Mangler selvtillid
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej
jeg ved ikkeom det er det rigtige sted jeg skriver...
men i hvertfald; jeg magler virkelig selvtillid. Jeg har det ikke specielt godt med mig selv og jeg synes ikke selv at jeg kan finde ud af noget.
Jeg føler mig tit værdiløs og usynlig og det går mig meget på. Hver gang vi skal læse noget op på tysk eller engelsk og faktisk også dansk
kan jeg føle mig lidt svimmel og få det varmt/koldt. For jeg er ret dårlig til engelsk og tysk (udtale) hvis jeg f. Eks. laver en fejl i skolen bliver jeg
meget mere genert end jeg plejer og jeg tror også at jeg bliver rød i hovedet. Jeg er tit trist i skolen, jeg viser det bare ikke. Nogle gange kan jeg
finde på at høre "glem mig" (sara west) for at blive ked af det og det synes jeg at jeg fortjener. Jeg synes også kun jeg fortjener at være ked af det
eller noget andet skidt
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få selvtillid! Hvis jeg overhovedet kan gøre noget?!

Svar:
Hej med dig,
Jeg synes du er rigtig sej at du skriver ind med dine tanker omkring din selvtillid. Det er slet ikke rart at føle sig værdiløs og usynlig. Det lyder til, at der er mange negative tanker, følelser og kropslige reaktioner, som gør det rigtig svært at være dig! Alle mennesker har et behov for at føle sig set og hørt, så når man ikke bliver det, så vil man få det dårligt og blive ked af det, som du også beskriver. Du skriver i dit brev, at du ikke har det specielt godt med dig selv og at du ikke synes du kan finde ud af noget. Når man har mange negative tanker om sig selv, så har man også en tendens til at se de ting, der bekræfter en i de hypoteser. Hvad mener jeg med det? Med det mener jeg, at når du går rundt og tænker at du ikke dur til noget, så vil du næsten udelukkende lægge mærke til de ting i livet, som bekræfter den tanke, fx. at du laver en fejl i skolen. Sådan er det for alle mennesker, der er bare nogle mennesker som i højere grad har positive tanker om sig selv og derfor også lægger mærke til de positive ting, der sker.
Du skriver også at du kan finde på at høre trist musik for at blive ked af det. Det er faktisk helt normalt. Det kan lyde underligt, men det er faktisk helt normalt at man hører musik eller ser film eller andet, der passer med vores humør. Hvis vi er glade ser vi måske komedier, og når vi er triste kan vi godt have brug for at høre trist musik. Man kan måske tænke at det ville hjælpe hvis man hørte noget gladere musik, men det er desværre ikke altid så nemt fordi vi drages mod det som stemmer overens med sådan som vi har det. Faktisk kan det også have modsat effekt, nemlig at man bliver endnu mere ked af det, fordi det bliver meget tydeligt at man ikke er i så godt humør, som de er i sangen. Hvis det giver mening? Men at du ikke fortjener at blive glad og lykkelig er ikke rigtigt. Det har du i den grad fortjent!
Der kan være mange grunde til at man ikke har meget selvtillid. Jeg kan derfor ikke fortælle dig hvorfor du ikke har, men jeg kan komme med nogle forslag til hvad du kan gøre for at få det bedre og måske få mere selvtillid:
Det første jeg vil foreslå er at du begynder at føre en lille "dagbog" hver dag over positive ting, der sker i dit liv. Det er ikke en let opgave når man har det som du har det, det ved jeg godt, men det kan godt lade sig gøre og det bliver nemmere med tiden. Så jeg håber du vil give det en chance! Det behøver ikke at være store ting, det må det selvfølgelig gerne, men det må også gerne være helt ned i detaljen. Det kan både være ting som du selv ser eller lægger mærke til, men det kan også være  fra dine forældre, din lærer eller fra dine veninder. Denne lille "øvelse" vil også træne dig i at se nogle ting som det ikke lyder til du lægger mærke til for tiden. Det kan være en god ide at starte med at skulle skrive 3 ting hver aften inden du går i seng om ting du har oplevet i løbet af din dag. Jeg synes det kunne være en god ide at kigge i den og måske endda at hænge nogle af dem op rundt omkring på dit værelse, så du bliver mindet om alt det gode der OGSÅ er i dit liv.
Det næste jeg vil foreslå er at få fortalt nogle om dine tanker. Jeg ved godt at det er en svær opgave, men det er også en vigtig opgave! Det er ikke sundt at gå rundt med så mange tanker for sig selv. Det er vigtigt at man får delt dem med nogle som kan hjælpe og støtte en. Det kan være dine forældre, dine veninder eller måske din moster eller lærer. En du stoler på og er tryg ved. En som du tænker er god til at lytte. Hvis du synes det er alt for uoverskueligt at skulle sige det højt, kan du også prøve i første omgang at skrive det ned. Nogle synes det kan være nemmere at fortælle om noget svært gennem skrift. Du kan evt. skrive det som et brev eller sms eller du kan skrive det som stikord og have det med som en hjælp når du skal sige det til en. Du er også meget velkommen til at skrive ind til 1-1chatten her på cyberhus, hvor du kan skrive med en voksen rådgiver om dine tanker. Det kan også være en god øvelse i at sige det til en anden. Du finder chatten her.
Det sidste jeg vil foreslå er læse denne artikel. Den giver nogle gode råd til hvordan man kan få bedre selvtillid. Måske vil du kunne bruge nogle af rådene. Uanset hvad kan det være godt at læse lidt om emnet, så man måske kan blive inspireret.
Jeg håber du kan bruge mit svarm og jeg vil ønske dig alt det bedste!
De bedste hilsner,
Astrid