Min Irreternde papfar part 2
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej igen... Min papfar er gået helt amok... Han har barberet sig helt skaldet og lagt sig op på loftet, og seriøst min papfar er virkelig syg. Igår havde han sat gryden i kog og bedt mig om at hente dækkene fra bilen... er det et udtryk eller skal jeg virkelig hente dækkene... Ved virkelig ik om han har taget noget. HVad skal jeg gøre for at hjælpe, for inderst har jeg ondt af ham selv om jeg hader ham... Hvordan kan jeg starte en samtale med ham eller i det mindste hjælpe hamD:

Svar:
Hej med dig
Det lyder da som en forfærdelig siuation at være i for dig, med en papfar som opfører sig så uhyggeligt.
Du fortæller at du mener han er syg og sådan som du beskriver ham, så lyder det som du har helt ret i at der er noget galt.
Jeg bliver bekymret for dig! - at du er under samme tag med en person som opfører sig så underligt. Det synes jeg ikke lyder godt. Nu ved jeg jo ikke hvordan din familie ellers ser ud, - om din mor kan træde til ? For det er jo faktisk hende som skulle tage hånd om situationen med din papfar. Det er i hvert fald ikke dig som skal sørge for ham. De voksne skal passe på dig og ikke omvendt. Det er vigtigt at du husker det, selvom jeg selvfølgelig SAGTENS kan forstå du bliver bekymret og fortvivlet over situationen og gerne vil hjælpe.
Hvis ikke du kan søge hjælp hos andre voksne i din familie, så er der mulighed for at du kan betro dig til din lærer, eller en anden voksen udenfor familien. Det er vigtigt at en voksen udenfor dit hjem, får at vide at der er noget som ikke er i orden, så der kan blive taget hånd om både familien og dig. Det er samtidig også den bedste måde at hjælpe din papfar på - også selvom han måske ikke kan se det lige nu. Så du skal IKKE hoppe på limpinden og gøre mærkelige ting for ham - det er ikke din opgave.
Måske er det lidt uoverskueligt for dig at søge hjælp udenfor familien?, fordi du kan være usikker på hvad der vil ske og hvad din mor og papfar vil synes om det ?- men jeg synes bestemt det lyder som om det er nødvendigt - så hvis du synes det er for svært at finde ud af hvem du kan betro dig til, så kom lige ind i chatten her på Cyberhus så vi kan snakke mere om hvad der er bedst at gøre ...
Du fortjener at nogen passer på dig :). - Jeg håber du kan bruge mit svar!
Godt du skrev herind
Kh Denise