For meget KØD!
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Her igår der spiste jeg alt for meget kød, og tog 2 kilo på, min resterende vægt er 65 kg, så er en ret kraftig dreng. Jeg elsker kød, og hver gang jeg får det så spiser jeg 3-4 gange normalt så meget kød. Min storebror er 16 år og vejer 60 kilo og han er meget tynd. Hvorfor er jeg så overvægtigD:. I min klasse kalder de mig KødflæskD: Hvad skal jeg gøreD:

Svar:
Hej med dig.
Det er rigtig godt, at du skriver til brevkassen, for det er vigtigt, at du får hjælp til at få stoppet din klasse i at kalde dig øgenavne.
Der kan være forskellige grunde til, at man bliver overvægtig. I nogle familier er tendensen til overvægt arveligt, i andre tilfælde kan overvægt skyldes dårlige spisevaner. Men det kan også handle om trøstespisning. Ved trøstespisningen handler det om, at man har noget som man er ked af. Noget man måske ikke helt ved hvad er, eller ikke ved hvad man skal gøre ved. Og så kan det for nogle mennesker betyde, at de begynder at spise mere, fordi de oplever en kortvarig trøst når de spiser mad. Desværre kan det også betyde, at de bliver overvægtige, og derfor bliver endnu mere ked af det.
Tror du måske, at der er noget som du er ked af?
Uanset hvad det er, som gør at du spiser for meget, så er det vigtigt, at du prøver at snakke med en voksen om, hvordan du har det. Så du kan få hjælp til at ændre dine spisevaner. Har du prøvet at snakke med dine forældre om det? Eller måske en lærer eller sundhedsplejersken på skolen? Det er vigtigt, at du får hjælp til at forstå, hvorfor du spiser for meget, og råd om hvordan du istedet for bør spise.
Jeg vil give dig 3 råd, som jeg håber kan hjælpe dig:
1. Snak med en voksen: Du skal enten fortælle dine forældre eller en lærer om, hvordan du har det. Og at de kalder dig kødflæsk i klassen, for det skal stoppes nu! Det er ikke okay, at de kalder dig øgenavne i klassen, og det skal din lærer sørger for stoppper.
2. Få hjælp til at ændre dine kostvaner: Du skal snakke med dine forældre, en lærer eller sundhedsplejersken om, hvordan du kan ændre dine spisevaner. Det vil være rigtig godt, hvis I kunne få en snak om, hvor meget mad og hvilken slags mad en dreng på 13 faktisk har brug for at spise.
3. Spis langsom: Du fortæller,at du er så vild med kød, at du spiser rigtig meget, når det er på bordet. Det du kan gøre er, at øse det op på tallerknen som du har besluttet dig for at spise. Og prøv så at spise langsomt og nyde din mad. Det vil sige tage en mundfuld og læg så gaflen fra dig, mens du tygger. Herefter tager du en ny mundfuld og lægger gaflen igen. På den måde bliver du tvunget til at spise langsommere og smage mere på kødet. Jeg har hørt, at der nogle mennesker, som synes at det virker. Og de har på den måde lært at nyde maden som de elsker, uden at spise alt for store mængder af det.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af min råd. Hvis du har flere spørgsmål eller brug for andre råd, er du velkommen til at kigge forbi chatrådgivningen her i Cyberhus. Den er åben mandag til torsdag kl. 14-19.
Mange hilsner
Marianne