mave= selvtillidsdræber...
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej Cyberhus 1) jeg er 16 år, jeg er meget slank og det har jeg alle dage været men jeg har sådan en lille grim oppustet mave, hver gang jeg kigger mig i spejlet føler jeg mig fed, egenligt ved jeg jo godt selv at jeg ikke er fed, men at det er fordi den er oppustet, men når jeg tager trøje på ser jeg fed ud, så jeg bliver nød til at gå og trække maven ind HELE dagen hvilket jeg ikke synes er specielt fedt.' kunne i give mig et svar på hvordan man kan komme af med den? 2) mit andet problem er, at jeg har en mærkelig udstående navle som jeg virkelig virkelig hader, det er også grundet den at jeg bliver nød til at gå og trække maven ind hele dagen, for man kan se navlen bule ud igennem trøjen.. jeg har det ikke særlig fedt med at vise mig nøgen overfor min kæreste på grund af min navle, og den er virkelig en selvtillidsdræber, jeg har ikke lyst til at gå med nogen på stranden eller noget i den stil hvor folk kan se den, mit spørgsmål er: kan man få den opereret ind inden man bliver 18? og kan man få den opereret gratis? eller skal det koste et halvt palads? :O 3) ændrer maven sig når man er i puberteten? altså bliver den lidt længere og slankere? for jeg synes min mave ligner et barns mave i forhold til alle mine veninders. håber virkelig i svarer tilbage.

Svar:
Hejsa
Jeg synes det nogle rigtig gode og vigtige spørgsmål du stiller - specielt fordi jeg tror at rigtig mange piger tænker på hvordan deres krop ser ud. For nogle drejer det sig, som for dig, om maven og for andre er det andre kropsdele som er "i vejen" og altså ikke ser ud som man ønsker sig.
Det kan være svært og en stor belastning at have det så svært med sin krop, så jeg vil sige gudskelov, at du stiller dine spørgsmål her og søger efter svar, i stedet for at brænde inde med det og måske lide i stilhed - for det skal du i hvert fald  ikke.
For at svare på dine spørgsmål, er jeg nødt til at se det fra lidt forskellige vinkler, for jeg har jo ikke set dig. Du kan nok selv tage stilling til, hvad du tror passer på dig.
Hvis vi starter med den oppustede mave, så kan der selvfølgelig være flere årsåger til at den er oppustet, eller føles sådan. Lad os forestille os at det er luft (gas/prutter) som puster maven op, så kan det jo have noget med din fordøjelse og kost at gøre og det kan der bestemt gøres noget ved. Det kan være kostvejledning eller et præparat du kan få. Hvis du har en fornemmelse af at du har meget luft i maven, så synes jeg absolut at du skal tale med din læge om det. Hvis du synes det er svært at tale med lægen om det, så overvej om der er en voksen du har tillid til og som du kan fortælle om problemet. Nu ved jeg jo ikke hvordan dit forhold er til din mor, men ellers kan det være en anden voksen som du stoler på og som du ved vil tage dig alvorligt.
Der er jo også den mulighed at din mave føles oppustet som led i din menstruations cyklus. Nogle begynder også først at menstruere senere og skulle du ikke være begyndt, så er det måske en optakt til det. Under alle omstændigheder, så er det en helt almindelig del af en menstruations cyklus at maven er "ballonagtig" og lidt stor i en periode hver måned. Det kender alle voksne kvinder til, hvor irriterende det end kan være - tøjet strammer og man kan føle sig fed. Sådan er det!. Er man så meget slank, som du fortæller at du er, så ses det tydeligere fordi der ikke er en masse fedt på maven som "ballonen" kan skjule sig bag.
Så kommer vi til den udstående navle. Den skal du også præsentere lægen for. Evt først en sød voksen hvis det kan gøre det nemmere. Hvis du har en navle som lægen også synes ser lidt sjov ud, så kan din læge henvise dig til en gratis operation.
Jeg vil også nævne noget andet for dig - og måske hænger det slet ikke sådan sammen hos dig, MEN - i din aldersgruppe sker der (desværre) også meget tit det, at man kan komme til at fokusere så meget på en kropsdel man ikke bryder sig om, at det helt tager fokus fra alle de gode ting der er ved kroppen.
Denne kropsdel begynder så at fylde mere og mere og til sidst styrer det dagligdagen, som når du for eksempel trækker maven ind hele dagen. Det er absolut en stor belastning at leve med og du kommer til at hade denne kropsdel, som jeg også læser er et ord du bruger. Du bliver så hæmmet af det, at du ikke føler du kan vise dig for andre, ikke en gang din kæreste.  Det skal du absolut ikke finde dig i. Du har ret til at leve frit og kunne fokusere på de gode ting i dit liv.
Vejen frem er at gøre som du har gjort nu ved at skrive herind i brevkassen - dvs du skal dele dine tanker med en voksen du stoler på og så tager du/I kontakt til lægen og får afklaret hvordan du bedst kan hjælpes - for det har du i hvert fald fortjent !
Til sidst vil jeg sige at du er bestemt ikke alene om at have det svært med din krop, og som du selv nævner så er puberteten en tid hvor kroppen gennemgår rigtig mange forandringer - og det skal den også for det er en del af at blive voksen. - Men det kan sagtens være rigtig svært og derfor er det så vigtigt at tage sig selv alvorligt og søge hjælp, når man mærker at  nogle tanker eller en adfærd er ved at tage overhånd.
Du må også meget gerne bruge chatrådgivningen her på siden som har åben fra 14.00 til 19.00 hvis du har brug for mere hjælp til hvordan du kommer videre.
Kærlige hilsner
Denise