"Mikkel"
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hejsa.. Jeg håber du svare for det er rigtig svært for mig det her. Det hele
handler om min gamle ven som jeg her vil kalde "Mikkel". Vi havde ikke set
hinanden i rigtig lang tid, fordi han har boet et år i USA med hans mor, så
jeg glædede mig meget til at se ham igen. Lige efter jul mødtes vi så hjemme
hos ham, og vi snakkede meget og grinte, og alt var som da vi var små.
Indtil han spurgte om jeg ville komme sammen med ham. Jeg blev nødt til at
forklare ham at jeg ikke havde de samme følelser for ham, og at jeg så ham
som en rigtig god ven. Han tog det meget pænt lige der. Et par dage efter
var jeg igen henne hos ham, og vi havde det meget hyggeligt indtil han bad
mig gå med ned i kælderen for at hente noget som lå i en stor kasse
agtig-ting dernede. Da jeg ville tage viskestykket op som vi skulle hente
skubede han mig ned mellem kassen og vægen og holdt mig fast, selvom jeg
kæmpede imod og skreg at han skulle stoppe. Alligevel tog han min møgdom.
Nytårs aften, var jeg alene hjemme, fordi jeg var syg og han kom og igen
holdt han mig bare fast og klemte mig ned i gulvet og gjorder det igen, jeg
kæmpede næsten ikke imod, for jeg havde det vildt dårligt, men jeg bad ham
stoppe mange gange. Efter alt det sendte han mig en masse breve og ringede
tit mange gange om dagen. Den ene dag blev det bare alt for meget og jeg
meldte ham til politiet, siden har jeg heldigvis ikke hørt fra ham. Har
fortalt alt til min ene veninde, og det er jeg også rigtig glad for, men jeg
kan ikke fortælle til mine forældre og jeg har ikke nogen voksen jeg stoler
på. Hver gang jeg kommer til at tænke på det, bliver jeg vildt bange, kaster
op og føler at jeg gjorder det helt forkerte. Bare en veninde krammer mig
for jeg kvalme og for skyldføelse over at jeg meldte ham igen. Gjorder jeg
det rigtige? Hvorfor blev han ved? Hvorfor gjorder han det? Hvorfor får jeg
det sådan? Kommer jeg til at kunne glemme det? Hvis ikke hvordan kan jeg så
komme vidre? Vil jeg nogensinde kunne tage i mod kram, uden at få kvalme og
ende med at skubbe folk væk? Jeg håber virkelig du svare. Pige 14 år.

Svar:
Hej Pige 14 år.
Det er godt at du vælger at skrive til brevkassen igen, fordi det er en meget barsk oplevelse som du har haft. En oplevelse, som stadig påvirker dig meget i din dagligdag.
Jeg kan ikke svare dig på hvorfor han gjorde det. Det jeg kan fortælle dig er, at det var meget forkert af ham! Det havde han ingen ret til at gøre mod dig.
Jeg vil igen understrege, som i mit sidste svar se her, at du gjorde det rigtige ved at melde ”Mikkel” til politiet!
Du fortæller, at du gentagende gange bad ham stoppe, men at han ikke lyttede til dig. Da han ikke lyttede til dig, begik han overgreb. Han voldtog dig mod din vilje, og det er forbudt ifølge loven!
Du beskriver nu en skyldfølelse over at have meldt ham. Jeg tror, at en af grundene til at du oplever den skyldfølelse er fordi, at du lige nu er meget følelsesmæssigt forvirret. Forvirret fordi din rigtige gode ven gennem mange år, pludselig viste sig at være en helt anden. Du stolede på ham, men han misbrugte din tillid. Det kan følelsesmæssigt være meget svært at forstå, når en man har holdt af, ændrer sig på den måde og ender med at såre én.
Det er rigtig store spørgsmål som du går alene med. Jeg tror det er vigtigt, at du får snakket med en voksen om det. Det er vigtigt, at du får styr på, hvilke tanker og følelser du har i forhold til ”Mikkel”, så du bliver i stand til at skelne mellem de følelser du har for ham og den nærhed som du oplever hos dine veninder.
Du skriver at du ikke kan snakke med dine forældre om det, og at du ikke kender andre voksne som du kan snakke med.
Jeg kender ikke din baggrund for ikke at ville fortælle det til dine forældre, men jeg vil råde dig til at overveje det alligevel. Det kan være være en stor hjælp at være ærlig omkring det der er sket.
Der findes forskellige andre muligheder for at få hjælp.
Jeg vil igen opfordre dig til at logge på chatten. Her kan du chatte anonymt med en rådgiver. Det vil sige, at ingen ved, at det er dig som har været på chatten. Sammen med rådgiveren kan du chatte om, hvor du kan få hjælp, og om der skulle være en voksen i din omgangskreds, som kan hjælpe dig.
Jeg har hørt om andre, som har fået hjælp af lægen. Enten ved at gå til samtaler hos lægen selv, eller ved at lægen har henvist dem til en psykolog.
Jeg har fundet et link til dig. Det er til centret for voldtægtsofre. Her kan du læse lidt om, hvilke reaktioner der kan komme efter en voldtægt. På hjemmesiden kan du også læse om, hvordan de anbefaler at du får hjælp.
http://www.voldtaegt.dk/psychicalreactions.php
Det er vigtigt at du får hjælp til at få det bedre.
De varmeste tanker
Marianne