Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Jeg er 13 år og har ikke fået menstruation endnu

Min mor sagde at hun fik det da hun var 12.

Min mor har en tvillingesøster og hun har ikke fået det og hun er 38

så jeg er lidt bange for at jeg har arvet det fra min moster at jeg ikke får det:(

Så mit spørgesmål er om sådan noget er arveligt?

Kh: Mig<3

Svar:

Hej

Jeg kan godt forstå dine bekymringer omkring din menstruation, men jeg tror ikke, du skal være bange for, at du ikke får det. Så vidt jeg ved, kan alderen for hvornår man får sin menstruation godt være nogenlunde den samme, som den alder ens mor havde, da hun fik sin menstruation. Men jeg tror ikke, du kan sammenligne dig selv med din moster på det punkt.

I Danmark er gennemsnitsalderen for at få menstruation 13 år, og piger får det typisk, når de er mellem 10 og 15 år. Men der er nogle ting, som godt kan gøre, at menstruationen kommer lidt senere. Det kan for eksempel være, hvis man er stresset, vejer for lidt, spiser forkert eller dyrker rigtig meget motion. Men så længe, du ikke er ældre, tror jeg ikke, du har noget at være bekymret over. Din menstruation skal nok komme, når din krop er klar til det.

Venlig hilsen Ditte