Min fars kæreste/min "papfar"...
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Dav. Jeg ved ikke om mit spørgsmål skal være herinde, eller i Klar, Parat, Teenageliv, sad jeg synes det er lidt en blanding...
Men altså. Min far er homoseksuel, hvilket jeg bare synes er hyggeligt, for så får jeg alle pigerne ;) Men han har fundet sig en kæreste, som han præsenterede for mig for 2 uger siden... Det er jo meget rart. Der er bare den detalje, at han er på MIN alder... Min far er 38 og hans kæreste er 16!
Jeg kender MANGE homoseksuelle, og der mange der har stor aldersforskel, som min ven på 22 hvis kæreste er 64... Men det er ikke det..
Min fars kæreste er 16, og ikke nok med det, er jeg født i maj, og han i august. Det vil sige at jeg er ÆLDRE end ham... Noget af det værste er, at han opfører sig som om, han er min papfar... Han spiller så voksen, og fortæller mig alt muligt, jeg skal gøreHeldigvis bor han her ikke, hen han er på besøg, hver dag...
Min far kan ikke se hvor klamt jeg synes det er.. Det er som om at det er hans kæreste som forsørger mig nu... Og lige præcis det at min "papfar" er YNGRE end mig, er det klammeste.
I weekenden sover han hos os, og om aftenen, når jeg går ud på toilettet, kan jeg høre dem have sex...
Og det er sådan, at min far er så forelsket, at han hverken ser, hører eller mærker noget. Jeg vil gerne i kontakt med min far, min far er for meget i kontakt med sin kæreste, og hans kæreste vil gerne i kontakt med os begge, men jeg ignorerer ham...
Der er ingen steder jeg kan flytte hen... Min mor er død, alle mine bedsteforældre er døde, og der er ingen andre i min familie. Og jeg vil ikke bo på børnehjem...
Hvad skal jeg dog gøre?? Jeg vil gerne skille dem ad, men jeg er bange format gøre min far vred og ulykkelig...
Hilsen Rasmus.

Svar:
Hej Rasmus..
Du har skrevet til den rigtige brevkasse :) Og jeg vil gerne prøve at hjælpe dig lidt, fordi jeg kan godt forstå det er en meget underlig og svær situation du er havnet i...
Jeg synes også det er en meget stor aldersforskel, og jeg synes faktisk slet ikke det er okay, at din far får besøg af ham derhjemme og lader ham blive en del af dit liv. Han er for tæt på din egen alder og det er helt forståeligt at du ikke vil finde dig i at han leger far over for dig. Ikke ok..
Når det er sagt, er din far voksen og skal selvfølgelig have lov til at have det kærlighedsliv han ønsker og han gør ikke noget ulovligt. Det bestemmer han selv, men han har et ansvar over for dig og det skal han også leve op til.
Derfor synes jeg ikke det her handler om, at du skal flytte hjemmefra eller prøver at skilel dem ad. Men i stedet tror jeg det handler om at du og din far får en god snak og at din far forstår hvilken situation han har sat dig i.
Jeg synes du skal vise ham mit brev og få fortalt ham hvordan du har det med det hele, altså de samme ting som du har skrevet til mig. Det er vigtigt at han forstår dine følelser og at han forstår, at han må finde en anden måde at være sammen med hans kæreste på. Jeg vil foreslå, at han slet ikke tager ham med hjem, men finder et andet sted de kan være sammen.
Det er svært nok som ung, at skulle forholde og acceptere når ens far (eller mor) får en ny kæreste, men når kæresten så er yngre end dig og når den person så prøver at være papfar, så bliver det bare umuligt. Kæresten skal slet ikke være din papfar, eller prøve at være noget andet end din fars kæreste, og det er vigtigt at din far får sagt det til ham med det samme.
Så du får alt mulig støtte og forståelse her fra, og jeg håber rigtig meget at din far vil forstå og respektere dig, når du får fortalt om det hele.
Hvis du føler du lige har brug for at vende det med en anden voksen eller bare har brug for lidt støtte, så kig lige forbi chaten nher i Cyberhus. Det kunen måske være en god ide for dig også..
De bedste hilsner
Erroll