min far
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
hej jeg har en far som nogen gang drikker lidt for meget han er en meget kærlig far men er hele tiden bage for at miste ham han kom en gang med abulace der løb jeg hjem fordi jeg aå abulacen holde der jeg bor nemlig lige over for skolen er hele tiden ked af det men man kan ikke se det på mig at jeg er ked af har op til flere gang tænkt på at tag mit liv jeg har en lille bror der har aumtisme en syge dom kan ikke helt stave til den min mor og far er ikke skilt men har ikke lyst til og snakke med min mor om det der for skriver jeg her ind håber i kan hjælpe mig..

Svar:
Hej med dig
Jeg synes det stærkt af dig, at du finder et sted at søge hjælp, når du føler at det er svært lige nu. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig til at få det bedre.
Du skriver at din far er meget kærlig, men drikker lidt for meget og at han en dag blev hentet i ambulance. Det kan godt være derfor du er bange for at miste din far.
Når din far drikker, oplever du måske at han kan ændre sig. Måske bliver han meget glad, meget stille eller måske bliver han meget ked af det. Derfor kan du godt føle, at du mister ham lidt når han er fuld. Fordi han ikke er som han plejer at være.
Når du har oplevet at han bliver hentet af en ambulance, så er det meget naturligt at du bliver bange for at miste ham, hvad der er sket og om det kan ske igen.
Du skriver, at du ikke har lyst til at snakke med din mor, men jeg vil faktisk anbefale dig at snakke både med din far og mor om det alligevel. Jeg synes det er vigtigt at din far og mor ved hvordan du har det, fordi det er dem der måske kan hjælpe dig bedst. Det er din mor og fars opgave at passe på dig og det kan de bedst gøre, hvis de ved hvordan du har det.
Måske kan din mor og far forklare dig hvorfor din far blev hentet i ambulance og måske er det nemmere for din mor og far at hjælpe dig, hvis I kan snakke om det derhjemme.
Det er også vigtigt at du fortæller at du har tænkt på at tage dit eget liv, fordi du skal ikke gå rundt med sådan nogle tanker alene.
Hvis det er svært at sige, så synes jeg du skal vise dem det du har skrevet til mig og mit svar til dig. På den måde kan det godt være lidt nemmere at snakke om bagefter.
Jeg har også tre andre ideer, som jeg synes du skal prøve, måske kan det også hjælpe dig.
1. Prøv at snakke med en anden voksen som du stoler på. Det kunne være en anden voksen i din familie eller en god lærer.
2. Prøv at besøge vores chat her i Cyberhus. Den har åben mandag til torsdag kl. 15-19.00 og her sidder der voksne som du kan chatte med og som også gerne vil prøve at hjælpe dig. Du kan besøge den her, eller så klig på skiltet på forsiden når det bliver grønt.
3. I debatten her i Cyberhus, kan du skrive om dine tanker og følelser. Her er det mest børn og unge der hjælper hinanden. Måske er der nogen der har nogle gode ideer som du kan bruge.
Jeg håber du prøver nogle af mine råd, og du skal vide at du kan få det bedre. Du skal blive ved med at bede om hjælp og fortælle om hvordan du har det. Og du er startet rigtig godt :)
Venlig hilsen
Erroll