min far
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej. Jeg har virkeligt brug for hjælp! Jeg har ikke set min far i 4 år.. Og det er bare i hverdagen når der ikke er nogle der nævner ham går det fint, men når der nogle der nævner ham eller lign. bliver jeg VILDT ked af det og er det flere dage efter! Jeg har fundet ud af at jeg har taget meget skade af det hvis man kan sige det. Altså jeg har brug for at føle mig tryg HELE tiden, jeg sætter mega høje krav til mig selv, kan ikke lide mig selv eller min krop, jeg kan ikke binde mig til nogle og er bange hele tiden!!!;'-( Please hjælp mig! Ved ikke hvad jeg skal gøre!!!!!!!D': Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå det gør ondt, når du tænker på din far, når du ikke har set ham i 4 år. Det lyder til at du savner ham – og det kan jeg også godt forstå.
Nu kender jeg selvfølgelig ikke grunden til hvorfor du ikke har set ham i 4 år. Så når du spørger til hvad du skal gøre, så kan jeg kun rådgive dig i forhold til alle de følelser du har i den situation du står i. Har du også brug for at få talt om hvorfor du ikke ser ham, så synes jeg du skal logge på chatten en dag – her sidder der rådgivere, som meget gerne vil høre historien om det og rådgive dig.
Du skriver du føler dig skadet pga. det, at du gerne vil føle dig tryg hele tiden, sætter høje krav til dig selv, har svært ved at binde dig og er bange hele tiden. Jeg synes det er rigtig flot at du tænker over de ting du har det svært med, og jeg synes det er flot at du kan se at de følelser nok hænger sammen med hele situationen med din far. Du skal vide det er meget naturligt at sådan noget kan påvirke en meget.
Jeg sidder og tænker på om du mon har talt med din mor om alt det her - eller med en anden voksen? For hvis du går med det hele selv, kan det blive rigtig tungt at bære på. Jeg tror du vil føle en stor lettelse ved at fortælle om dine følelser omkring din far og hvor meget du oplever at det påvirker dig til en af de voksne i dit liv.
Der er også den mulighed at du kontakter skolepsykologen på din skole. Skolepsykologen kan også hjælpe dig med at forstå de følelser du oplever, og hjælpe dig med hvordan du skal håndtere dem.
Som du nok kan læse, er mit råd at det er rigtig vigtigt at du får talt med en voksen om det. Hvis din mor eller en anden voksen tæt på dig ved hvilke ting du går og har det svært med, kan de støtte dig igennem dit behov for mere tryghed, hjælpe dig med at finde passende krav til dig selv og din krop, trøste dig når du er bange og få nogle snakke om det med at binde sig til folk.
Jeg håber du vil overveje mit råd, og jeg håber at du får snakket med nogen omkring alle dine følelser. Du fortjener at have det godt - også uden din far.
Mange tanker fra Heidi