Menstruation og bryster...
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej... Jeg er en pige på 13 år der har et par spørgsmål. Jeg har haft menstruation i ca. 3-4 måneder. Får ca. 5 dage siden skulle den have været her igen.. På det sidste har jeg ikke villet spise noget, fordi jeg syntes jeg var for tyk. Det er ikke et problem længere. Jeg spiser normalt igen, men kan det have noget med det at gøre ?? Mine bryster er bare alt alt for små efter min mening !!! Hva kan jeg gøre for de bliver større ?? Er virkelig træt af at mine veninder går og blærer sig med de har flotte, store bryster... Håber i kan hjælpe mig lidt (;

Svar:
Kære pige, 13 år.
Tak for din mail. Jeg forstår godt din frustration overfor dine veninder, der har mere udviklede bryster end du. Du spørger hvad du kan gøre for at få større bryster.
Jeg tror ikke, at der er meget andet at gøre end at vente. Det er meget forskelligt hvordan og i hvilket tempo unge udvikler sig. Nogen får tidligt bryster, mens andre får det senere. Du er 13 år og kan nå at indhente de andre.
Du skal også vide, at alle er forskellige og det gælder også bryster. Nogen har store bryster, andre har små. Og det bliver man nød til at acceptere, selvom man en gang imellem godt kunne tænke sig at se ud på en anden måde.
Det er godt og dejligt at du nu spiser normalt igen, og ikke lader dit problem overskygge det daglige liv med kammerater og gode oplevelser.
Jeg vil foreslå dig at snakke med din mor, og fortælle hende hvad du går rundt og tænker på. Det kan være rart at dele sine tanker med en voksen som vil lytte og støtte dig.
Jeg ønsker dig held og lykke og tålmodighed. Venlig hilsen Anne-Marie.