Min bedste ven ..
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej.
Min bedste ven og jeg har haft det rigtig godt sammen.
Vi har virkelig haft et venskab som var bedre end normalt, jeg holder rigtig meget af ham, og han siger at han også holder utrolig meget af mig.
Men, så blev vi uvenner får ca. 3 uger siden.
For ca. 14 dage siden fik han så kæreste på. Jeg tror godt vi kan blive rigtig gode venner igen, men jeg har det svært ved at han har kæreste på. Han plejer at holde om mig, og jeg plejer at side på skødet af ham, og vi plejer at sove sammen (altså uden at lave noget)
Men nu er det ligesom, at hun har taget min plads.
Han har spurgt mig om jeg ikke vil med i byen, for han vil gerne have, at jeg lærer hende at kende, men jeg har ikke lyst. Hun har ikke gjort mig noget, men jeg tror ikke jeg kan klare det.
Hvad skal jeg gøre? Vil jo stadig gerne være venner med ham.
Hvordan kommer jeg evt. over min jalousi, for jeg bliver jalousi på hende?
Det skal lige siges, at hun går på min skole, så jeg ser hende rimelig tit. Men jeg har ikke sagt hej til hende.

Svar:
Kære pige 17 år.
Et godt venskab handler om ærlighed. Derfor prøv at tale med din ven om, hvordan du har det.
Jeg tror, at det kan hjælpe dig, hvis I taler om, hvad det kommer til at betyde for jeres venskab, at han har fået en kæreste.
Sig til ham, hvad det er, du er bange for vil ændre sig i jeres forhold.
Sammen kan I så finde ud af, hvad I kan gøre for at bevare jeres venskab, samtidig med at I begge kan have en kæreste.
Det kan være, at det faktisk er godt, at du lærer hende at kende. Det kan også være, at du skal aftale med din ven, at du kun ser ham alene, hvis det gør dig for ked af det at se ham med hende.
Jalousi kan være meget ubehageligt. Det er en følelse, der ofte bygger på forestillinger om, hvad der måske kan ske – ikke på, hvad der reelt sker.
Det er min erfaring, at det kan hjælpe at find ud af, hvad det er, du forestiller dig kan ske. Det kan ofte gøre det nemmere, at forholde sig til, hvis du gør det mere konkret og nemmere at gøre noget aktivt ved.
Så tal med din ven igen.
Hvis du har brug for flere råd til, hvordan du kommer videre og får talt med ham, så kan du logge ind på vores ChatRådgivningen og tale med en af rådgiverne.
De bedste ønsker
Loa