Meget rød
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Er en pige på 15 år. Det her spørgsmål er måske ikke lige din tid vær.. Og måske er det forsvundet når du har svaret på det.. Men altså har været udenfor hele dagen idag. Jeg regnede ikke med at det ville blive så varmt, så tog ikke solcreme på. Og nu er jeg rød over det hele. Så ville høre hvor lang tid det egentlig tager det at forsvinde? For det er jo lige op til sommerferien, og havde altså regnet med at jeg gerne ville være brun, det kan jeg jo ikke hvis jeg bare er rød. Undskyld hvis spørgsmålet virker lidt desperat.

Svar:
Hej Pige 15 år,
Der er ingen grund til bekymring. Du er blevet solskoldet fordi du har været i solen lidt for længe, og nu er din hud blevet rød. Det tager alt fra et par dage til en enkelt uge inden det forsvinder helt. Hvis din hud begynder at skalle af i flager, så ved du at det næsten er overstået. Du bør passe på med at få mere sol indtil det er væk, da det ellers vil tage længere tid at forsvinde. Det kan hjælpe at tage et koldt bad, eller smøre din hud med after-sun lotion, som kan købes i matas og på apoteket. Du er klar til at tage mere sol og blive brun om en lille uges tid, men start stille og roligt ud, og husk solcremen, så bliver du ikke bliver skoldet næste gang :)
Håber du kunne bruge svaret, og at du nyder sommeren. Du skal være velkommen til at skrive ind hvis du vil vide mere, eller har flere spørgsmål.
Med venlig hilsen, Torben