Min (ex)bedsteveninde hader mig + meget andet.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus. Min bedsteveninde hader mig og jeg forstår hende godt. Men jeg har det forfærdeligt fordi jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at rette op på det. Vi har kendt hinanden siden vi blev født(næsten) og været bedsteveninder næsten lige så længe. Grunden til at hun hader mig er at jeg har fået en kæreste(21 år gammel). Vi har været kærester i 7 måneder d. 30 dec 2010. Hun er ikke sur fordi at vi er kærester. Men fordi at hun føler at jeg har glemt hende pga. ham. Men jeg har ikke glemt hende overhovedet! Jeg savner hende mega meget! Problemet jeg har er at jeg ikke har noget tid/penge til at være sammen med dem. Baggrund: Nu siger vi at min kæreste hedder Tom og bedsteveninden hedder Ida. Tom er på kokkeuddannelse og bor med sine forældre i A. Jeg bor i B. Da han skulle have en læreplads prøvede han at finde en så tæt som muligt på mig, så vi kunne være sammen noget oftere. Det lykkedes og nu er vi vildt meget sammen. Senere måtte han sige op på sin læreplads fordi at arbejdsvilkårene var dårlige. Dvs. Vi er mere sammen end før nu. Han har ikke noget at lave udover at være sammen med mig fordi at han ikke har så mange venner udover dem i A. Søndag d. 12 dec 2010 flytter han tilbage til A fordi at der ikke er noget i C. Ida bor lidt rundtomkring. Hun har en storesøster og en storebror i danmark. Enten bor hun hos en af dem eller hos en af sine venner/veninder et sted i Danmark. Hendes mor er flyttet til thailand og har "lavet" en ny familie. Ida hader sin mor. Hun droppede ud i starten af 9 klasse 2009. Ida går stadig ikke i skole og bruger derfor sin tid på at kede sig 24/7 eller hvis hun kan skaffe nok penge smutter hun til KBH, Århus eller andre steder og fester med nogle af hendes mange venner. Hun har tit inviteret mig men jeg har ikke så mange penge. Men generelt for dem begge to er at de elsker mig rigtig meget. De ville være sammen med mig 24/7. Nu hedder jeg Line. Jeg er startet på et gymnasium i D. Jeg bor på en kostafdeling(Form for kollegie men meget billigere og det tilhører gymnasiet). Jeg er aldrig på kollegiet fordi jeg altid er sammen med min kæreste. I hverdagene bruger jeg vildt meget tid på lektier fordi jeg bliver nemt forstyrret så jeg bruger sådan set resten af min tid på at lave lektier. Derfor har jeg ikke tid til dem begge to. Jeg har ikke set min familie i over en måned nu. Men jeg har det vildt forfærdeligt. Ida er ikke bare sur, hun hader mig. Hun har endda slettet mig som ven på facebook. Og jeg kender hende vildt godt så nu har hun sikkert slettet mit nr og msn også.... Jeg har vildt lyst til at græde over det her men jeg tvinger mig selv til at lade være. Mit hoved føles tungt og jeg har det vildt mærkeligt. Men nu skal I ikke tro at jeg sætter min kæreste før hende! SLET IKKE! Det er hvad hun tror men han er bare vildt hurtig.. Til at spørge og aftale mener jeg. Tom kommer altid i forkøbet og nogle gange spørger han "Hvornår skal vi være sammen igen?" IMENS vi er sammen. Han kan ikke undvære mig. Nærmest. Min bedsteveninde kunne godt forstå det i starten. Hun kender godt det med at være ny forelsket. Men nu er vi ikke nyforelskede mere. Og nu er hun sur. Jeg græder ikke fordi at før i tiden var jeg typen der græd mig selv i søvn ret ofte. ikke hver nat, bare ofte. Ligepludselig kunne jeg bryde ud i gråd uden grund. Ikke kun om aftenen, hele tiden. Da Tom opdagede det ville han sætte en stopper for det. Han hjalp mig med at finde ud af hvad det var som der var grunden til at jeg græd, fordi at jeg ikke selv vidste det. Jeg ved det stadig ikke helt endnu. De sidste 1-1½ måned har Tom og jeg haft det dårligt i forholdet, men det går vildt godt nu fordi at jeg har "repereret" de fleste af mine dårlige sider. Men nu er Ida sur på mig. Og det er snart jul og nytår.. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. I kan vel spørge mig hvis der er noget i mangler at vide. -Håber at i kan hjælpe mig Hilsen Asiateren

Svar:
Hej Asiateren!
Jeg har ændret bynavnene i dit brev, så det bliver anonymt.
Du tumler med nogle problemer, der fylder meget for dig lige nu og det lyder som du føler du gerne vil flere ting end du kan overskue. Jeg vil prøve at tage fat i nogle af de ting du skriver om og give dig nogle råd, som jeg håber du kan bruge. Det kan lyde mærkeligt når jeg siger at der er mange, der oplever nogle af de samme problemer med veninder og kærester som du gør nu. Derfor synes jeg også det er fedt du skriver her til brevkassen - er sikker på at der er andre der kan bruge det til noget. Jeg er fuld af forståelse for at det svært lige nu, men lad os se om ikke vi kan prøve at finde hoved og hale i det hele.
