fra.
Fredag aften gik det helt galt, min verden væltede..  Min kæreste beskyldte mig for at være sammen med en anden.. uden grund. Jeg kunne ALDRIG finde på at være ham utro, det er virkelig det sidste jeg vil byde vores forhold. Han ville ikke snakke med mig, ikke svarer på mine beskeder. Ja, han ville faktisk slet ikke have kontakt med mig - det eneste svar jeg fik, var at jeg skulle skride af helvedes til!
Jeg lå vitterligt og græd hele natten. Lørdag morgen ringede jeg til ham, vi fik snakket lidt og hen af dagen fik vi også snakket, som om ingenting var sket. Søndag aftalte vi at jeg skulle hente ham om mandagen på en st. og kører ham hjem. Han skrev at han ville ringe mandag for at vi kunne aftale nærmere.
Mandag hørte jeg ikke fra ham. kl 19.00 om aftenen, skrev jeg og spurgte om han stadig ville hentes.
Her fik jeg afvide at togene kørte dårligt og at vi skulle vente til tirsdag. Jeg spurgte ham om det var fordi han havde en anden aftale.. og her brød helvede løs.
Jeg skulle skride, jeg var useriøs! han gad mig ikke og bad mig bare om at lade ham HELT være!
Sent på aftenen ringede han til mig, jeg fik ikke taget den og ringede ham op... Her var han RIGTIG sur på mig, gav mig skylden for at han var sur. han sagde at i den her periode skulle der ikke noget til for at pisse ham af... her nævnte han også at JEG SELV var skyld i, at han var sådan der...
Han sluttede samtalen af med, at han ikke kunne magte at snakke med mig mere og så lagde han på.. Vi skrev kort sammen efter, hvor jeg prøvede at forklare ham hvor ked af det jeg er og undskyldte for det jeg havde spurgt om..
Jeg er virkelig ude af den, i min krop.. Det gør så ondt det her, med at han skubber mig sådan væk og han forstår det ikke..
Hvad ville I gøre? Jeg kan ikke lade ham være, selvom det er det han beder mig om... eller er det virkelig det der skal til?
Hjælp!!!

Svar:
Kære dig
Det lyder virkelig som om, at de her problemer der lige nu er mellem dig og din kæreste, gør dig rigtig ked af det, og du forståeligt nok er rigtig frustreret og har svært ved at se, hvad der er det rigtige at gøre. Jeg kan desværre ikke give dig det præcise svar på, hvad der er rigtigt for lige nøjagtigt jer to, men jeg vil rigtig gerne prøve at skrive lidt om mine tanker, og så kan du se om det er brugbart for dig.
Det første jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev er, at det virkelig lyder som om, at I er i en udfordrende situation pga. de ting, der sker i jeres liv. Din kæreste skal flytte, hvilket gør at I ser hinanden langt mindre, og derudover har din kæreste stress. Det er to store ting, som måske gør det svært for jer, at fortsætte jeres ellers gode forhold uden at stoppe op. Forholdet og måden vi behandler hinanden på, bliver nemlig påvirket af det der sker omkring os. Man kan måske sammenligne parforholdet lidt med at være om bord på en båd. Nogle gange er vandet helt stille og solen skinner og det er bare dejligt at sejle. Andre gange er der høje bølger på vandet, som får båden til at gynge, måske kommer der vand ind i båden, eller man kan være ved at falde over bord. På samme måde er der op og nedture i forholdet, og nogle gange skyldes nedturen noget udefra kommende. Men det der kommer udefra, kan også nogle gange komme til at påvirke den måde vi er på overfor hinanden, og det lyder som om at din kæreste lige nu har det svært, og derfor reagerer han måske på den her måde overfor dig, hvilket selvfølgelig må være rigtig frustrerende og samtidigt gøre det svært at være dig.
Når man er i en sårbar periode, kan man nogle gange komme til at sige hårde ting til hinanden, eller få nogle negative tanker om den anden, selvom man ikke har grund til det. Jeg forstår godt at du blev vildt ked af det over at din kæreste beskyldte dig for at have været sammen med en anden - må føltes rigtig uretfærdigt. Men måske har han sagt det, fordi han er rigtig presset lige nu. Det gør det selvfølgelig ikke okay, men det kan gøre at I havner i den situation, hvor du føler han skubber dig væk, og det lyder som om han er blevet rigtig vred på dig. Nogle gange reagerer vi mennesker med vrede overfor vores nærmeste, selvom der liggere nogle blødere følelser inde bagved, som fx savn, frygt eller utilstrækkelighed. Din kæreste er sikkert rigtig ked af det, og måske bange for at miste dig, ligesom det lyder som om, at du er rigtig bange for at miste ham.
Det er svært for mig at vurdere, hvor meget det betyder for din kærestes velbefindende, at han har stress. Men de fleste der har stress har brug for ro, og brug for at skære ned på mængden af arbejde, og måske sortere I hvad der er vigtigt, og mindre vigtigt for dem. Lige nu lyder det som om, at din kærestes strategi er at skære ned på nogle af de ting han skal bruge energi på, ved at skubbe dig væk, men bare fordi han gør det, er det ikke sikkert, at det er det han ønsker. Måske har din kæreste i virkeligheden brug for mere professionel hjælp, så jeg tænker på, om han mon har været til læge? Når man har det svært, kan det nemlig være rigtig hjælpsomt, at tale med nogen om det.
Selvom at din kæreste ikke virker til at vil have kontakt lige nu, tænker jeg at I måske begge har brug for virkelig at få en rigtig god snak. Hvis du tænker, at det er en mulighed, kan du forklare, at du har et ønske om at finde ud af hvad der sker, og brug for en form for klarhed over situationen. Jeg tænker nemlig det kunne være hjælpsom for jer begge, at finde ud af hvor I hver især står i den her nye situation, og fortælle hvordan I inderst inde begge har det med hinanden. Hvis det er svært at komme til at mødes, kan du måske skrive et brev til ham, eller en lang besked, hvor du skriver hvor meget han betyder for dig, og at du gerne vil have det til at fungere mellem jer.
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har nogen omkring dig som du også kan snakke med om det her, fx en god veninde, moster, eller anden? Når man er ked af det, kan det være rigtig rart at få vendt ens tanker med en, man har tæt på sig. Ellers er du også altid velkommen til at skrive til os igen her i Cyberhus, både her i brevkassen men også i vores 1-1 chat, hvor der sidder rådgivere klar til at lytte.
De fleste par oplever svære perioder i løbet af deres forhold, men rigtig mange finder også vejen sammen igen. Jeg håber at dig og din kæreste finder hinanden igen, hvis det er det, I begge føler er det bedste for jer. Jeg sender alt held og lykke af sted mod jer herfra.
De bedste hilsner
Annika