magter ikke mere!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
har virkelig lyst til at selvskade, jeg ved slet ikke hvad der sker :( Burde bare finde en kniv eller saks og gå igang :( mine tanker siger jeg skal.. men vil ikke! føler bare ikke jeg kan bestemme! jeg er tom i hovedet, ej jeg ved ikke hvad der sker :( min krop gør ondt... :( mine tanker vælter rundt... :(

Svar:
Hej med dig
Det lyder som om, det er rigtig hårdt at være dig lige nu - og jeg kan tydeligt fornemme, at det hele er ved at være for meget for dig. Du skal vide, at du er sej at du har sendt dit brev herind - det fortæller mig, at du tager dig selv og din situation seriøst og opsøger nogle råd til, hvad du skal gøre. Og ved du hvad - det er bare rigtig vigtigt - selvom du måske ikke rigtig ved, hvad der sker med dig. Men det er helt okay, og jeg vil gerne komme med mine tanker alligevel.
Du skriver, at du mærker lyst til at selvskade. Og her vil jeg allerførst rose dig for at du stopper op og tænker over, at du egentlig ikke har lyst til at gøre skade på dig selv. Det er faktisk rigtig flot at kunne tænke de tanker, når man samtidig har stor lyst til at der skal ske noget, hurtigt. Du nævner at du ikke føler, at du selv kan bestemme. Sådan kan man godt have det nogle gange. Bare være helt magtesløse. Det er der mange, der kan nikke genkendende til.
Indeni os mennesker har vi et hav af følelser gemt. Gode og dårlige. Vi er følende væsener og vores følelser reagerer på det, vi oplever. Er det godt, hårdt, svært, dejligt? Alle vores følelser er lige vigtige, for de siger noget om os, som personer. Om vores oplevelser, vores grænser, vores erfaringer i livet. Ind imellem kan vi opleve at der er følelser, som vi ikke har lyst til at føle - eller som minder os om noget dårligt. Så kan vi komme til at pakke dem væk - skubbe dem væk. Det at gøre skade på sig selv er ofte noget, man føler et behov for, fordi man ikke har passet godt nok på nogle af sine følelser. De ligger gemt væk et sted og vi prøver ikke at tænke på dem. Måske kan du genkende det? Det kan blive så ubehageligt at gå og gemme dem væk, at man får lyst til at gøre noget for at få smerten til at gå væk. Her er det forståeligt at man kan have lyst til at lette presset og gerne vil kunne abstrahere fra det i et øjeblik, men du skal vide at det at gøre skade på sig selv ikke er en god løsning. Det er som at sætte et plaster på et brækket ben. Det er noget andet, der går ind og reparerer skaden - et plaster hjælper i virkeligheden ikke så meget. På samme måde vil det at gøre skade på sig selv kun være et plaster på såret - der skal noget andet til at få det bedre. Og det er at arbejde med de følelser, der er gemt væk. At få taget hul på det, som gør ondt. Hvis man ved det - det er ikke sikkert, at man bare lige kan finde ud af, hvad der sidder indeni og gør ondt, men det kan man prøve at arbejde på, eventuelt med professionelle folk som en psykolog/terapeut. Når du skriver, at du er bange for, om du vil skade dig selv, selvom du ikke vil gøre det, så bliver jeg bekymret for dig og vil kraftigt råde dig til at opsøge en professionel. Du fortjener at du passer på dig selv og bliver ved med at tage dig selv alvorligt. Det kan være svært - og virke uoverskueligt, hvor man selv lige skal starte og slutte. Hos en psykolog/terapeut kan du læne dig tilbage og lade dem tage ansvaret for at styre samtalen.
Når man skal arbejde med sig selv kan det tage tid - tid er en af de vigtigste redskaber i at få det bedre. Men det kan samtidig være frustrerende at stå i en situation, hvor man føler at man sidder fast og ikke kommer videre. Derfor kan du overveje, om du skal tage fat i én, som du har tillid til, og låne en skulder at læsse af på. Det at få sat ord på og få tankerne ud af kroppen kan være med til at lette byrden. Nogle har også gavn af at skrive ned, når der er for mange tanker, så de kommer ned på papir eller på mobilen. Og er der dage, hvor du bare har brug for at snakke og være helt anonym, så kan jeg både anbefale vores 1-1chat, med en voksen rådgiver her på Cyberhus og Livslinien, som også kan og vil lytte, både på telefon og på chat. Børnetelefonen er en anden god mulighed.
Du skal vide, at det kan vende for dig - du kan få det bedre. Du går igennem en hård periode lige nu - og dem kan vi mennesker have mange af, men de kan blive bedre. Så jeg håber at du snart vil kunne se en udvej ud af de tanker, som du kæmper med lige nu.
De bedste tanker fra Mai