Min far vil ikke se min søster..

brevkassespørgsmål

Min far vil ikke se min søster..

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Jeg er en pige på 14 år, der har et problem. Jeg er født ind i to splittede familier... Det er sådan at min mor fik en datter med min halv søsters far, og min far fik en datter med min halv søsters mor. Både min mor og far gik fra deres ægtefælde. Og fandt sammen og fik mig... Det lyder lidt indvirklet men det er ikke... /Min mor\ ----- /Min halv søsters far\ -------- /Min far\ ----- /Min halv søsters mor\ ---------/Min Halv søster\---------------------------------/Min halv søster\ --------------------/Min mor fandt så sammen med min far\---------------- -------------------------/De fik så derefter mig, sammen\-------------------- ---------------/Så jeg fik to større halv søskende\--------------------------- ---/Men da min far gik fra min søsters mor, blev det rigtig sure på hinanden\----- ----/og da jeg ca. var 3-4 år, flyttede min søster hjemmefra, og min søsters mor ville ikke have at min far besøgte hende sammen med mig og min mor\------- - Og siden da har jeg ikke set hende. - Rigtig lang forklaring, men.... ja... Min mor's datter ser jeg ugentligt, og skriver med hende næsten hver dag... og vi har et rigtig godt forhold til hinanden.... Men min fars datter har jeg ikke snakket eller set siden jeg var 5 år gammel og den dag idag er jeg 14 år, det vil så sige at jeg ikke har set hende i ca. 9 år :-( Hun betød rigtig meget for mig... og jeg savner hende rigtig meget!! Jeg skal har til april holde konfirmation... og jeg kunne rigtig godt tænke mig at få hende med, men det vil min far ikke have.... Hvad kan jeg gøre?? Jeg savner hende så meget, og jeg har op til flere gange faldet grædende i søvn, fordi jeg kom til at tænke på hvor meget jeg savner hende. Skal jeg bare prøve at kontakte hende og måske invitere hende med eller hvad skal jeg gøre?? Vil I ikke nok hjælpe mig med mit sørgelige familie problem?? På forhånd mange, mange, mange tak for svaret og hjælpen med min familie :-)

Svar:

Kære du

Det lyder til at være en svær situation du står i, hvor du savner din halv søster og gerne vil se hende, men ikke kan komme til det pga. din fars forhold til hans x-kone. Derfor synes jeg også, at det er rigtig godt, at du har skrevet hertil for at spørge til råds og fortælle om, hvordan du har det. Jeg vil komme med min tanker omkring det som du beskriver og fortælle, hvad jeg tænker kunne være et måde at arbejde med problemet på.

Desværre er det ofte sådan, at det er børnene der får problemer ved en skilsmisse og det lyder også til, at du står i en svær situation pga. dine fars problemer med hans tidligere kone. Sådan burde det ikke være, for det er jo ikke dig der har taget de her beslutninger. Jeg kan godt forstå, at du savner din ene halvsøster og jeg tænker også, at du måske undrer dig over hvorfor du dog ikke må invitere hende med til din konfirmation? Jeg tænker, at forholdet mellem din far og hans x-kone ikke er særlig godt og måske er der sket noget mellem dem som gør, at de ikke længere kan snakke sammen. Uanset hvad der er sket er det ikke rimeligt, at du skal have det som du beskriver i dit brev.

Jeg tænker, at det er utrolig vigtigt, at du få snakket det hele godt igennem med din far. Det kan være rigtig svært, at skulle forklare hvordan man har det til en man elsker og måske er du også bange for at gøre din far ked af det og sur? Du kunne evt. prøve at vise ham dette brev og mit svar til dig og så kunne du forklare ham, at du ikke gør dette for at gøre ham sur, men fordi du har det rigtig svært med det og fordi du virkelig savner din halvsøster og ikke forstår, hvorfor du ikke kan se hende. Jeg tænker, at din far måske ikke har vidst, hvor meget det betyder for dig at se hende igen.

Jeg kan godt forstå, at du rigtig gerne vil have din søster med til din konfirmation, men måske er det ikke det bedste tidspunkt at møde hende for første gang? Det kan være, at du sammen med din far kan aftale, at du kunne se hende en anden dag. Det kan godt være, at din søster synes det er lidt underligt at skulle se dig igen. Hvis det er tilfældet er det vigtigt at du husker på, at det ikke behøver være fordi, at hun ikke også savner dig, men måske har hun det svært ved at skulle se eller snakke om jeres far igen. Derfor tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du får snakket det godt igennem med din far og at det så er ham, der får taget kontakten til hans x-kone og derigennem din halvsøster. Der er desværre rigtig mange at tage hensyn til i sådan en situation, men vigtigst af alt er det, at det ikke er dit ansvar at tænke på dette. Det er vigtigt, at du får snakket med nogle om alle de tanker og følelser du har omkring det. Det er ikke din skyld, at det er blevet på denne måde og du fortjener ikke, at skulle græde dig selv i søvn.

Du er meget velkommen til at besøge vores chat her på cyberhus, hvor der sidder voksne parat til at lytte og hjælpe.

Venlig hilsen Katrine