Mest Ondt
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Cyberhus Jeg har et lille dilemma, det er sådan at jeg har en veninde som jeg godt kan lide men det har jeg ikke sagt til hende men problemet ligger at når vi skal være sammen eller når vi aftaler at være sammen så tager hun altid hendes veninder med eller en bøsse ven som hun er venner med det er ikke noget problem det har jeg også sagt til hende men jeg vil også gerne være sammen med hende alene det kan hun også forstå men hun gøre det næsten hver gang og det irritere mig faktisk det kan hun også se, vi diskuttere også meget og det er træls for os begge to men alle folk diskuttere jo men hun mener at jeg snakker grimt til hende, bare jeg siger de mindste ting mener hun jeg snakker grimt til hende, hvad kan jeg gøre bedre?

Svar:
Kære Du
Når man godt kan lide et andet menneske og man måske endda er forelsket, kan det både være en helt fantastisk følelse eller det kan ligge sig som en tåge over ens hverdag og betyde at man bliver trist, mere irretabel og skifter mellem at vær sur og være vild med personen. Det bliver især svært at håndtere en forelskelse hvis man ikke får snakket højt om de følelser man har og de ikke får lov til at komme ud på den ene eller anden måde. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det er sådan du har. Det er bestemt ikke en nem situation at stå i og derfor synes jeg også, at det rigtig godt at du skriver her til for at fortælle om de tanker og følelser du har.
Det lyder ikke som om du er i tvivl om hvad du føler for din veninde, men som du skriver vil du gerne være mere alene med hende og ikke diskutere så meget med hende. Jeg tænker at en af grundende til at i diskuterer meget er, at du ikke har fået fortalt hende hvad du føler og dermed går med en masse indebrændte tanker og følelser, som gør, at du både er vild med hende men, at du også synes hun er irriterende. Det er helt normalt at have det sådan. Som jeg også startede med at skrive får man ofte meget blandede følelser for den man er vild med, hvis man ikke får afklaret om hun føler det samme og dermed også hvilket forhold i har og skal have.
Det er rigtig svært at få fortalt den man har følelser for, hvordan man har det og hvilke følelser man har for personen. Jeg synes dog, at dette er det eneste rigtige at gøre i dit tilfælde og det vil derfor være mit råd at du finder et godt tidspunkt hvor i er alene og i kan snakke uforstyrret. Jeg kan godt forstå, at du nogen gange gerne vil være alene med hende og det synes jeg også du skal snakke med hende om. Jeg synes du skal sige til hende at du gerne vil snakke med hende og at det er vigtigt for dig at det bliver jer alene og at i har god tid. Når i så mødes, kan du fortælle hende at du synes hun er rigtig sød og at du føler hun er mere end en ven for dig. Du kan også fortælle hende at grunden til at du bliver irriteret på hende nogle gange, er fordi du gerne vil se hende alene fordi du nyder at være sammen med hende og hyggen uden der er nogle andre. Jeg synes det er vigtigt, at der ikke bliver sagt noget surt imellem jer hvis det kan undgåes. Så når du fortæller hende om det som du ikke er så glad for, kan du sige at det kun er fordi du holder så meget af hende, at du bliver frustreret.
Du kan også skrive et brev til hende, hvor du forklare de ting som du har skrevet her ind med og skriver, at du gerne vil snakke med hende. Det kan være en god måde at få det sagt på og så har hun også tid til at tænke over hvordan hun har det. Det er bestemt ikke nemt at skulle sige sådan noget og du risikerer selvfølgelig at hun ikke er interesseret. Men den risiko er du nødt til at løbe, for det kan også være at hun har det ligesom dig og det er den eneste måde at finde ud af det på. Det er også den eneste måde at få rettet op på jeres forhold, så i kan ses alene og ikke diskuterer så meget.
Jeg ønsker dig held og lykke med det.
Venlig hilsen Katrine