Meningen med livet
brevkassespørgsmål af
Amanda
16 år
Hej.
Jeg er en pige på 16 år, som udadtil virker velfungerende. Jeg er god til at opretholde min facade, og lade som om, at alt er helt okay.
Men inderst inde har jeg det meget, meget skidt. I nogle perioder låser jeg mig inde på mit værelse, isolerer mig, bliver introvert og får det meget ubehageligt. Jeg bliver enormt filosofisk, og grubler over livet og dets mening. Desværre er det bare ikke lykkedes mig at finde den... Jeg synes livet virker uoverskueligt, og som noget, der bare skal overstås. Derfor er jeg begyndt at overveje selvmord - og det skræmmer mig, at jeg overhoved kan overveje det, men lige nu virker det som den eneste udvej.
HVAD er der galt med mig? Og vil jeg nogensinde blive hel igen?

Svar:
Kære du,
Hvor er det godt du skriver ind, nu du sidder med store og svære tanker om livet. Det er ikke nemt at sidde alene med tunge spørgsmål og tanker, da man sjældent selv kan finde svar og derfor kan det hele komme til at synes uoverskueligt og umuligt. Derfor er det rigtig sejt gået af dig, at du har turde åbne op for dine inderste tanker og dele dem i dit brev. Det kræver nemlig meget mod og styrke at skulle snakke om det der gør ondt indeni! Jeg håber du kan bruge mit svar, selvom jeg nok desværre ikke kan give dig et svar på meningen med livet. Jeg håber, at jeg kan give dig noget andet, som kan hjælpe dig så du kan komme videre og få det bedre!
For det første vil jeg gerne sige til dig, at du er langt fra den eneste der sidder med svære tanker og prøver at opretholde en facade om at alt er okay. Det fortæller jeg dig, fordi det kan hjælpe at vide, at man ikke er alene. Derfor kan jeg også fortælle dig, at det er muligt at få det bedre og komme på mere positive tanker, da jeg har snakket med mange andre unge, som dig, der sidder med svære tanker og mange spørgsmål, som har fået det bedre. Det kan også lykkes for dig. Selvom det måske virker uoverskueligt lige nu, så håber jeg du vil tro på mig når jeg siger, at det kan forandre sig og blive bedre! Jeg ved godt, at det kræver kræfter og overskud at skulle holde en facade oppe overfor alle andre og det kan virkelig tære på én at skulle virke til at alt er okay, selvom det langt fra er okay. Nogle gange kan det endda gøre det svært at komme hjem og være sig selv, fordi facaden så pludselig krakelerer og man får det endnu være, fordi man nu både har det svært og er udmattet af at skulle lade som om overfor alle andre. Jeg kan godt forstå hvis du også har det sådan. Det er helt normalt at man kan få et behov for at holde en facade, fordi alternativet er svært og hårdt - nemlig at skulle være ærlig og åben overfor andre omkring det som gør ondt og er svært. Jeg ved godt at det heller ikke er nemt, men nogle gange kan det være nødvendigt at gøre det selvom det er svært, så man kan få luftet ud i sine tanker og gøre plads til bedre og mere positive tanker.
Nogle gange kan det hjælpe at se svære og tunge tanker som en slags tåge. En tyk grå tåge, som skjuler alle de andre gode, positive tanker, en tåge, som skjuler alle de andre muligheder og svar, der strider imod de svære og negative muligheder og tanker. Selvom det blot er et billede på det, så kan det nogle gange være godt at se det på den måde, så man bliver klar over at der er andet end blot det negative, men at man bliver nødt til at komme af med nogle af de negative tanker for at få øje på det andet. Jeg håber det giver mening for dig!
I forhold til dine selvmordstanker, så kan jeg sagtens forstå du synes det er skræmmende, at sådan nogle tanker kan dukke op i hovedet på dig. Det er faktisk desværre ret normalt at opleve at have selvmordstanker. Det betyder IKKE, at det ikke er noget man skal tage seriøst. Det skal man altid! Jeg skriver det fordi jeg igen tænker det kan være rart at vide at der ikke er noget galt med dig. Der kan være mange grunde til at have selvmordstanker, og hvis alt synes meningsløst og umuligt, så kan de dukke op. Selvmordstanker kan dog, som sagt, gøre det rigtig svært at se andre muligheder, hvilket gør det rigtig svært at få det bedre! Du skriver, at lige nu ser du ingen andre muligheder, men jeg håber at mit svar gør, at du vil prøve at få øje på andre muligheder, måske med hjælp fra andre.
For at slå det fast en gang for alle: Der er intet galt med dig. Du er i en svær periode lige nu, som kommer til at kræve nogle kræfter og tid at komme ud af, men det ER MULIGT at få det bedre og blive glad igen. Jeg er derfor helt sikker på at du kan blive hel igen og finde mening med dit liv og i de ting du gør.
