Min bror ryger på tarassen

brevkassespørgsmål

Min bror ryger på tarassen

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej :-). I dag havde jeg en lidt ubehagelig oplevelse med min storebror. Han er 17 år og begyndte at ryge (i smug) på efter skolen. Mine forældre har godt fundet ud af at han ryger, og har selvfølgelig fortalt ham at de ikke vil have det osv'. De har så lavet et par regler: Han må IKKE ryge foran mig og min søster eller blande os ind i det, og han må heller ikke ryge hjemme! De regler har han så bare ikke helt holdt! Han har både røget foran mig, og jeg har også taget ham i at ryge hjemme på tarassen. Idag stod jeg og støvsugede inde i vores spisestue, han kom ind af hoved døren og spurgte om jeg vidste hvad søskende tillid er. det ved jeg slevfølgelig godt, så jeg spurgte hvorfor. Han sagde at hvis nu jeg ikke sladrede om at han tog sig en smøg på tarassen, ville han heller ikke sige når jeg begynder at drikke om ca. et år. Jeg sagde at det ville jeg, fordi at jeg syntes det er dumt af ham at ryge. Og at han burde at overholde de regler som mine forældre har lavet! han blev sur og gik vendte sig om og stak en cigarret i munden og kiggede vredt på mig! Nu har jeg så fortrudt, og jeg blev rigtig ked af det da han puttede cigarretten i munden på ham! Men jeg vil jo bare passe på ham, jeg vil ikke have han skal få dårlige lunger så tidligt! Håber i kan hjælpe. Julie

Svar:

Hej Julie..

Jeg kan godt forstå du helst ville have at din bror ikke røg og jeg kan godt høre, at du gerne vil gøre det bedste for ham. Men det er også klart, at det er en lidt svær situation at stå i, fordi du nu ved noget som du skal holde hemmeligt for dine forældre.

Jeg kommer til at tænke på to ting, måske kan du bruge noget af det.

1. Jeg synes ikke det er okay, at han ryger foran dig, når Jeres forældre har sagt han ikke må. Fordi så tvinger han dig næsten til at lyve over for dine forældre, fordi du skal holde det hemmeligt.

Søskende tillid mener jeg kun er noget som begge har det godt med, og det er det her ikke. Derfor synes jeg du skal sige til ham, at du ikke har lyst til at holde det hemmeligt. Så han må enten holde den aftale eller også kan du sige det til dine forældre. Det synes jeg ville være helt rimeligt og måske kunne det også hjælpe til at han ikke røg så meget, så på den måde kunne det hjælpe.

2. Det andet handler om det her med at du gerne vil passe på ham og at du tænker på hans lunger.

Du har ret i at det er farligt at ryge, men du skal også huske på at han er ældre end dig og at han tager sine egne beslutninger. Din mor og far har taget en snak med ham og det lyder til at de gør hvad de kan for at han skal stoppe igen.

Så det jeg vil sige er, at jeg kan godt forstå du gerne vil have at han stopper og det viser at du elsker din bror og det er jo dejligt. Men du kan ikke gøre så meget, fordi det er ikke dit ansvar. Det er hans eget og det er hans eget valg.

Jeg håber det her kunne hjælpe dig lidt..

Venlig hilsen

Erroll