Min kæreste har stress

brevkassespørgsmål

Min kæreste har stress

brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Oprettet 8 år 4 uger siden

Hej Cyberhus

Jeg sidder i en rigtig øv situation pt. Jeg har været sammen med min kæreste i ca en måned, og jeg elsker ham overalt på jorden.
Problemet er at han er ved at gå ned med stress. Han arbejder rigtig meget og når han ikek arbejder har han venner på besøg (han bor alene).
Hans arbejder kræver rigtig meget af ham (han er en slags selvstændig), og han forstår ikke at han skal slappe lidt af..

Vi er sammen hver weekend og så vidt også en hverdag i ugen. Jeg ved hvor meget han elsker mig, men jeg kan ikke klare at han er så stresset.
Jeg får tit smser fra ham hvor han skriver at han har det dårligt med sig selv, at han er stresset eller som igår, at han lige har grædt.
Ofte venter jeg på at han skriver eller ringer, bare for at give han pusterum. For jeg vil ikke stå i vejen. Samtidig synes han ikke at jeg kontakter ham nok,
jeg prøver at forklare hver gang, at det er jo ikke er fordi jeg ikke vil være der for ham. Han er samtidig begyndt at sende mig virkelig kolde beskeder.

Det gør rigtig ondt indeni. Jeg ønsker ikke at miste ham på nogen måde, men ved simpelthen ikke hvordan jeg skal håndtere dette.
Det såre mig dybt, at han har det sådan. Kan I give mig en hjælpende hånd mht. hvad jeg skal gøre i denne situation?

Mvh.
Hende der har brug for råd

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan virkelig fornemme på dit brev, hvor meget det påvirker dig, at din kæreste er så stresset som han er. Det er aldrig rart at se en person, man elsker højt have det dårligt, og samtidig føle sig så magtesløs, hvor man ikke føler, at man kan gøre noget, så jeg kan sagtens forstå, at du er rigtig bekymret for din kæreste.

Som jeg forstår dit dilemma, så vil du på den ene side gerne hjælpe din kæreste til at få det bedre, og på den anden side, så er du måske bange for at miste ham på grund af hans situation og at du ikke ved, hvordan du skal håndtere det. Jeg synes, at du lyder som en rigtig god kæreste, der vil din kæreste det bedste og gerne vil hjælpe ham. Men det lyder også til at hele den her situation påvirker dig rigtig meget, og faktisk er med til at, du ikke har det så godt lige nu. Og det er helt forståeligt, at man ikke kan undgå at blive påvirket, når ens kæreste ikke har det godt. Og samtidig lyder det til, at det han går igennem lige nu faktisk påvirker jeres forhold så meget, at du er i tvivl om, hvor I står henne, og det må være rigtig ubehageligt at have det sådan.

Ud fra det du skriver, så kommer jeg til at tænke på, om I mon er helt enige om, hvad der er årsagen til, at han har det skidt? Det kunne lyde som om, at han har valgt at leve sit liv på en bestemt måde lige nu, men at det er en måde, som du ikke tænker gavner ham særligt meget. Jeg tænker på, hvad han mon tænker er med til at bidrage til at han er stresset - og stemmer det overens med, hvad du tænker? Miskommunikation er ofte årsagen til, at man går skævt af hinanden, og måske er en af problemerne, at I faktisk misforstår hinanden, og at han ikke synes, at du er der for ham, og du føler han sender kolde beskeder til dig. Jeg tænker derfor, at det nok vil være en god idé, hvis I sætter jer ned sammen og skiftes til at fortælle hinanden, hvordan I begge opfatter situationen. Det kan være, at du tænker, at du egentlig har fortalt ham alt i forhold til, hvordan du har det. Men der må være en årsag til, at han sender dig kolde beskeder - og højst sandsynlig handler det nok ikke om dig, men nærmere om situationen og som et resultat af hans stresstilstand. Men derfor tror jeg netop, at det er rigtig vigtigt, at I får vendt det hele med hinanden, så du ikke skal gå og have det så dårligt over om du gør nok eller hvad du i det hele taget skal gøre. Og herunder måske have en samtale om, hvad I hver især forventer af hinanden i et forhold. Som jeg forstår det, så er jeres forhold stadig relativt nyt, og derfor er det også naturligt at der kan opstå nogle misforståelser, fordi man måske er vant til at gøre eller sige tingene på en bestemt måde, fordi det har virket tidligere. Men I skal også lige lære hinanden at kende og derfor kan det være godt at snakke med hinanden om fx hvor ofte skal i ses, hvor tit skal i kontakte hinanden, hvad vil det sige at "være der" for hinanden. Jeg tror også det vil være godt for dig, at du får bekræftet at du stadig har ham og jeres forhold, så du ikke skal gå og frygte at miste ham.

Du skriver, at det sårer dig at han har det sådan, og det gør rigtig ondt indeni. Som jeg læser det du skriver, så påtager du dig måske meget ansvar for at han skal have det bedre? Som sagt er det forståeligt at du gerne vil hjælpe ham, og at du også bliver påvirket. Men det er også vigtigt at skabe en form for balance i det. Det er nemlig ikke dit ansvar at sørge for, at han får det bedre. Du kan kun gøre så meget, fx i form af at lytte til ham, støtte ham og generelt være der for ham. Men det er ham selv der må træffe de nødvendige beslutninger i sit liv for at han får det bedre. Så faktisk tænker jeg, at det er ligeså vigtigt at du tænker på dig selv, og sørger for, at du har det godt. Det er altså ikke fordi du skal tage afstand fra ham eller ikke hjælpe ham, men blot også huske på at det også påvirker dig meget at have en kæreste, der har det dårligt. Og det er helt i orden, hvis du nogen gange har brug for en pause eller gøre noget, der gør dig glad uden at have dårlig samvittighed overfor din kæreste. Det kunne måske også være godt for dig at snakke med nogen om, hvordan du har det, og det din kæreste går igennem? Måske du har en god veninde eller et familiemedlem. Ofte tænker man faktisk ikke over, at det kan være rigtig hårdt at være vidende til en person tæt på en, der går igennem noget svært, så derfor vil jeg virkelig anbefale, at du også får snakket om det, så du ikke skal gå med det helt selv. Jeg kan også anbefale dig at kigge forbi vores chat til en snak.

Så mit bedste råd er altså at tage en snak med din kæreste om det hele, og få en snak om, hvad det er der gør ham stresset og hvilke muligheder han har for at få det bedre, og hvordan du kan være der for ham, samtidig med at du husker at leve dit liv og gøre de ting, der gør dig glad.

Jeg håber at du kan bruge mit svar, og ellers er du altid velkommen til at skrive ind igen.

Mange hilsner
Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål