mave smerter
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej.
her på det sidste er jeg begyndt at have meget ondt i maven og begyndt at have meget luft i maven.
men det der er mest underligt er, at her den anden dag hvor jeg lå i min seng (på ryggen) boblede min mave, jeg syntes det føltes underligt så jeg kiggede selvfølgelig på den og så at den bevægede som om jeg var gravid og havde en baby der sparkede mig ( atlså den poppede op det ene sted)
og mange af dagene har jeg så ondt i maven at jeg ikke kan stå op, gå eller sidde ned. det gør ondt i mit underliv ( der ved buksekanten) men det er ikke meno smerter for det kommer mange gange i måneden, det gør sindssygt ondt, jeg aner ikke hvad det og det skræmmer mig, jeg har prøvet at snakke med min om de her to ting men hun kaster det bare hen i vejret og siger at det nok går over og at jeg bare er en af de mennesker der tit har ondt.
men det her er en helt anden form for at have ondt og det at min mave popper op som om en baby sparker mig, er vildt skræmmende.
jeg træner og jeg spiser sundt og har gjort det i meget lang tid nu men min mave bliver ved med at vokse.
( kan umuligt være gravid når jeg aldrig har haft sex)
så hvad tror i det kan være?
hvad er tegnene på en bendelorm for jeg er så bange for at det er sådan en.
mange tak for hjælpen på forhånd :)
hilsen den bekymrede

Svar:
Hej med dig
Du har på det seneste haft meget ondt i maven og meget luft. Der er episoder, hvor din mave bobler, som om der er noget, som sparker indefra. Du spiser sundt og træner, men alligevel vokser maven  - og du har ikke haft sex endnu.
Jeg vil forsøge at svare dig, så godt jeg kan. Jeg tror heller ikke, at du er gravid, når du ikke har været sexuelt aktiv endnu. Jeg tror, at når du mærker, at det bobler eller sparker indefra skyldes det luft i tarmene eller tarmens naturlige bevægelser. Det er ganske ufarligt.
Det er svært for mig at give et sikkert svar på, hvad jeg tror, det kan være. Derfor vil jeg anbefale dig at bestille en tid ved din læge, hvor du kan få det undersøgt nærmere. Du bør overveje, om ikke du vil have din mor eller far skal med, eller om du helst vil afsted alene. Din læge vil stille dig nogle flere spørgsmål for at uddybe den fine beskrivelse, du har givet mig her. Der vil blive spurgt til hvor smerterne sidder i maven, og om de stråler nogen steder hen? Hvor lang tid varer de? Hvornår kommer smerterne? Og er der direkte noget, du selv har bemærket som udløser/lindrer smerterne? Hvordan har din vandladning, afføring og menstruation været på det seneste? Har du tabt dig i vægt? Lægen kan også finde på at spørge til, hvordan du har det i hverdagen, og om du kunne være gravid. Herefter vil du blive undersøgt, hvor lægen mærker og lytter på maven - og måske mærker dig i endetarmen. Det sidste med endetarmsundersøgelsen er en af de grænseoverskridende undersøgelser for dig, men husk at lægen er vant til dette som en naturlig og professionel del af dagligdagen og det vil kun blive gjort, hvis det er nødvendigt for at hjælpe dig med at blive klogere på dine mavesmerter. Udfra disse undersøgelser og overvejelser vil lægen planlægge, hvordan og om, der skal udføres yderligere undersøgelser.
Du spørger til bændelorm, som er ret sjældent. Det er kun noget, man kan få, hvis man har spist råt kød eller kød, der ikke tilberedt ordentligt. Bændelormen giver sjældent symptomer fra maven, så det er næppe bændelorm, du har. Jeg synes ikke, at du skal bekymre dig mere om bændelorm, hvis du ikke har haft orm i din afføring.
Hvis jeg skulle komme med et bud (udfra det du skriver) på, hvad det kunne være som giver dig mavesmerter, vil jeg gætte på enten forstoppelse eller en fødevareallergi. Begge dele kan let behandles. Mit bud er ikke så sikkert og mit råd er, at du bestiller tid hos din læge og bliver undersøgt nærmere.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til at blive klogere på mavesmerterne.
Mvh. Jens