Der er ingen tvivl om at du rigtig gerne vil være sammen med både Ida og Tom. Du er meget sammen med din kæreste og det er også naturligt at man gerne vil det. Du skriver at han gerne vil være sammen med dig hele tiden og det er jo dejligt at føle at ens kæreste gerne vil være sammen. Samtidig vil Ida også gerne have noget tid sammen med dig og du savner også hende. Selvom Tom er hurtigere til at få lavet aftaler med dig, skal du måske prøve at fortælle ham at selvom om du rigtig gerne vil være meget sammen med ham har du også brug for at se din veninde. Selv når man er forelsket i sin kæreste og gerne vil være rigtig meget sammen har man også behov for at se andre mennesker. Som regel er det nogle forskellige ting man taler om og laver sammen med sin veninde og sin kæreste. Din kæreste og dig kender sikkert hinanden rigtig godt, men måske kender dig og Ida hinanden på en anden måde fordi i har været veninder så længe. På den måde bruger man forskellige vigtige personer i sit liv til forskellige ting.
Der er en aldersforskel på dig og Tom, som i måske på mange måder slet ikke lægger mærke til. Der er dog tit forskel på f.eks. hvor meget man gerne vil være sammen med sin kæreste. Du går i gymnasiet og bruger rigtig meget tid på lektierne, hvilket jeg synes er en god idé og fedt at du knokler med det. Selvom Tom måske har nogle lidt skæve arbejdstider på kokkeuddannelse, er det dog sådan at han har fri når han har fri og skal ikke tænke på lektier som du skal. Det kan gøre at din fritid er lidt mere begrænset og så er du måske nogle gange nødt til at træffe nogle valg omkring hvordan du bedst bruger din tid. Jeg ved ikke hvordan det har været med Ida og dig, men måske har hun i en periode, mens du har været nyforelsket, været den der mest har prøvet at lave aftaler med dig fremfor omvendt. Det kan være at hun synes det er din tur til at ringe eller skrive og spørge om i skal være sammen, fordi hun måske synes hun har prøvet tit og fået at vide at du måske allerede havde en aftale med Tom.
Der er også nogle forskelle på dit og Idas liv for tiden. Du har travlt med uddannelse og kæreste, mens hun lever et liv hvor hun måske har større mulighed for at være spontan. Det kan nogle gange gøre det lidt svært at få lavet en aftale. Måske kan hun godt forstå at du er nødt til at planlægge tingene lidt mere end hende hvis du prøver at fortælle hende om det. Hvis du så samtidig sørger for at få hende fortalt at det er vigtigt for dig at en del af dine planer også skal handle om at i skal være sammen har du også fået hende fortalt at du ikke kun vil være sammen med din kæreste, men også vil hende. Det kan være at de ting du skriver her omkring at det savner hende og rigtig gerne vil være sammen med hende at hun slet ikke ved det..
Det lyder som om du er glad for din kæreste og at du synes i har det godt sammen. Jeg synes dog det er vigtigt at du husker dine egne ønsker og behov. Det jeg mener er at du fortæller at jeres forhold går godt igen efter du har rettet op på dine dårlige sider. Selvfølgelig skal man i et forhold være villig til at tilpasse sig hinanden, men som udgangspunkt mener jeg ikke man skal ændre hinanden. Du må huske at han forelskede sig i dig fordi du er netop dig!
Din kæreste vil gerne hjælpe dig når du er ked af det og det kan jeg godt forstå. Måske kunne det være en idé at snakke lidt mere med din famile og også prøve at planlægge at være sammen med dem. Det lyder som om du savner dem også? Ligesom jeg tidligere skrev med at man gør noget forskelligt med en veninde og en kæreste kan man også sige det om familie. Der kan nogle gange være en tryghed ved famlien som man ikke finder andre steder og det har man også brug for. Det kan også gøre en rigtig ked af det hvis man mangler og savner sin familie.
Her til sidst vil jeg gerne samle lidt op på de ting jeg har skrevet. Først og fremmest vil jeg give dig det råd at du skal sørge for at planlægge din tid rigtig godt. Det vigtigste i den forbindelse er at du tænker på at planlægge de ting DU gerne vil. Du skal selvfølgelig bruge tid sammen med din kæreste, men også huske de andre vigtige mennesker i dit liv - bl.a. Ida. Det er rigtig surt når man ikke altid har tid eller penge til at gøre alt hvad man gerne vil, men derfor er det også så vigtigt at huske at prioritere de ting der betyder noget.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at du får en god jul og en godt nytår, hvor du kan få tid til både at lade lidt op og få brugt noget tid med venner og familie.
Hilsner og tanker
Marie