Menstruation 2
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej igen. Har lige et andet spørgsmål - virker menstruation på samme måde som udflåd? Altså er det også lidt klistret eller bløder det bare som når man får et sår?

Svar:
Hej med dig
Menstruationsblod består af en del af livmorens slimhinde og blod fra livmoren. Livmoren sidder i pigers/kvinders underliv. Grunden til at man får menstruation, er fordi at man er kommet i den alder, hvor din krop er i stand til at blive gravid. Menstruationen begynder, fordi din livmoder har luret, at der i sidste cyklus ikke blev befrugtet noget æg (du blev ikke gravid). Slimhinden, der blev opbygget inde i livmoderen i tilfælde af, at et befrugtet æg (graviditet) skulle have noget at sætte sig fast i, nedbrydes. Under nedbrydelsen brister en masse små blodkar, og det er dét blod samt væv fra den nedbrudte slimhinde, som kommer ud af skeden som menstruation. Farven på blodet kan skifte fra rødt til mørkebrunt og kan også have 'klumper' i. Nogle gange bløder man meget – andre gange bløder man kun lidt.
Det er helt normalt.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Venlig Hilsen
Signe