MIN FAMILIE
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
hej det er mig!! jeg syntes det er en god side at skrive til hvis man ikke ved hvad man skal gøger;D<3 hej det er fordi min strore bror er begyndt at ryge og det gør mig begrynd af man dør tiligere . Han tyer ikke sige det til vores mor og far fordi han er bange for at få sek ud!!. Men mig og ham vi fortæller hin aden alt det kom som et chok da han sagede det. Lige siden gnaver det i mig og jeg kan ikke koncter mig i skolen. men han siger hele tiden at jeg ikke må sige men jeg tigger ham om han ikke vil sige det men det gider han ikke. Jeg har det rigtigt dårligt fordi lige siden vi var små har voers forældre sagt at vi ikke må ryge men han gør det jeg er barer maga begkrret. Min famelile er barer ert kaos :CC på fo hånd tak fra den bekryret mig p.s. han har os sagt han vil holde op men jeg tror han er blevet afhenig!!

Svar:
Hej med dig
Og dejligt du synes det er en god side at skrive til
Jeg kan godt forstå du er bekymret for din storebror og at det er lidt svært når du ikke må sige det til dine forældre. Du har også helt ret i at det er usundt at ryge, men jeg tror ikke du behøver at være så bekymret for din storebror.
Det er mange der prøver at ryge på et tidspunkt og måske gør de det et stykke tid og så holder de op igen. Det er ikke så farligt, men du har ret i at man kan blive afhængig hvis man ryger i lang tid og så kan det godt være meget usundt i længden.
Jeg ved ikke hvor gammel din storebror er og jeg ved heller ikke hvor meget kaos der er derhjemme. Så jeg synes du skal prøve to ting:
1. Hvis din storebror vil ryge kan du ikke gøre så meget ved det. Det er hans beslutning og jeg tror din mor og far vil opdage det på et tidspunkt, og så må de bestemme om han skal stoppe eller blive ved med at ryge.
Så den ene mulighed er bare at acceptere det og prøve at lade være at tænke så meget over det.
2. Hvis du ikke kan lade være med at tænke meget på det og du ikke kan koncentrere dig henne i skolen, så synes jeg du skal snakke med en voksen om det. Hvis du synes det er en dårlig ide med din far og mor, så prøv din lærer henne i skolen. Det kan sommetider være rigtig godt.
Du kan også prøve en anden voksen..måske en du godt kan lide i din familie?
Jeg håber det kunne hjælpe dig lidt.
Venlig hilsen
Erroll