Mangler hjælp
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej CB.
jeg er en pige der vejer det jeg skal ikke mere, ikke mindre. jeg har en kernfamilie hvor mor og far arbejder, elsker ogs højt og vi mangler intet.
Jeg går til kor ( ikke alm. jor men ilete kor - for dem der er bedst)jeg har nogle gode veninder jeg tit er sammen med, jeg har en kæreste og alt ser ud til at være som det skal.
men jeg har ingen selvtillid, jeg tør ikke at vise hvordan min personlighed rigtig er, jeg tør ikke at give slip.
jeg er en pige der elsker livet og dets udfordringer.
ikke nok med selvtilliden, det føltes som om at jeg går rundt i et sort hul, det samme sker hver dag.
Jeg står op, tager skole. laver lektier, spiser aftnesmad og går i seng igen.
jeg mangler spænding i mit liv og jeg mangler at føle at jeg er lige så god som alle andre.
det føltes også som om at jeg sover jeg er der fysisk hver dag......men jeg føler mig ikke i live. folk ser mig ikke, de glemmer mig hurtigt.
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg er så ked af det, deprimeret og lukket inde. jeg har før været tæt på at blive indlagt fordi jeg er lidt mental ustabil og jeg kan mærke at hvis jeg ikke snart får det bedre så sker det igen.
Plz. hjælp mig hvis i kan.
jeg vil gerne
være levende igen
have selvtillid, ( har før fået hjælp til selvtilliden inde på denne side med forksellige ting jeg skulle gøre, men de hjalp desværre ikke)
lidt mere spænding ( bor ude på landet så har ikke muligheden for at tage et sted hen)
føle at jeg er lige så god som andre.
jeg er så ked af det og det påvirker min indlæring, jeg har brug for at alting går så godt som muligt her på gymnasiet da jeg vil tage en af de større uddannelser der kræver gode gym. karaktere.
jeg håber at i kan hjælpe så jeg kan få mit liv tilbage igen og være den pige jeg var engang.
tusind tak for at i prøver på forhånd :)
hilsen den fortvivlede

Svar:
Hej med dig!
Det er bestemt ikke særlig rart at føle, at hverken energien eller selvtilliden er i top! Jeg forstår virkelig godt, at du synes, du har brug for noget inspiration. Det er super godt gået af dig, at du skriver ind til os, og jeg vil prøve at give dig nogle gode råd med på vejen!
Det er rigtig godt at høre, at du har det godt og har en god familie! Det er også dejligt at høre, at du er en pige, som elsker livet! Fedt! Du kæmper med din selvtillid, og selvom du bestemt ikke er ene om at have det sådan, så kan det være utrolig hårdt! Der er mange, som sætter en facade op og stræber efter at være perfekt udaftil, imens de inderst inde længes efter at vise mere af, hvem de er. Måske er det også sådan, du har det? I så fald er det helt forståeligt. Der er en stor sårbarhed i at smide facaden og vise, hvem man er. Man kan risikere, at folk ikke synes om det, man har at tilbyde. Og der er ingen, som bryder sig om at blive afvist. Men husk på, at det også kan være at folk bliver helt vildt med det, som gemmer sig under facaden.
Du skriver, at du føler at du er på vej ned  i et sort hul, og det er bestemt ikke en rar følelse. Det kan være rigtig hårdt at have det som om, man egentlig bare er til stede fysisk, men ikke psykisk i sin hverdag! Sådan nogle dage er ikke særlig inspirerende, så jeg forstår godt at du savner noget mere spænding.
Der findes mange gode råd til folk, som har brug for et boost i hverdagen, hvadenten det er på energifronten eller i forhold til selvtilliden. Jeg vil lige give dig nogle af dem:
- Fyld din dag med ting, du kan lide. Det er vigtigt at have noget at glæde sig til! Så du kan tænke over, hvad der egentlig gør dig i godt humør. Det kan også være med til at gøre dagene mere spændende. Selvom du bor ude på landet, er der masser af muligheder for at lave ting, man kan lide. Det kan også være, du kan få dine forældre til at køre dig til byen eller hen til veninder, eller du kan tage bussen. Du kan også invitere folk hjem til dig.
- Tænk på dine gode sider. Ved at du aktivt tænker over, hvad du er god til, får du automatisk mere og mere fokus på det, fremfor de ting, du ikke synes, du er god til. For nogle er det en hjælp at skrive de gode ting ned, og eventuelt sætte en seddel på spejlet med opmuntrende ord. For nogle hjælper det at spørge sine venner og veninder, hvad de synes, man er god til. Ved at de sætter ord på, får man måske et nyt syn på sig selv.
- Prøv at undgå at sammenligne dig med andre. Det kan være rigtig svært at lade være med at sammenligne sig med andre, og man kan blive i utrolig dårligt humør af det. Hvis man hele tiden fokuserer på, hvad man selv mangler, kan man blive fanget i en ond cirkel, hvor man ikke tænker på andet. Og det er ikke sundt! Der er et ordsprog, som lyder "Du er ikke mindre smuk, bare fordi blomsten ved siden af dig er smuk". Citatet understreger, at de forskellige blomster er alle smukke på hver deres måde!! Sådan er det også med os mennesker :)
- Motion er godt, og det kan gøre noget godt for din selvtillid og for følelsen af at være i det sorte hul. Når du motionerer, frigives der stoffer i hjernen, som kan løfte dit humør. Så selvom du ikke er overvægtig eller trænger til at tabe dig, så er det stadig en god ide at bruge tid på at have en aktiv hverdag. Det kan gøre på mange måder - en gåtur/løbetur, fitnesshold, svømning, holdsport, hjemmetræning osv..der er masser af muligheder :)
- Sæt ord på dine tanker. Det kan være godt og befriende at snakke med nogle om, hvordan man har det. Det kan være familie, venner eller andre i ens omgangskreds. Du kan overveje, om der er nogle, du kunne tænke dig at dele dine tanker med, hvis ikke du allerede gør det.
Jeg håber, du kan bruge rådene og at de kan være med til at gøre dine dage lidt mere spændende! En sej pige som dig, med mod på livet, skal nok kunne give det sorte hul baghjul :)
Mai