Min dumme lillesøster!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg har en lillesøster på 15 år og jeg er selv 16 år gammel. Jeg bor hos en plejefamilie med min lillesøster, men problemet er, at jeg ikke kan have mine venner "for mig selv" for min lillesøster! Hun ligger altid an på mine venner, tror snart ikke der er tal på, hvor mange af mine venner, som hun har været i seng med. Hun er sådan lidt ustyrlig, har prøvet at forklare hende at mine venner er mine venner og hendes venner er hendes venner. Men hun syntes bare det sjovt, og ikke gider hører på mig. Det er virkelig irreterende at hun altid tager mine venner og boller med dem. Vores plejeforldre er ligeglade og fatter slet ingenting. Min lillesøster forstår ikke at man ikke behøver bolle med folk fordi vores mor da hun levede var prostitueret. Vores far er også død for år tilbage, lyst til at rende skrigende væk fra det hele. Prøver hele tiden sige til min søster hun skal holde sig til hendes venner, men så bliver hun hidsig og slår eller noget. Hvad skal jeg gøre? Hilsen den fortabte

Svar:
Hej fortabte!
Dit spørgsmål her i brevkassen viser, at du bekymret for din søster. Og du gør det helt rigtige ved at søge hjælp!
Der er to dele i det problem som du skriver om. For det første er det surt for dig, at du ikke kan have dine venner for dig selv, fordi din søster hele tiden lægger an på dem. Det må virkelig være frustrende for dig og det skal selvfølgelig stoppes. For det andet fornemmer jeg også, at du er nervøs for din søster, fordi hun er sammen med så mange forskellige fyre.
Det er rigtigt flot, at du har prøvet snakke med din søster om, at hun skal holde sig fra dine venner - og at det ikke er godt for hende, at være sammen med så mange fyre. Desværre hører hun ikke efter, men bliver istedet sur og slår dig. Du har derfor brug for hjælp til at få stoppet din søster.
Jeg er lidt i tvivl om, hvad det betyder når du siger, at Jeres plejeforældre er ligeglade og ikke forstår noget. Kan det måske være fordi de faktisk ikke ved hvad det er din søster laver? Nogle gange kan man nemlig godt have en oplevelse af at de voksne bare er ligeglade - men ofte handler det faktisk om, at de ikke ved, hvad der foregår. Hvis du har mod på det, synes jeg, at du skal vise dine plejeforældre både dit spørgsmål og mit svar her i brevkassen, for du beskriver rigtig godt problemet - og at din søster har brug for hjælp. Det har Jeres plejeforældre brug for at vide!
Det er rigtig vigtigt, at du får hjælp fra en voksen til at stoppe din søster. Hvis ikke du føler, at du kan snakke med dine plejeforældre om det, har du måske en anden voksen som kan hjælpe dig med at snakke med dine plejeforældre? Hvis du ikke ved hvem du kan snakke med, kan du logge på chatrådgivningen her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en rådgiver om, hvad du kan gøre og hvem du skal snakke med. Chatten er åben mandag til tordag kl. 14-19.
Din søster vil højst sandsynligt bliver sur på dig, når hun finder ud af, at du har snakket med dine plejeforældre eller en anden voksen om hende. Men du skal vide, at du gør det rigtige ved at søge hjælp - både for dig selv så du kan få dine venner for dig selv, og for din søster - for det er vigtigt at hun lærer, at hun ikke skal være sammen med alle de drenge hun møder. Så netop ved at få hjælp fra en voksen er du en god storebror for hende.
Mange hilsner
Marianne