Jeg vil komme med nogle bud på hvordan du kan få det bedre. Jeg håber du kan bruge nogle af dem!
1)
For det første er det afgørende, at du får fundet modet til at få snakket med en anden/andre om hvordan du i virkeligheden har det. Det behøver slet ikke være alle du kender, der skal vide det, men mindst 1 og gerne flere. Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at få sagt det højt, fordi det er noget som gør ondt og som måske endda skræmmer en selv - noget man ikke helt selv forstår endnu. Måske er det sådan du har det? Jeg synes ikke man behøver vide alting før man snakker med andre om det, fordi jeg tror det kan være svært at se ting udefra, fordi man selv er så "fanget" midt i det. Derfor kan det virkelig hjælpe at snakke med nogen/nogle som kan se det fra et andet perspektiv, en som kan lytte og trøste og være der for dig. Nogle gange bliver man nødt til at dele vægten man bærer på sine skuldre med en anden/andre, fordi den ganske enkelt er blevet for tung selv at bære. Det er ikke det samme som at man er svag - tværtimod! - man er et stærkt menneske hvis man kan bede om hjælp når man har brug for den!
Når jeg skriver, at det ikke behøver at være alle du fortæller det til, så er det fordi jeg sagtens kan forstå du også kan have brug for at få et frirum fra de svære tanker og dermed en pause, hvor fokus ikke er på at du har det svært lige nu. Det synes jeg der skal være plads til!
Hvis du synes det er for svært at skulle snakke om det ansigt til ansigt med en, kan det måske være muligt at skrive dine tanker ned i et brev til den du vil fortælle det til? Nogle synes det kan være nemmere at få sig formuleret og få det fortalt hvis man gør det gennem skrift. Du skal vide, at du også altid er velkommen til at skrive til os hvordan du har det. Vi sidder klar til at lytte og hjæpe dig så godt som vi kan, med de ting som fylder hos dig! Hvis det er noget du kunne tænke dig, så finder du chatten her.
Jeg håber at du vil overveje dette, for jeg tror på, at det kan hjælpe dig til at få det bedre!
2)
For det andet så skriver du, at livet mest af alt føles som noget der skal overstås lige nu. Det synes jeg er rigtig ærgerligt. Jeg tror, at du vil føle større indhold i dit liv, hvis du finder ting at lave som gør dig glad og som føles som om der er et formål med dem. Det behøver ikke være store ting, for indhold og formål kan også findes i de små ting.
Det kan fx. være at læse gode bøger, måske nogle som beskæftiger sig med det at være ung, eller måske filosofiske bøger om livet. Måske sådanne bøger ville kunne give dig andre refleksioner, som kunke give mening for dig?
Det kunne også være at tilmelde sig noget som du holder af? Fx. kor/musik, en sport, et sprogkursus, et madladvningshold eller noget andet, som du holder af at lave. På den måde kan du møde nogle som deler din interesse og som du måske føler du nemmere kan være dig selv sammen med?
Det kunne også være du ville lære dig selv noget, du altid gerne har ville være bedre til? At sætte sig selv en udfordring og det at øve sig på noget eller det at skulle opnå et mål man har sat sig, kan være en rigtig god måde at føle indhold, formål og mening med livet på.
3)
For det tredje kunne det måske være en mulighed, at chatte med en præst? Mange kan synes det kun er noget for gamle mennesker eller måske tænker du, at det slet ikke handler om religion, men uanset om det handler om religion, så er en præst vant til snakke med andre om de store, filosofiske spørgsmål som man kan have om og i livet. Det kan måske være rart at snakke med en som man kan være filosofisk sammen med og som er vant til at snakke med andre om de svære spørgsmål i livet? Hvis det er noget du kunne tænke dig, så kan du læse mere her. Det er helt gratis og anonymt.
4)
For det fjerde synes jeg du skal vide, at man nogle gange kan have gavn af at snakke med professionelle, udover at snakke med veninder/venner og familie. Når jeg skriver professionelle så tænker jeg særligt din egen læge, en psykolog/skolespsykolog, en sundhedsplejerske eller måske en lærer, som du er tryg ved. Som jeg også skrev ved punkt 1, så kan det hjælpe at snakke med andre om de ting, som man har svært ved og som gør ondt, men nogle gange kan det være nødvendigt også at lade professionelle hjælpe en med at komme ovenpå. Man har altid mulighed for at tage en snak med sin læge, hvis man tænker det måske kan være rart at han/hun ved hvordan man har det. Din læge ville også kunne henvise dig videre hvis han/hun tænker at det er nødvendigt.
Jeg vil ønske dig alt det bedste, og jeg håber du kan bruge noget at det jeg har skrevet i mit svar til dig!
De bedste hilsner,
Astrid