Mareridt
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Jeg har mareridt om natten. Det startede med st det kun var en gang om ugen, men nu er det næsten hverdag. Mareridtene handler alle om noget forskelligt, men har alle hovedetrækkende med at nogle jeg kender dør. Nogle af mareridtende er virkelig slemme, og jeg får ikke sovet meget om natten. Jeg er simpelthen bange for at falde i søvn om aftnen. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, forDI jeg rigtig bange for det.

Svar:
Kære du,
Det er så ubehageligt at have mareridt og jeg kan sagtens forstå du bliver bange. Mareridt kan være rigtig uhyggelige fordi de virker så livagtige mens man har dem og den følelse kan sidde i kroppen hele dagen hvis det har været rigtig slemt. Det lyder også til at de er virkelig slemme. Det er ikke rart at have mareridt om at nogle man kender dør. Det er helt naturligt, at du kan blive bange for at falde i søvn om aftenen fordi du er bange for at dine mareridt skal komme igen. Når man oplever noget ubehageligt, så gør man jo hvad man kan for at undgå det.
Du skriver i dit brev, at de er blevet mere hyppige, og at du næsten har dem hver nat. Det lyder til, at du kunne have brug for at snakke med nogle om dem. Det er derfor rigtig godt, at du har skrevet herind! Nogle gange sker der det, at når man får sat ord på det der gør en bange, så forsvinder lidt at ens angst, og man får plads til nogle andre, og bedre, tanker. Måske har du en god veninde du kan snakke med eller måske dine forældre? En af grundende til at det også kan være godt at få snakket med nogle om dem, er, at der faktisk godt kan ligge noget under ens mareridt. Med det mener jeg, at i nogle perioder kan man have flere mareridt, fordi man er presset eller ked af det i den periode. Du skriver ikke så meget i dit brev om hvordan du har det ud over dine mareridt, og det er slet ikke sikkert at der er noget andet, men alligevel kan det være godt at få snakket med nogle om dem. Hvis ikke du har mod på at snakke med dine veninder/venner eller dine forældre om det, så er du altid velkommen til at logge på vores 1-1chat og snakke med en af vores dygtige rådgivere om det. Det kan nogle gange være rart at snakke med en man slet ikke kender i forvejen.
I forhold til at du ikke tør falde i søvn om aftenen, tænkte jeg på om du kunne sørge for at du var rigtig afslappet inden du skal sove og forsøge ikke at tænke for meget på at du er bange. Der er forskellige ting man kan gøre. Fx. synes mange det er dejligt afslappende at høre noget stille og roligt musik inden man skal sove. Du kan også prøve at læse en sjov bog eller se en hyggelig film (sørg for at de ikke handler om noget som helst uhyggeligt eller sørgeligt). På den måde kan man få tvunget tankerne over på noget helt andet og det kan nogle gange hjælpe en til at sove bedre.
Der er også nogle der har det man kalder en drømmefanger hængende ved siden af sengen, eller i hvert fald i nærheden af den. Nogle synes ikke det virker, men for andre virker det rigtig godt. Du kan prøve at google det hvis du er interesseret. Man kan faktisk godt lave dem selv, hvis man er lidt kreativ. Drømmefangere fanger alt det onde der er i luften (som det også ligger i navnet), herunder ens onde drømme og mareridt , så de onde drømme ikke får lov at fylde mere. De blev oprindeligt brugt af indianerne, men nu er der mange der bruger dem. Og så er de ovenikøbet rigtig flotte at have hængende som dekoration.
Jeg håber du kan bruge mit svar og at du kommer til at sove meget bedre uden mareridt!
De bedste hilsner,
Astrid