min faster
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
jeg ved ikke om det er det rigtige sted jeg har indsendt mit problem til, men ellers må i bare rygge den.men jeg håber selvfølgelig at det er det rigtige sted :) nå men, jeg har en faster, jeg er blevet godt og grundigt træt af. alså før var hun ''næsten'' ligeglad hvad jeg eller min bror eller forældre lavede, fordi vi boede ca 35-40 km fra dem af, men nu hvor vi bor i samme by som dem (vi flyttede hertil byen, den 15 juni i år) er de ikke ''ligeglade'' mere, nej! nærmest det modsatte! de kommer tit på besøg og sådan, hos andre mennesker er man sikkert glad for at se sin faster og onkel så meget... men det er jeg ikke! alså som lille var jeg glad for at besøge dem fordi de var jo ligeglad med hvad jeg rendte og lavede, men efter vi er flyttet til denne her by de også bor i, er ALT blevet forændret (som jeg forklarede før) og det værreste af det hele er nok at hun er rengørings dame på min nye skole! (startede i 8. på den skole jeg går på nu) og hvis jeg f.eks går ned på vores gang er hun dér! og siger ''kan du ikke lige komme ind? jeg vil gerne vil (hygge-)snakke med dig'' og det gider jeg ikke rigtig, men siger så altid 'jo' og går med hende og så når frikvateret er forbi, så liiige inden jeg går siger hun ''kommer du også i næste frikvater?!'' så der føler jeg mig TVUNGET! og siger bare ''jo jo'' med et fake smil.. det gør lidt ''ondt på mig'' at skulle fake smile overfor hende og lade som om at alt er okay og hun er en god faster.. men jeg er nu begyndt at blive sur inden i når hun er i nærheden eller jeg snakker med hende... ikke at jeg viser det, men jeg bliver bare sur, er jeg begyndt at opdage. men noget helt andet er at hun laver forskel mennesker! især på min bror og jeg! for min bror fik i sommers et tv af dem, som var meget dyr, så det sagde min faster var en julegave.. det synes jeg var ok nok, men vi har ikke fået julegaver af hende (og min onkel) i over 2 år! så det er jo på en måde ufair, alså at min bror får en julegave, nå men her idag kom min faster og onkel med 400 kr,200 kr til hver, hvor min mor og far skulle købe julegaver til mig OG min bror.. alså dér kan du bare se den forskel hun gør på mig og min bror! .. jeg ved ikke om jeg skal være sur eller prøve at være ligeglad over det.. men alså hun sagde jo at tv'et det var min brors julegave -.-' og nu får han ovenikøbet en gave extra til 200 kr! vil i synes at det er fair? eller ''overdriver'' jeg det med at være sur? og jeg ved simpelhen ikke hvad jeg skal gør - skal jeg sige til min faster at jeg ikke gider hende mere, men det er jo også ondt?? jeg er så forvirret lige nu. hilsen mir (kælenavn)

Svar:
Hej Mir
Det er helt fint du har sendt det til denne brevkasse. Jeg kan godt forstå du bliver forvirret over hvordan du skal reagere når du både er træt af din Faster, men ikke ønsker at være ond overfor hende. Jeg tror godt du kan få løst dit problem uden du behøver have dårlig samvittighed. Jeg vil prøve om jeg kan hjælpe dig ved at dele mit svar op.
Dig og din Faster:
Du skriver, du indtil for et halvt år siden, ikke havde så meget med din Faster og gøre, mest fordi I boede langt fra hinanden og det forhold havde du det fint med. Nu hvor I bor i den samme by, kunne det så være, din Faster prøver lærer dig bedrer at kende? Kunne det være hun har savnet, have dig tæt på og nu nyder, hun endelig kan være den omsorgsfulde Faster?
Ofte ønsker voksne at have et tæt forhold til deres nevøer og niecer - være en del af deres liv og være dem som man kan betro sig til, hvis det er svært at gå til sine forældrer. Det er som regel rart når ens familie har interesse for en, så længe man føler det bliver gjort med kærlighed og man får plads til at leve sit eget liv. Men når du skriver din Faster hele tiden kommer på besøg og hun altid griber fat i dig på skolen, så forstår jeg det sådan, du syntes, hun fylder for meget i dit liv.
Jeg syntes du har ret i, der skal gøres noget ved det, inden du bliver alt for sur og ikke kan se noget godt ved hende. Så selvom du har det skidt med at skulle sige nej til din Faster, tror jeg du bliver nødt til det, for jeres begge skyld. For eksempel kunne du måske finde ud af hvad du har lyst til i frikvatererne. Det tager tid at komme at komme ind i en ny klasse og få nye venner og jeg tænker det er vigtigt for dig at bruge dine frikvarter sammen med dem. Hvis det er det du har lyst til, kan du prøve at sige det til din Faster, når hun gerne vil snakke med dig på skolen. Hvis du forklare hende det på en pæn måde, kan hun ikke andet end respektere dit valg.
Du har altid mulighed for at sige fra overfor andre der gerne vil være sammen med dig. Somme tider forstår de det, andre gange bliver de kede af det, men hvis du siger fra med respkt for din Faster, kan du have god samvittighed.
Har du prøvet snakke med dine forældre om du ikke ønsker gøre din Faster ked af det, men du syntes hun fylder meget? måske vil dine forældre kunne støtte og hjælpe dig med hvad du skal sige til hende, så du ikke skal gå og have det skidt med det. For hvis du er ærlig med hensyn til hvordan du ønsker dit forhold til din Faster skal være, tror jeg I vil få det bedre sammen.
Du skriver du giver hende et fake smil og lader hende tro hun er en god Faster. Men hvem forventer af dig, du skal syntes hun er en god Faster? Hvis hun skal have en mulighed for at vide hvordan du gerne vil have hun skal være overfor dig, er det vigtigt du er ærlig omkring dine følelser over for hende. For med tiden vil din Faster kunne mærke på dig, du er sur på hende og så kan det blive sværer for jer at være sammen.
Om at gøre forskel på dig og din bror:
Jeg kan godt forstå, det er lidt underligt, din bror får et fjernsyn når du ikke får noget. Men jeg tænker der kan være flere grunde til det. Kunne det være din Faster og Onkel vurderede, din bror havde brug for det mere end dig lige nu. Måske når du står og mangler noget, kan det være det er dig de giver noget og ikke din bror. Det er ikke alle voksne der giver børn gaver eller penge på samme tid, men mere når der er behov for det. Har du spurgt dine forældre hvad grunden er til din bror fik et tv og ikke dig? Det kan være der er en god forklaring på det, specielt nu hvor I også begge to skal have julegave fra dem. Hvis det forholder sig sådan, at din Faster og Onkel behandler dig og din bror forskelligt ved at være mere sød og optaget af din bror, syntes jeg ikke du overdriver ved at være sur. Ofte når vi føler os snydt, handler det mange gange om, vi føler os mindre holdt af. Derfor tror jeg det først og fremmest er en god ide, du får snakket med dine forældre om hvad det får dig til føle når din Faster og Onkel giver din bror et fjernsyn og du ikke får noget.
Når du har fået snakket med dine forældre og din Faster tror jeg det vil være nemmere for dig at afgører om du ønsker hende helt ude af dit liv eller om I kunne få skabt et forhold til hinanden i begge kunne være tilfredse med.
Jeg håber det var et svar du kunne bruge.
Rigtig god jul
Hilsen Maria